Thailand, here we go again

Nederland, Heerhugowaard

Jaja, trouwe lezers lezen het goed! Thailand, here we go again!

Na ons Europese avontuur afgelopen jaar wilden we wel weer ver. Alhoewel die twee dagen reizen naar Polen ook best ver was. Maar in ieder geval, tropen, ander eten, tempels, rijst als ontbijt, tuktuks. Dat soort zaken. Dingen die het reizen leuk maken, waar wij als familie echt van houden, allemaal.

Dus, berekeningen en bitcoins en de reis kan geboekt worden. De tickets zijn allang geboekt. Dat blijft altijd weer een stressvol moment. Vanaf september zie je de prijzen omhoog gaan. Maar helaas nog geen definitieve datum. Half december, als de prijzen flink gestegen zijn, is er pas de felbegeerde toestemming. Drie weken, in de zomervakantie. Volgens deze app lijkt het net of we 140 dagen gaan. Maar nee, drie weken. Oké plus een dag. Heerlijk toch.

Goed, we vliegen met Finnair via Helsinki. Op net niet de drukste dag op Schiphol van de zomervakantie. Hebben wij weer even mazzel. In ongeveer 15 uren zijn we in Thailand, Bangkok. Daar zullen we drie nachten blijven in het paleis van de Prins. Schijnt goed en goedkoop te zijn. Grote kamers, veel blingbling. Maar centraal dus prima. Oh ja, en een zwembad en ontbijtbuffet, is tenminste de helft van ons gezin ook blij.

We hebben volop de tijd in Bangkok, en we zijn er voor de tweede keer. Dus maar even goed kijken wat we daar allemaal willen doen. In ieder geval vinden wij het geen probleem om er voor de tweede keer te zijn, hoe vaak zijn we tenslotte al in Amsterdam geweest...

Na Bangkok vliegen we naar het zuiden. Het was even lastig hoe we onze tijd zouden verdelen want de kinderen willen per se naar de apenschool, als we toch in de buurt zijn. Maar ja, best ver uit de route maar ook wel weer dicht in de buurt, zeg maar, een soort van, ongeveer 700 kilometer. Dus toch maar langs. Gelukkig konden we er nog terecht. Toen hadden we nog drie nachten te besteden in het zuiden. En vlakbij de apenschool ligt een regenwoud met nogal een mooie omgeving naar het schijnt. Daar kun je leuk overnachten en op excursie naar het meer en wandelen door het regenwoud. Dat lijkt ons wel wat. Dus bij de ingang van het nationale park een hotelhuisje geboekt. Even kijken of dat hem gaat worden maar het voordeel van booking.com is dat je nog lang kunt annuleren.

Daarna door naar het noordoosten, de grens van Laos, met het vliegtuig. In een leuke stad aan de grens. Zag er wel mooi uit. Zwembadje met uitzicht over de Mekong en daarachter Laos. De Mekong, hoog op de bucketlist van de helft van ons gezin. Die gaan we zien, zo gaaf! We gaan met een auto langs de Mekong rijden en dus langs de Thaise grens. Met een auto inderdaad. Die huren we dan. Wel een beetje een kleine gehuurd dus hopelijk passen onze spullen erin.

Tot Loei, een middelgrote plaats, en dan een stuk eronder, daar woont Yasutama. Het Thaise meisje wat een jaar bij ons in huis gewoond heeft. Die gaan we opzoeken. We hebben een hotel geboekt vlakbij haar huis dus kunnen haar vaak bezoeken. Superleuk en veel zin in. Zij heeft dan vakantie van haar school dus ze is ook in Loei. Gaan wij eens kijken hoe zij leeft en kennismaken met haar familie. Midden op het Thaise platteland. In een niet toeristische regio, met onze hoogblonde, grote kinderen. Geen zwembad te bekennen, eens zien hoe we dat gaan oplossen.

En dan, na een week, vertrekken we, met de nachttrein op verzoek van de kinderen, weer naar Bangkok.

Inmiddels zijn alle hotels, alle vluchten en de auto geboekt. Nu nog de trein, de vaccinaties controleren, de mini reisbenodigdheden controleren, en geschikte kleding zoeken. Want, stad, tropisch regenwoud, rivieren, familiebezoek enz enz.

Hoog op de lijst van de jongste helft van ons gezin zijn een knuffel van Yasu, spelen met de apen op de apenschool en met de nachttrein. Hoog op de lijst van de oudste helft zijn de Mekong, ananas eten bij de apenschool, bezoekjes aan kleine, niet toeristische tempels en kookles. Oh ja en de drijvende markt van Damnoen Saduak.

Zin in

Alvast veel voorbereidingsplezier.

Jose Conijn 2018-04-24 18:46:29

Ziet er weer goed uit.

Ans Kuiper 2018-04-24 19:37:55

Leuk dat ik weer mee mag lezen/ genieten :-)

Yvonne Logman 2018-04-24 20:30:56

Een spannende reis weer! Succes met de voorbereidingen.

Jaap Conijn 2018-04-24 23:14:42

Dat wordt vast weer een mooie reis. En ik mag genieten op afstand door jullie verslagen.

Corrie Schavemaker 2018-04-25 16:51:24

Worden vast weer leuke reisverslagen om te lezen!!

Aleida 2018-04-25 18:56:58

ziet er goed uit veel plezier

nel groot 2018-04-26 14:39:41

Wauw, mooie reis weer voor de boeg. Nu al zin in de verhalen. En wat gaaf dat jullie Yasutama gaan bezoeken. Voor haar ook leuk dat jullie komen. XXX

Hennie 2018-04-26 23:52:03

Wat gaan jullie weer een hoop doen zeg. Veel plezier met alle voorpret

Ella 2018-04-30 19:53:06

Wat super leuk dat jullie Yasutama gaan opzoeken! Ik ga jullie reis natuurlijk weer volgen!