Olifantengrot

Thailand, Ban Noi Khiri

We hebben prima geslapen, maar worden wel op tijd wakker, deels door de haan en deels doordat er voor een paar ramen in onze container gewoon geen gordijn is. En als er dan een haan kraait en daglicht op je ogen schijnt is het gewoon tijd om wakker te worden.
Eerst eens ontbijten. Er zit geen ontbijt bij dit hotel, wel een restaurantje. Maar de eigenaar, en tevens de enige Engelssprekende persoon, heeft ons gemeld dat er wel toast en koffie is. We plunderen dus, Nederlanders als we zijn, de grote voorraad toast en hebben nog wat fruit liggen wat we ook opeten. Een lekkere verse, sappige ananas zo in de tropen aan het begin van de dag. Het kan slechter. Het is nu al verzengend heet, dat beloofd wat. Maar net op het moment dat Alwin verzucht dat een regenbuitje niet heel erg zou zijn... begint het te spetteren. We gaan gauw naar binnen. Het blijft voorlopig regenen dus ons originele plan wordt gewijzigd. We gaan naar de Erawan tempel grot.
We halen Yasutama op van huis en we gaan. Het is een klein uurtje rijden. De weg brengt ons door rijstplantages, over kleine wegen en door dorpjes. Tussen de rijstplantages beginnen de eerste bergen te ontstaan en we zien vele planten zoals bananenbomen, palmbomen en rubberplantages, het is een mooie tocht. En dan zijn we bij de Erawan tempel. We leren dat Erawan, olifant betekend in het Thais, vandaar al die olifanten bij de tempel. We zien een smaragden Boeddha, gebedsmachines voor elke geboortedag van de week één, of voor elk teken van de Chinese dierenriem één, of gewoon een die je leuk vindt. Keuze genoeg. We weten dat bloemen offeren door een vrouw zorgt dat je in je volgende leven een mooie vrouw wordt. We zien een trap, van ongeveer 100 treden. Die gaan we op, dat eindpunt van de trap is het doel van vandaag. Maar voor we de trap gaan beklimmen kopen we bloemen, wierook en kaarsjes om te offeren. Voor ieder kind een setje. En dan gaan we omhoog. In totaal 600 treden. Het is een flinke klim. Inmiddels is het wel droog, maar enorm klam dus we zweten ons te pletter. Het uitzicht wordt mooier en mooier, gelukkig lopen we wel deels tussen de bomen. En dan komen we bij het doel. Een megahoge grot, met aan de ingang een enorm hoog beeld van een boeddha. Met uitzicht over de omgeving. Rijstvelden en hier en daar een berg. Het is prachtig mooi! Wow!
We zien dat we de grot ook inkunnen. Er is een pad met wat schaarse verlichting. We lopen een stuk de grot in. De grot wordt steeds donkerder. We zien druipsteenformaties en in het plafond, van de enorme zaal, zitten gaten waar precies op het juiste moment een straal zonlicht doorheen valt. Het is geweldig mooi en ook wel een beetje spannend. Als we met de zaklamp een donker gat inschijnen zien we allemaal vleermuizen hangen, die duidelijk niet gediend zijn van al dat licht. Een herrie dat ze maken! We laten ze gauw met rust.
We lopen verder, onder een duidelijk ingestort stuk van de grot door en zien weer de uitgang, een andere dan de ingang dus. We lopen grote trap op omhoog en we staan weer buiten. Helaas is dit alleen een uitzichtpunt met een hekje, dus we gaan via de grot weer terug de berg in. Tije vindt het supercool dat we door een berg heengelopen zijn. We lopen terug en aan het gat in het plafond zien we dat het licht regent. De druppels maken hun vrije val langer door naar de bomen van de grot. Het is echt heel mooi om te zien zo. Het lijkt wat dat betreft op het Pantheon in Rome.
