En door!

Noorwegen, Sogn og Fjordane

En zo zitten we alweer op ons volgende prachtige stekje te genieten van de ongelooflijk mooie landschap.

Maar eerst was het zaak om vanmorgen op tijd uit bed te komen. Gelukkig gaat het met Tije goed. Hij heeft nergens last van na zijn koprolvalpartij van gisteren. Ontbijt hadden we gisteren al gehaald dus je zou denken, we kunnen vlot weg. Maar ja, we blijven de familie Jillings dus we waren meer dan een half uur later weg dan de geplande half negen. Op zich niet erg, want slim genoeg hadden we wat extra tijd ingepland. Via een prachtige weg, slingerend langs de fjord, reden we verder het binnenland in. Alhoewel er soms momenten waren dat, als we over een paar weken weer thuis zijn, vooral kunnen zeggen hoe mooi de binnenkanten van alles tunnels wel zijn. Het waren namelijk nogal veel tunnels. De tussenstand na drie dagen Noorwegen is 62 tunnels. Variërend van 28 meter tot 7 kilometer.

Op een prachtig plekje aan het fjord drinken we een bakje koffie. Even kledderen met water en stenen. Echt he, leg stenen naast het water en ze belanden er gegarandeerd in. Maar goed, iedereen vermaakt zich prima, het uitzicht is mooi en de koffie smaakt. Daarna weer door. Tot onze schrik, we hebben zeker vakantie ofzo, hebben we nog vijf kwartier tot onze gereserveerde boot gaat en het is nog 70 minuten rijden. Harder rijden is niet aan te raden, er wordt veel gecontroleerd. Gelukkig rijdt het wel snel door en lijken we het te gaan redden. Tot het laatste moment, dan sluiten we aan in een treintje waarvan de voorste auto erg langzaam rijdt. Inhalen is geen optie. Daarvoor rijden we te ver achteraan. Bovendien is het net druk genoeg om niet te kunnen inhalen en ook te bochtig voor goed overzicht. We verliezen onze kostbare minuten redelijk snel en zitten gestresst in de auto.

Gelukkig is de route meer dan prachtig. Rivieren, bergen met soms wat sneeuw, veel watervallen en bossen. Echt heel mooi en ondanks de stress, genieten we toch. Het leuke van al die tunnels is dat na elke tunnel het uitzicht totaal anders is. Echt genieten hoor.

Een minuut voordat de boot vertrekt, komen we aan. Opgelucht. Helaas is onze plaats vergeven aan iemand die niet gereserveerd had. We zijn te laat. We passen er niet meer bij. We mogen we wachten, anderhalf uur, tot de volgende boot. Dan kunnen we dan sowieso mee. Oké, dat doen we. We hebben deze boot al betaald, hij was niet goedkoop, en omrijden is heel veel kilometers extra. We wachten dus. We eten een ijsje, spelen aan de rand van het fjord en genieten vooral heel erg van het uitzicht. We zijn in Gudvangen, op de kopse kant van de Naeroyfjord. De smalste fjord van..... de tijd vliegt voorbij en voor we het weten kunnen we met de auto de boot op. Het is een veerdienst maar toevallig wel door een prachtig mooi fjord. Tije kletst honderduit over eeuwige sneeuw, watervallen en fjorden. Fenne nestelt zich heerlijk in een hoekje van de boot met een boek en kijkt af en toe als er een waterval te zien is. Het weer is fantastisch. Je hoort wel eens dat het een en al mist is, maar het is stralend weer en volop te genieten zitten wij op die boot. Na de Naeroyfjord varen we door de Aurlandsfjord naar de Sognefjord. De grootste fjord van ....... de route is werkelijk geweldig. Wat zijn we heerlijk op reis. Om het af te maken vliegen er twee adelaars over.

In Kaupanger gaan we van de boot en rijden we het laatste stukje naar onze accommodatie voor de volgende drie dagen. We rijden door een paar gigantisch lange tunnels van 6-7 kilometer en zien de bergen hoger worden en steeds meer sneeuw op de toppen liggen. We naderen de grootste gletsjer van het Europese vaste land. Er moet hier bovenop de bergen een enorme ijsvlakte zijn. Wij zien veel uitlopers en vooral veel water van de bergen komen. Wat smelt het hard. Ongelooflijk.

We komen bij ons vakantiehuisje. Een kampeerhut met gezamenlijke douche, wc en keuken. Met uitzicht op de gletsjer, de bergen en heel vlakbij een waterval. Een prachtig onderkomen met planten op het dak. De waterval maakt zovele geluid dat we nauwelijks iets anders meer horen. Eens zien hoe we zullen slapen. Er is gedoe over wie in welk bed mag. Iets met schuine trappetjes... maar uiteindelijk biedt loten de oplossing en is Tije boos. Die gaat heel moeilijk doen maar trekt zichzelf terug en komt daarna gezellig weer terug. Intussen is het dus na zes uur dus gaan we gauw koken, de keuken is nu vrij. Daarna lekker thee drinken op de veranda met dat prachtige uitzicht. Er zijn drie hutjes dus daar hebben we, zeker met die waterval op de voorgrond, geen last van. En het weer, tsja, blauwe lucht, heerlijk zonnetje, niet al te warm maar rond de 25 graden. Helemaal prima dus. En de komende dagen lijkt dat ook zo te blijven. Hopelijk smelten die gletsjers niet al te hard met dit weer.

Dat was een relaxte trip, behalve het eerste stukje dan. Mooie foto’s! Na de mooie foto’s van Ella nu die van jullie! Geniet er van.

Jaap 2019-07-25 22:15:32

Prachtige foto's. Zo herkenbaar. Fijn dat jullie zo genieten. Hopelijk blijft het weer lekker.

Ella 2019-07-26 07:43:54

Ziet er schitterend uit, mooie natuur, lekker relaxed, tenslotte vakantie.

Trudy 2019-07-26 09:44:21

Lekkere temperatuur om dingen te doen... hier is het niet te harden... 37° 🥵 Mooiverhaal/foto’s weer.

Hennie 2019-07-26 21:04:43

Wegblijven in de vakantie sfeer prachtige foto weer.