Noorwegen gaat het worden

Nederland, Heerhugowaard

Oké, het is weer zover. De eerste blog van de vakantie.

Lang heb ik getwijfeld of ik überhaupt weer zou gaan bloggen. Want het kost best veel tijd. En we hebben lang niet altijd WiFi. Maar ik vind het ook altijd wel weer leuk de verhalen te delen. Maar ook om het zelf terug te lezen. Een goede manier om herinneringen aan die mooie reizen op te halen. Anders als foto’s. Want meer de ervaringen.

En toen er ook nog eens gevraagd werd waar ons blog blijft, oké oké. We gaan schrijven. Elke dag zullen we schrijven maar of elke dag sturen ook lukt, hangt van de WiFi af. Soms logeren we wel erg afgelegen.

Het kiezen van een bestemming had dit jaar wat voeten in aarden. We wilden met de auto want om het jaar ver is ook goed. Bovendien is het net iets goedkoper dus houden we geld over voor onze grote trip volgend jaar. Maar daarover volgend jaar meer.
Vorig jaar vlogen we naar Thailand, via Finland. Toen zagen we Finland vanuit de lucht en bedachten we daar heen te gaan. Maar Finland is ver, de afstanden zijn groot ook in het land dus we haakten af. Wie weet een andere keer.

Noorwegen stond ook ergens nog op een lijstje. Maar toch hadden we twijfels. Iedereen geeft er zo hoog over op. En we bleven twijfelen. Pas toen we een reisgids hadden gelezen werden we zelf meer enthousiast en hebben we geboekt.

Dit jaar dus geen vliegtuig maar boot. Tsja, 16,5 uur op de boot. Vanaf Noord Denemarken naar Bergen in Noorwegen. Dus eerst 1000 km rijden. En dat voor de stressvermindering maar in tweeen hakken. Dus halverwege overnachten, vlak voor de Deense grens. Qua kilometers een stuk dichterbij maar vele malen langer onderweg. Dan maken we van de reis ook maar vast vakantie. Het scheelt dat we nu relatief rustig aan kunnen doen. Kunnen we net iets langer koffiedrinken op de parkeerplaatsjes langs de snelwegen. En toch geeft dat alweer een vakantiegevoel.

We gaan dus eerst naar Bergen, dan via de Sognefjord en een gigagletsjer naar Runde, een klein vogeleiland waar we hopelijk papegaaiduikers gaan spotten. Daarna via Geirangerfjord naar Dovrefjell alwaar we zo basic overnachten dat we drinken moeten halen uit een riviertje. En dan via de hoogvlaktes terug naar Oslo. Vanuit Oslo met de boot naar Noord Denemarken en in twee etappes naar huis.

We gaan in kampeerhutten overnachten. Zelf kamperen is leuker maar we hebben niets aan kampeerspullen. En nu staan er dus basic huisjes, soms bij een pension, soms bij een camping of gezellig samen op een parkje. Met volledige inrichting. We hoeven alleen slaapzakken mee te nemen. We gaan dus met onze eigen auto en hebben bij het boeken van de boot opgegeven geen dakkoffer of aanhanger te hebben. Het moet dus passen. Maar goed, normaal reizen we rond met twee rugtassen dus dit al ook wel lukken.

Wij vinden het een totaal andere reis als anders. Ander klimaat, geen zwembaden, zelf koken en met onze eigen auto. Mensen die ons niet goed kennen en horen dat we gaan rondreizen met de kids door Noorwegen, vinden ons avontuurlijk. Wij zijn andere reizen gewend en vinden dit wel meevallen.

Alhoewel we er natuurlijk wel weer een avontuur van gaan maken. Fikkie stoken, vissen vangen, bessen plukken, wandelen. Wie weet fjordsafari’s en andere safari’s. We hebben er heel veel zin in. Ruim drie weken natuur en ontspanning. Stilte en tijd met zijn vieren. Natuurlijk prachtige landschappen.

We hebben weinig voorbereiding dus tijd genoeg. Nog een week of vier en dan gaan we.

Tot dan! Reizen jullie maar gezellig mee.

Lijkt me erg mooi. Zelf gaan we met de auto Denemarken, Zweden en Noorwegen doen. Maar dan vooral de steden. Wie weet zien we jullie in Oslo. Want wij gaan rond dezelfde periode

Rabea 2019-06-26 12:12:44

Wat een heerlijk vooruitzicht! Succes met de voorbereidingen en we lezen jullie avonturen binnenkort!

Wendy 2019-06-26 13:12:28

Noorwegen staat ook nog op ons lijstje...dus ik lees weer graag jullie verhalen 😃

Yvonne 2019-06-26 15:05:59

Rustig voorbereiden en paar dagen over de reis doen is ook vakantie. En anders is niet minder, de kunst is genieten van alles en met elkaar. Ik wens jullie een gezellige voorbereiding toe

Ella 2019-06-26 19:20:16

Super leuk! Stiekem was ook ik alweer aan het wachten op een nieuwe blog van jullie! Alvast heel veel plezier en ik kijk er weer naar uit een beetje met jullie mee te reizen!

Angela 2019-06-26 19:24:31

Mooi hoor, Noorwegen rond rijden, lijkt me een mooie reis, leuk al die voorbereiding. Ik wacht op jullie reisverslag altijd super leuk om mee te beleven.

Trudy 2019-06-27 02:08:27

Leuk dat jullie weer een nieuwe blog doen . Kijk er weer naar uit . Rustig voor bereidend komt alles wel weer goed. al vast een fijne vakantie.

Nel 2019-06-27 20:14:45

Wij zijn benieuwd naar jullie reisverslagen . Succes met de voorbereiding en vergeet niet je Noorse Kronen!