Als we bij de uitgang komen, nu wel de ingang, regent het nog heel even en dan gaan we weer terug, het is inmiddels droog, maar nu een stuk vochtiger nog en dus weer erg warm. Bij de laatste traptrede staan drie oude dames die even aan Fenne haar haren willen voelen en maar zeggen dat ze mooi is! Dat wisten wij natuurlijk al lang. Maar hier zo in dit nauwelijks toeristische deel van Thailand zien ze niet vaak een farang met blond haar!
We hebben Yasutama mee, dus we verstaan via haar alles wat er gezegd wordt.
Inmiddels is het lunchtijd en hier betekend dat noodles eten. Elke dag gaat Yasu naar een restaurant om noodles te eten. En wij gaan nu een keertje mee. De kaart is eenvoudig, dikke noodles, dunne noodles, gele noodles of rijstnoodles. Water staat al op tafel en via een briefje maken we een keuze om te bestellen, goed dat Yasu mee is, anders zaten we daar nu nog.
Het eten volgt al snel. En het smaakt wederom geweldig. Die Thaien hebben gewoon in hun genen zitten dat ze goed kunnen koken ofzo. Het smaakt altijd heerlijk.
Na de lunch willen we even naar de Big C. Alweer. Maar het is zo leuk. Daarvoor moeten we naar Loei. Ongeveer 20 kilometer verderop. We willen daar toch nog heen, dus dat is geen probleem. We bekijken de oude school van Yasutama, en rijden even naar het centrum. Het is een leuk stadje, rustig en klein, dat wel. Gelegen aan een rivier. We lopen met een grote, wiebelende hangbrug over de rivier naar een parkje. Tot opeens de bliksem inslaat, vlakbij en met een gigantische knal. Wow! We zoeken snel een plekje om te schuilen. Maar er komt geen nieuwe knal. Het begint wel te waaien en de lucht is donkergrijs dus we laten de kids 2 minuten uitrazen in een speeltuin, voor kleine Thaise mensen, en gaan dan terug naar de auto. Natuurlijk niet via de stalen hangbrug. Ha, we zijn niet levensmoe ofzo.
We scoren wat fruit, ramboetan en mangosteen. Heerlijke vruchten. En dan rijden we naar de Big C. Manmanman, wat een drukte. Het is inmiddels al na 5 uur dus we mogen een biertje kopen. We kopen ook pakketjes om aan de monniken te geven, die we binnenkort gaan bezoeken. We scoren wat souvenirs en natuurlijk ook wat eten. We besluiten morgen pannenkoeken te gaan bakken voor Yasu dus die ingrediënten hebben we ook nodig. We slagen geweldig en met tassen vol gaan we naar de auto. Het is al na zes uur, dus tijd voor diner. Het wordt te laat als we eerst naar huis rijden, we besluiten om eerst wat te eten. Halverwege schijnen wat restaurantjes te zijn. En dat klopt. We zijn de enige, de menukaart is volledig Thais dus samen met Yasutama kiezen we wat uit. We bestellen een grote schaal met rijst, en allerlei gerechten die we delen. We krijgen bordjes, kommetjes en lepels en we genieten wederom van een fantastische maaltijd. Manmanman, hadden we al gezegd dat die Thai zo goed kunnen koken?
We genieten, laten extra eten brengen en zitten afgeladen vol als we het laatste stuk terug rijden, ongeveer 20 minuten. We zijn allemaal moe, het is al donker dus we brengen Yasu thuis en gaan zelf ook naar het hotel. We mikken de kids onder de douche, gelukkig weten we nu hoe het warme water werkt, zo met een electrisch douche.
Wij zitten heerlijk buiten, met onze gekochte, grote theebekers vol thee. Thee uit kleine sapglazen vonden we maar niks en iets anders hadden ze hier niet. De temperatuur is zeer aangenaam en de krekels maken een gezellig achtergrondgeluid. Weer een mooie en actieve dag.

Wat een belevenissen weer allemaal. leuk hoor om te lezen

Ella 2018-08-05 18:12:32

Wat een mooi verslag weer heerlijk om telezen