Reisdagje

Thailand, Tambon Khlong Sok

Zoals de titel al zegt, een reisdagje vandaag. We verlaten Bangkok.

Maar natuurlijk niet zonder ontbijt. We hebben de tijd, dus nemen we het ervan en smullen we van het heerlijke ontbijt. Dit hotel was wel een goed begin van onze reis. Nu maar zien of we alles weer in de rugtassen krijgen. Het lukt, en best snel ook, maar een systeem hebben we nog niet. Dus systeemloos gaat alles in de tas en we krijgen de rits dicht zonder al te veel moeite. Dionne krijgt er wel een beetje een gevoel van, hè tas, waar ga je met dat meisje naartoe? Maar verder voelt het wel stoer om zo te reizen. Hup, tas op je rug en gaan!

We krijgen een taxi aangeboden. Handig! We twijfelen nog of we erop in moeten gaan, maar de prijs klinkt wel goed. 500 Bath, omgerekend ruim 12 euro voor de rit naar de luchthaven, incl de tolweg.
Helaas, als we in de taxi zitten zien we een tarievenkaart. Als we het goed uitrekenen zouden we op 150-200 bath uitkomen. En we rijden ook binnendoor en niet langs de tolweg. Chips, we zijn erin getrapt. We zijn genaaid. Het gaat om enkele euro’s maar het is een beetje een principekwestie.
We bereiken wel snel de luchthaven. Het afgeven van de bagage is weer een dingetje. We weten welke balie we moeten hebben maar dat is zelfbediening. Verderop staat een rij voor een apparaat. We gaan er maar achter staan. Het blijkt het apparaat voor de bagagelabels. Dat lukt alvast. En met de bagagelabels worden we toegelaten tot de rij voor het afleveren van de koffers. Dat voelt toch als een soort mini-overwinning. We kunnen de koffers kwijt en gaan ook direct door de douane. Dat gaat snel en soepel. We mogen weer mee.
We willen nog even koffie met koekjes halen, maar we vinden wel koffie en geen koekjes. Dus we besluiten met de koffie naar de gate te lopen. Onderweg vinden we toch nog koekjes. Het plan is om het even gezellig te maken en daar hebben we nog precies 8 minuten de tijd voor. Dat lukt dus uitstekend. Intussen mogen de eerste mensen al boarden.
Wij gaan als een van de laatste het vliegtuig in, we hebben geen behoefte om langer dan strikt noodzakelijk in het vliegende koekblik te zitten. We zitten deze keer weer niet bij elkaar en nu heeft Dionne de eer om alleen te zitten. Er zijn veel wolken zijn en dus wat turbulentie. Maar het gaat wel goed. Toen belanden we ineens in een luchtzak(je). Dat hebben we nog nooit eerder meegemaakt. Fenne dacht dat de piloot misschien een zeldzame vogel aan het ontwijken was. Als we landen mogen we per trap uit het vliegtuig en lopen de hal binnen. De band voor de tassen, het is er slechts een, draait al en binnen de kortste keren hebben we onze tassen en kunnen we gaan. Even zoeken naar de tuktukchauffeur die we al geregeld hadden en ook die vindt ons snel. Zo zitten we dus binnen 20 minuten na landing in de tuktuk op weg naar Khao Sok.

Khao Sok is een nationaal park, maar er is ook een dorpje. Daar hebben we een hotel, alweer iets koninklijks: de Royal Bamboo Lodge. De rit naar het hotel duurt ongeveer 2 uren. Het is warm en stoffig, maar het uitzicht is geweldig, steeds meer het oerwoud in. Er zijn vele plantages langs de weg, rubber, bananen en vooral palmolie. En toen waren we bij het hotel. Er is wat discussie over het extra bed dat we besteld hadden. We hadden namelijk een driepersoonskamer met een extra bed. Het kan wel maar kost geld en er hangt dan geen klamboe. Dat willen we toch liever wel dus een van de oudste helft kruipt samen met de jongste helft onder de roze klamboe in het bed. We hebben een ventilator dus het moet goed komen.
Gelukkig zijn er overal horren in de kamer en valt het wel mee met de muggen. Het is een leuk hotel, aan de gezelligste straat van Khao Sok, met een eigen restaurant en een grote tuin vol tropische bloemen en planten en dus de huisjes waarin wij slapen. Ook de kinderen vinden het hier fijn, te merken aan de uitgelatenheid waarmee ze alles bekijken en hoe ze al op route zijn in het zwembad. Een groot verschil met het vorige hotel in de stad.

Er is een superfijn zwembad met een prachtig uitzicht over de bergen. Het is zeer aanlokkelijk, ware het niet dat we nog even water moeten kopen en excursies moeten regelen. Dat gaan we dus echt eerst doen. Gelukkig is het winkeltje vlakbij. Intussen is het gaan regenen, tropisch regenwoud is het hier dus het regent veel, vaak en hard. Heel hard. We schuilen bij de winkel tot het minder is. En na een korte tijd is het weer droog en zien we de wolken uit de bergen opstijgen. Prachtig. En dan duiken we het werkelijk heerlijke zwembad in.

We besluiten even lekker gemakkelijk in het restaurant van het hotel te gaan eten. Vlakbij, handig en wel goed geprijsd. Het is gezellig met bollywood muziek, nagezongen hits uit Europa. Maar het eten is superlekker en snel klaar. Tije is heel moe dus die kan zo heerlijk vroeg naar bed onder zijn prinsessenklamboe. Fenne mag nog even buiten zitten wat ze echt superspannend vindt, bang om elk geluid en overal slangen naar ze denkt. Fenne gaat even later te bed, onder dezelfde prinsessenklamboe als Tije en Dionne zal er later bij aansluiten.
Alwin en Dionne genieten van het invallen van de duisternis en de daarbij behorende krekelgeluiden, overigens ook van kikkers, gekko’s en anderen dieren. Bovendien zijn er geen stadse geluiden, maar nu wel een groen uitzicht.

Wat een verschil met gisteravond!

Veel plezier op deze prachtige plek.

Jose 2018-07-25 18:25:27

Aan de foto's zie ik dat jullie enorm genieten van deze vakantie. Dat is mooi om te zijn ik zie uit naar de reisblog van morgen enz....

Lia 2018-07-25 21:30:00

Leuk hoor! En jullie komen dichterbij! Wat ik niet snap, waarom moesten jullie in Bangkok nu door de douane?