Wat een verschil

Denemarken, Hirtshals

We hebben redelijk goed geslapen ondanks dat de jongste helft van het gezin het nodig vond om half vier wakker te zijn en zich druk te maken om knuffels. Het nadeel van een vierpersoonskamer...
Maar daarna worden we gelukkig om een mooie tijd voor de tweede keer wakker. We slapen in een hotel en kunnen dus genieten van een ontbijtbuffet. Een compleet buffetje inclusief een bakje koffie. We hebben ruim de tijd, dus ook ruim de tijd om te genieten van al het lekkers. En mooi om 10 uur gaan we lekker rijden. We zitten vlakbij de grens en met de Deense stiptheid ontstaat er een file. Maar dat is dan ook gelijk de enige van vandaag. Heerlijk rijden we over de Deense rustige snelweg. Het gaat uitstekend. We stoppen voor een bakje koffie van een tankstation met een lekker koekje. We lunchen snel bij een parkeerplaats en rijden prima. Ruim op tijd naderen we Hirtshals, de opstapplek voor de boot. Vlak voor Hirtshals besluiten we om van de snelweg af te gaan. Twee jaar geleden waren we hier op vakantie dus we kennen de omgeving. We weten nog wel een leuk strand. Daar gaan we heen. Even snel een pak sap scoren in de supermarkt, de chocolademelk die we meehadden van huis, smaakt echt ranzig. En dan naar het strand. Lekker op de blote voetjes even in de zee en over het zand. Zo heerlijk. We weten ook nog dat hier een riviertje is waar je langs kunt lopen en dan kom je vanzelf weer bij de auto. Dat doen we dus. Een stukje over het strand, door de zee en natuurlijk op zoek naar schelpen en stenen. En dan langs het riviertje terug. Een leuke route. Een uurtje later zijn we weer terug bij de auto en rijden we verder. Geheel toevallig rijden we over een miniweggetje waar we vorige keer superleuke foto’s hebben gemaakt. Toen koolzaadvelden op de achtergrond, nu graan. Binnendoor naar Hirtshals, iets van 10 kilometer. Even de auto parkeren in Hirtshals en we lopen nog even het centrum in. Het is druk met volgens ons alleen maar mensen die de tijd stukslaan voor ze op de boot mogen naar de overkant. Dus we lopen wat doelloos door het centrum, we zijn ook hier al eerder geweest en gaan dan eten. Het is nog wat vroeg, maar we zijn echt niet van plan om op de boot te gaan eten.
We eten in een soort Chinese snackbar. Wat ons de keuze geeft tussen allerhande Aziatische maaltijden en snacks. De oudste helft kiest iets met rijst wat door de serveerster wordt afgeraden. Dus op haar aanraden kiezen we iets anders. Ook prima. Ze komt later nog een paar keer vragen of het lekker was. Ha, het moest zeker op ofzo. En lekker was het zeker. De jongste vegetarische helft eet Vietnamese loempia’s met patat en de andere helft een een burger. Allemaal voorzien van een halve liter frisdrank kunnen we er voorlopig weer tegenaan.
En dan rijden we naar de boot. We mogen aansluiten in rij 15, samen met nog heel veel andere auto’s, vrachtwagens en campers. Ongelooflijk hoeveel er op de boot moet kunnen. Maar de boot is er nog niet. Na een half uurtje komt er een gigantische boot aan. Onze boot. Fenne denkt, nee hoor, dat is een cruiseschip. Maar nee, het is onze boot. Wow. Indrukwekkend. We rijden in een treintje van auto’s de boot op en gaan op zoek naar onze hut. Dat is een hele uitdaging maar we vinden hem toch. Dek 8. Hut 42. Een minuscuul hutje met vier bedden. Als wij komen is er echter alleen een bank. We vinden het eerste bed opgeklapt tegen de muur, het tweede bed achter de bank. En de laatste twee bedden vinden we niet. Tot iemand omhoog kijkt en twee haakjes aan het plafond ziet. Een inspectie wijst uit dat de laatste twee bedden in het plafond verwerkt zitten. Handig!
Daarna gaan we de boot verkennen. We kijken op het achterdek hoe de laatste vrachtwagens (achteruit!) de boot oprijden en de boot vertrekt. Zodra we de pier voorbij zijn begint de boot te schommelen. Er zijn best hoge golven. Dan is het nog wel grappig. We hebben wat moeite om rechtdoor te lopen. Even zeebenen ontwikkelen. We gaan ook even binnenkijken. Taxfree shoppen, veel etende mensen en vooral veel mensen. Het is erg druk dus Tije trekt alweer snel leeg. Hij heeft wat last van het schommelen en wil heel graag naar de hut. We gaan dus naar de hut. Inmiddels is het ook al 9 uur dus op zich wel bedtijd.
Tije vliegt en schommelt onder de douche en gaat direct lekker liggen en slapen. Fenne doet nog een spelletje pesten en vliegt er achteraan te bed. Beide in het bovenste bed en beide met een valbeveiliging. Ze delen een trapje. Het trapje is los en kan niet aan Fenne haar bed dus ze baalt vreselijk dat ze vannacht niet uit bed kan.

Maar ze gaat wel lekker slapen. Dus alles komt toch nog goed.

Ja dat recht lopen op de boot is moeilijk . ik ken dat van Schotland veel plezier.

Nel 2019-07-22 19:54:53

Spannend hoor allemaal, op zo'n grote boot en dan het slapen....opzich al een hele belevenis, véél plezier.