Apen en kokosnoten

Thailand, Tambon Thung Kong

Heerlijk geslapen hebben we in onze klamboetentjes. We worden uitgerust wakker en hebben zin in de dag. We kijken eerst bij de apen. Er is er een die zo grappig kan kijken, we lachen er allemaal om. We bekijken alle capriolen van alle apen en hebben zo een goed begin van de dag. De apen hebben het naar hun zin, ze zitten dan wel aan een ketting maar hebben veel bewegingsvrijheid. En ze kunnen elkaar aanraken.
Dan krijgen we een heerlijk ontbijt. Zelf gemaakte yoghurt met muesli, tosti’s en natuurlijk de allerheerlijkste ananas die er bestaat. Zo lekker kun je het in Nederland niet krijgen. We hadden vijf jaar geleden deze zelfgekweekte ananas ook al gegeten en hij smaakte nog net zoals we dachten.
Na deze beste start wacht ons de apendemonstratie. Somjay laat ons zien hoe ze de apen hun training geeft. Eerst leren ze te draaien met hun handjes, tot de kokosnoot loslaat, steeds hoger wordt de noot gehouden. Wist je trouwens dat een kokosnoot geen noot is, maar een pit van een steenvrucht?
De apen zitten aan een touw als ze de boom ingaan, niet om te zorgen dat je weglopen, maar om met ze te communiceren. Dat touw kan in de knoop raken, verwikkeld met bladeren van de palmboom. Dat moeten ze dus leren uit de knoop zien te halen. De eerste keer is geweldig. De knoop wordt gelegd om een lange stok waaraan een kokosnoot zit geprikt. De aap haalt gewoon de kokosnoot eraf en tilt het touw van de stok. Zo slim. Steeds moeilijker en moeilijker tot de echt ingewikkelde knopen eruit kunnen. We mogen onze benen zo moeilijk mogelijk aan elkaar binden en de aap haalt de knoop er met gemak uit. Tussendoor even pauze onder het genot van iets lekkers eten of drinken.
Ook gaat de aap mee op de fiets of motor. Dus dat leren ze ook. Wij mogen op de fiets of de motor met de aap achterop. Cool! Zie de kids fietsen met een aap achterop, dat is pas een bijzondere passagier!

En we proberen natuurlijk kokosnoten uit. Groene, die aan lage bomen hangen en veel vocht bevatten. Bruine, waarvan het kokos erg lekker is, met schilletje smaakt het nootachtig, toch weer wel. En zonder schilletje proef je meer de kokos. En we maken een kokosnoot open die al een beetje ontkiemd is. Daar zit een grote, zetmeelachtige bal in die je kunt eten. We proeven het, het is een aparte beleving.

Als de demonstratie af is, vermaken we ons met zwemmen, lezen en gezellig kletsen. En daarna gaat Dionne even mee naar de supermarkt. Een megawinkel waar ze, naast eten ook veel kleding, wasmachines, beddengoed en huishoudelijke artikelen verkopen. De Thai vinden dit een uitstapje, dus het is best wel druk in de winkel. Wel leuk om zo even te zien.

Als we terugkomen zijn de honden over de zeik, ze blaffen aan een stuk. De apen reageren hierop en worden boos als we willen spelen. Dan dus maar niet spelen en gewoon lekker kijken. We proberen het terrein hier nog even te verkennen, tot Dionne wordt lekgeprikt door de muggen. Helaas. Er zijn hier vele muggen. Dus dan maar weer terug. We vermaken ons even met lezen en verder zwemmen.

Zo mooi om te zien hoe Tije, zittend op een grote kokosnoot probeert een andere kokosnoot open te maken, wat nog supermoeilijk is zonder gereedschap. Uiteindelijk lukt het hem wel! Dus we eten en drinken veel kokosnoot vandaag. Superlekker en heel gezond.

‘s Avonds eten we bij ons huisje met Arjen en Somjay. We hebben ingrediënten gehaald voor springrolls, een soort Vietnamese loempia’s. Dus dat eten we vandaag vooraf. Samen met lekkere, maar pittige curry, rijst, groene mosselen en luchtige ei met kokosmelk. En als toetje heerlijk, zelfgemaakt ijs. We hebben een topavondje zo.

Mooie foto's!!

Arjen 2018-07-30 01:50:16

Weer een bijzondere ervaring.