In the middle of Norway!

Noorwegen, Sogn og Fjordane

We worden best heel vroeg wakker. Het valt ook niet mee, met zijn vieren op een kamer, vroeg licht en geen verduisterende gordijnen en slapen in een slaapzak. Tel daarbij de vlieg die om onze oren zoemt, gedoe om naar de wc te gaan, want niet in ons huisje, en een rookmelder met lege, dus piepende batterij. Vanavond maar een beetje op tijd naar bed. In de ochtend schijnt de zon op de veranda. We ontbijten natuurlijk buiten maar het is best warm dus we verkassen naar een plekje dichterbij de waterval. Met boomstammen als bankjes en een grote steen als tafel is het prima toeven.

Het valt ons op dat de rivier minder vol lijkt, het was wel frisjes vannacht, dus de sneeuw bovenop de bergen smelt dan natuurlijk minder hard, dus de rivier is minder vol omdat die bestaat uit smeltwater.

Als we klaar zijn met het ontbijt mikken we de spullen in de gezamenlijke vaatwasser en zetten koffie in het gezamenlijke koffiezetapparaat. We hebben thermosflessen mee dus kunnen altijd koffie en heet water meenemen. En op ieder geschikt plekje een bakje koffie drinken. Nogal slim vinden we zelf.

We rijden een stukje terug door de tunnel richting Fjaerdal. We gaan deel van de gletsjer bekijken. Of in ieder geval de delen die over de rand heen komen. De rest is alleen vanuit de lucht of de hogere bergen te zien. Direct na de tunnel nemen we een afslagje en komen bij een parkeerplaats. Vandaar is het vijf minuutjes lopen naar een meertje onderaan de gletsjer. Door het bos met overal smeltwaterbeekjes. Natuurlijk wordt er goed gevoeld hoe koud de beekjes wel zijn. Bij het meertje aangekomen zijn we diep onder de indruk. Wauw! Wat een geweldig gezicht. De grootste hoeveelheid ijs ligt bovenaan, dan een stukje met alleen rotsen en de watervallen, en onderaan weer sneeuw en ijs, daaruit ontstaat het meertje. Echt geweldig.

We genieten ons suf en als we genoeg genoten hebben voor dit moment, rijden we door naar het gletsjermuseum. Maar eerst drinken we even heerlijk bakje koffie onder een boom, in een weitje achter het museum. Het museum zelf is een interactief museum waar we alles leren over gletsjers, de krachten, hoe het ontstaat, hoe de fjorden zijn ontstaan en over otzi, de Oostenrijkse gletsjerman. We zien op een film hoe groot de totale oppervlakte is. Echt gigantisch, en op een aantal plekken reikt de gletsjer over de rand en kun je het bekijken. Het museum is leuk en mooi gemaakt en we vermaken ons allemaal.

Daarna is het al best laat en hebben we honger. We rijden verder langs het fjord op zoek naar een supermarktje. Die moet er zijn. We vinden hem op een idyllisch plekje waar het heel warm is. Dus we kopen alleen de lunch en rijden dan weer door naar de volgende bestemming van vandaag. We rijden een klein weggetje in, langs boerderijen. Het voelt of we in de middle of Norway zijn zoals Fenne dat zegt. En dan komen we weer bij een kleine parkeerplaats en kunnen lunchen. Het weer is warm, maar af en toe komt er een ijskoud gletsjerwindje voorbij. Dat scheelt zo 10 graden. We lopen een stukje en dan zien we weer een arm van de gletsjer. Onderaan de berg weer een heleboel ijs en ook de beruchte gletsjerpoort. Hieruit komt het smeltwater. Een gevaarlijke plek dus we mogen niet dichtbij. Het water is ijskoud, melkachtig groen, blauw. Heel gaaf om te zien. Er staan bordjes dat je moet oppassen bij het water want als er een brok ijs of steen afbrokkelt, kan er een vloedgolf van water ontstaan. De kinderen halen ijsklontenvoeten. Zoals ze in het kantje van het water staan. Ze mogen niet te ver want het stroomt nogal snel. Wat is dit prachtig zeg.

We rijden verder naar Skei, of eigenlijk terug en door. We komen langs ons vakantiehuisje. Door naar Skei. Bij ons vakantiehuisje begint een meer. Een gigantisch meer. Maar dat deel is het dichtst bij de gletsjer en dus erg koud. In Skei moet het warmer zijn dus kunnen we beter daar gaan zwemmen. Er is een perfect plekje aan het meer. Het is diep en koud dus het oudste lid van het gezin laat het voor gezien. Die houdt niet zo van diepe meren. Eigenlijk ook niet van rivieren, sloten, zeeen of ander natuurzwemwater. Die kijkt liever op zulke momenten. De rest vermaakt zich in het water alhoewel het wel heel spannend is allemaal. Dus de kids hangen graag aan papa. Maar ze vermaken zich met rondje zwemmen om de pier en in het water springen. Zolang het maar dicht bij de kant is.

Als iedereen uitgezwommen is, gaan we ven boodschappen doen en rijden we terug. We hebben een eenmalige barbeque gekocht dus we eten viskoekjes. Het houdt het midden tussen poffertjes en kibbeling. Van de BBQ, dus met grillsmaakje. Best lekker. We eten bosbessen en tomaatjes, wokgroente en mais, ook van de BBQ, de mais dan. De wokgroente natuurlijk niet.

We douchen en genieten nog heerlijk na van deze mooie dag.

Dionne, vandaag je mailtje gemist vanwege jullie vakantie, heerlijk hoor! Dus verslag lezen, doet ook goed! Geniet maar fijn samen, prachtige omgeving zo te lezen. Groetjes Mieke

Mieke 2019-07-26 22:37:45

Dat was weer een enerverende dag.

Jose 2019-07-26 22:40:03

Jose 2019-07-26 22:40:15

Dat is volop genieten dus

Ella 2019-07-27 13:52:36

Erg leuk om te lezen en geweldig mooie foto s

Yvonne 2019-07-27 14:27:25

Leuk, lekker genieten dus.

Trudy 2019-07-27 14:28:51

Heerlijk genieten en het weer ingoed

Nel 2019-07-27 18:34:53

Goh alwin, er is dus niets veranderd in al die jaren....😆👊🏻 Erg leuk om te lezen dat jullie zo genieten samen. Veel plezier nog💋