Lom

Noorwegen, Lemonsjøen

We starten alweer wat traag op vandaag. Na het ontbijt spelen de kids heerlijk winkeltje met alle verzamelde en gekochte stenen. Wij drinken intussen een bakje koffie in het zonnetje. De zon schijnt en het is heerlijk weer. Wat een verrassing. De voorspellingen waren weer slecht. We maken een plan voor vandaag. We willen wel wandelen. Maar de voorspellingen zijn slecht, en de lucht dreigt ook wel heel erg. Dan willen we liever niet in de bergen lopen.

Dus we gaan naar Lom. Het leuke stadje van gisteren op even meer dan een half uur rijden. De route erheen is mooi en met een luisterboek erbij gaat de rit snel voorbij. In Lom halen we eerst lunch bij de supermarkt. En dan bedenken we welke wandeling we willen lopen. Een rondwandeling van 6 kilometer is het geworden. Door de omgeving van Lom. Lom is een mooi dorpje met een grote rivier erdoor. Allemaal zwarthouten huizen en een leuke sfeer. Er zijn hoge bergen omheen. Alles in Lom is gericht op de omgeving. Maar doordat Lom strategisch is gelegen, is het al heel oud.

We wandelen over het platteland wat niet per se plat is maar wel het boeren leven kent, langs een prachtig gebouw wat later blijkt, de oudste boerderij van Lom is. We gaan de bossen in. Prachtige bossen met veel mossen in allerlei soorten. Heel veel frambozenstruiken waar we natuurlijk lekker van snoepen. We lopen langs irrigatiekanaaltjes omdat dit nogal een droog deel lijkt te zijn. Het is een leuke wandeling. Fenne vindt het vooral heel spannend, zo in het best wel donkere bos. Dat uit zich in een hoop puberachtig gemopper. Maar het maakt de wandeling niet minder mooi.

Terug in Lom gaan we nog een keer naar de edelstenenwinkel annex museum. Nu hebben we even meer tijd om goed te kijken. Erg leuk. Vele stenen die in de buurt gevonden worden en vele ook uit het buitenland. We investeren nogmaals in een paar mooie stenen.

En dan doen we even boodschappen voor de laatste dagen en de terugreis. Dat begint al op te schieten. We slaan wat dozen heerlijke flatbrød in en voldoende proviand voor onderweg. Dan kan dat maar geregeld zijn.

De terugweg begint het te regenen. Als we bij ons huisje komen blijkt het flink geregend te hebben. Stroompjes over het pad en flinke plassen. Een goede keuze dus om naar Lom te gaan.

We gaan gelijk koken want het is al best laat. Lekker soep eten. Alweer. Een goede manier om veel groente binnen te krijgen en we zijn echt heel blij met de staafmixer die mee is. Wat een goed idee.

Het vuurtje wordt nog een keer opgestookt. De kids liggen redelijk op tijd te bed voor ons doen. Morgen hebben we een lange dag naar onze volgende bestemming: Oslo. Maar we willen graag via een paar mooie wegen en niet gewoon via de snelweg.