Van Lunde naar Runde

Noorwegen, Goksøyr

Vandaag vertrekken we weer uit ons kleine paradijsje. We zijn inmiddels toch wel wat gaan wennen aan het geluid van de waterval maar het blijft imposant.

We vertellen bij het uitchechen waar we heen gaan en dan zegt de gastvrouw dat er een weg is afgesloten wegens een rotsblok wat erop ligt. Oh oké, we wilden die kant wel op. Dan dus maar de andere kant op. Jammer, want er waren twee veerponten onderweg en dan vonden we wel leuk. En de andere kant hebben we gisteren al deels gereden. Maar goed, de weg zal evengoed wel mooi zijn.

We rijden wederom het slingerweggetje de berg op en weer af, vlak voorbij Olden, aan het fjord, zien we een prima plekje voor ons bakje koffie. Voetjes in het fjord, genoeg stenen om te gooien of te keilen en heerlijk in de schaduw. Het is nog steeds best warm weer. We genieten er maar van zo lang het duurt. De voorspellingen voor later in de week zijn een stuk minder.

De weg leidt ons om het fjord heen, daarna de bergen door met een paar flinke tunnels. We stoppen voor lunch en boodschappen bij een supermarkt die vandaag open is. Het is tenslotte zondag. En daarna gaan we op zoek naar een mooi lunchplekje. En dat vinden we! We zitten aan een meertje, relatief klein, dus de kids kunnen even lekker zwemmen. Het ideale van met de auto op vakantie. We lunchen en zwemmen en hebben een heerlijk genietmomentje. We zijn niet de enige, er zijn een aantal gezinnen ook aan het zwemmen. Maar dat geeft niet, het is evengoed heerlijk.

We beginnen aan het laatste stuk, dat begint gelijk spectaculair. Met een diepe tunnel gaan we onder het fjord door en door een eilandje. Eerste vier kilometer van de tunnel omlaag en daarna vier kilometer omhoog. We gaan dus best diep. Direct na de tunnel gaan we over een hoge brug weer een stuk zee over. Wow! Daarna leidt de route ons over verschillende eilandjes die verbonden zijn met hoge bruggen. Het is spectaculair. We hebben uitzicht over zee, met kleine dorpjes en heuvels.

Een laatste, enkelbaans, hoge brug, brengt ons naar Runde, het laatste eiland van de reeks en broedplaats van vele vogelsoorten waaronder jan van genten en papegaaiduikers. En precies daarvoor komen we. Hopelijk zijn ze er nog.

We rijden de enige weg op Runde tot de camping waar we voor drie nachtjes een kampeerhut hebben geboekt. Het is vrij druk op de kleine camping. Maar wij hebben, omdat de hutjes wat hoger staan, uitzicht over zee. We kijken zo over de campers heen. Achter de camping begint het pad naar de vogelrots vanwaar je, hopelijk, de vogels kunt zien.

Dat doen we later. Nu genieten we eerst van het uitzicht, de relatieve rust en rommelen we wat rondom het huisje. We spotten een zeeleeuw die gewoon voorbij zwemt en zien al vele vogels, vooral meeuwen.
Het huisje is prima, douchen en naar het toilet moet in een toiletgebouw. Koken kunnen we in ons huisje. Evenals afwassen en tandenpoetsen. Dat is dus wel heel fijn. We hebben twee stapelbedden, gezellig achter elkaar. En dus een megagrote veranda met uitzicht op de zee. Heerlijk zo.

We koken, eten, en genieten.

Wat een ervaring, leuk de zeeleeuw nu maar even afwachten om de vogels te spotten.

Trudy 2019-07-29 09:35:08

Ook weer bijzonder. Ik heb gefietst door een tunnel 4 km naar beneden en 4 km omhoog. Geniet hier op de camping weer van al het goede