Over bergen en fjorden

Noorwegen, Møre og Romsdal

We hebben echt weer heerlijk geslapen. Superfijne huisjes dit. Als we wakker worden en naar buiten kijken, ziet het er weer veelbelovend uit. Tot nu toe hebben we veel geluk met het weer. In het zuiden schijnt het veel te regenen maar hier schijnt de zon volop. En, een voordeel van Scandinavië, het wordt niet te warm.

We ontbijten, drinken ons bakje koffie en gaan aan de wandel. Het plan is naar een waterval te lopen. We kunnen vanaf ons huisje lopend gaan. Eerst naar een boerderij hier vlakbij, een kleine 800 meter over een licht klimmend pad. En daarna de route naar de waterval. Het is twee kilometer en het is ook twee kilometer lopen. We stijgen 250 meter hoger. Eerst is het een grindpad, dan een pad met rotstegels en daarna weer grind. De zon schijnt volop en het is best warm. Maar overal zijn kleine stroompjes om de gezichten nat te maken en zo lekker af te koelen. Het is zwaar maar te doen, ook de kinderen lopen goed mee.
We komen bij een plateau en zijn zeker niet de enige, maar druk is het ook niet. Dan nog een uitgehouwen trap af, gelukkig, gezien de gigantische afgronden, goed beveiligd met hekjes. En dan staat we bij de waterval. De waterval loopt ook van een plateau af en valt een stuk vrij omlaag, dus niet langs de rotsen. Het pad loopt verder achter de waterval, dus daar kunnen we achter staan. En dan hebben we zomaar een gigantisch natuurgeweld voor ons uitzicht. Wauw! Wat machtig mooi.

We zijn de lunch vergeten mee te nemen, maar het is wel lunchtijd. Dus in rap tempo lopen we terug naar ons huisje, alwaar we dus lekker makkelijk de reeds gesmeerde broodjes kunnen eten. Zo lunchen als gisteren moest maar niet elke dag...

En dan gaan we weer naar het stadje. We hebben een leuke activiteit in de planning, eens zien hoe laat dat kan. Reserveren vanmorgen lukte niet. Dus we gaan naar de toeristeninformatie en reserveren. Dat kan voor ruim een uur later. Dus we gaan eerst eens een ijsje eten en gewoon eens kijken naar de fjord en alle bootjes die af en aan varen. We zien de Hurtigruten komen en gaan. De oude postboot die al vele jaren lang langs de kust vaart vanaf Bergen, helemaal tot voorbij de noordkaap. We zien hoe het cruiseschip zich klaarmaakt om te vertrekken, trossen los, een flinke toeter en gaan! De nevel zal nog lang blijven hangen in de fjord. We zien de zodiacbootjes komen en gaan.

En als het dan vier uur is, melden we ons. We krijgen een enorm geel-blauw of geel-zwart pak aan. Een reddingsvest erover heen en voor de compleetheid een spatbril. Het is nog steeds heel warm dus die dikke kleding is niet per se prettig. Even wat veiligheidsinstructies en dan stappen we in de zodiac. We gaan een klein uurtje racen over de fjord. En hard gaat het! Met volle snelheid, boeg omhoog, wind door de haren, spelen met de boeggolven van de andere boten en scherpe bochtjes. Vlak langs de kant. Langs de beroemde watervallen, over het diepste punt van de fjord (250 meter!!!) en weer door met racen. Supervet en iedereen zit te genieten in die boot. We stoppen even pal onder de vrijgezelle waterval en voelde de mist. Zo heerlijk!
Veel te snel draaien we alweer om en racen we terug. Maar wat was dit leuk! We praatten nog lang na. De pakken mogen weer uit en we rijden terug naar ons huisje.

We hebben een barbeque en hier vlakbij is een afvalemmer voor oude kooltjes. We vissen de beste kooltjes eruit, steken de fik erin en bereiden een heerlijk maaltje op de barbeque. Worstjes, mais, asperges, zalm en gepofte aardappelen. Met watermeloen en tomaatjes erbij en wat flatbrød met aardappelsalade en iedereen is gelukkig. Het is nog steeds prachtig weer. Het dorp ligt al in de schaduw van de bergen maar wij zitten hoger, dus meer in de zon. Heerlijk!

Als de zon achter de bergen verdwijnt, koelt het een stuk af, maar nog prima om heerlijk de hele avond buiten te zitten.

Wat maken jullie er relaxte dagen van met mooie belevenissen!

Ingrid 2019-08-03 12:42:09

Wat geweldige met de boot.

Nel 2019-08-03 16:10:33

Wat geweldig allemaal, wat een leuke dingen, super! Mooie foto's.

Trudy 2019-08-03 17:58:06

Wat een super geweldige dag.

José 2019-08-03 20:32:46

Weer een mooie belevenis!

Wendy 2019-08-04 09:21:38

Fijn dat jullie weer zo ,n fijne dag hebben gehad. Ik geniet van elke dag dat julie de weer meegemaakte belevenissen op papier hebben gezet. Geniet nog van de laatste week.