Dagje Oslo

Noorwegen, Oslo

We hebben redelijk goed geslapen. Vandaag gaan we uit ontbijten. Dat leek ons handiger voor dat ene nachtje dat we hier zijn. Vlakbij het hostel is een café. Daar hebben we een ontbijt gereserveerd via het hostel. We hebben ook al betaald dus we lopen naar het café. Daar zijn ze verbaasd dat we er zijn. Ze hebben niet doorgekregen dat we zouden komen. Gelukkig waren ze wel open en flexibel. En werd er snel een ontbijtje gemaakt.

We bespreken het plan van vandaag. We logeren even buiten Oslo en we gaan vandaag de stad in, om vanavond de boot te pakken richting Denemarken. Maar de regen stroomt de lucht uit en als we de weerapp moeten geloven, blijft dat ook nog zo. We doen het nu dus even rustig aan.

Terug in het hostel pakken we de spullen in, maken we weer de tas voor op de boot en drinken we nog even een bakje koffie. En dan stappen we in de auto naar de stad. We hebben het plan opgevat om bij de boot te parkeren zodat het vanavond lekker makkelijk is als we naar de boot gaan. Bovendien is het parkeren in de stad duur en lijkt dit goedkoper te zijn. We rijden soepel naar de parkeerplaats, ondanks dat we geen bereik hebben in de tunnels en we zelfs een rotonde moeten pakken in de tunnel.

Bij de boot parkeren kan per uur, per drie uur of per 28 uur. Het is duidelijk het goedkoopste, relatief dan, om de keuze per 28 uur te doen. We betalen dan slechts 25 euro. Gelukkig weten we niet wat het in de rest van de stad kost...

We zitten wel mooi dicht in het centrum. Een klein stukje lopen is het naar het Operagebouw. Een architectonisch hoogstandje waarbij je zelfs op het dak kunt lopen. Dat doen we dus. Even genieten van het uitzicht. Het contrast met de rest van het land kan bijna niet groter zijn. En gelukkig is het even droog.

We lopen de stad in. Passeren een speelplek waarbij Noorwegen is nagebouwd. Heel leuk gedaan. En we lopen zo de winkelstraat in. Een beetje rondkijken maar veel is heel erg duur. Als we trek krijgen, vinden we een Subway en eten een lekker broodje. En dan begint het buiten weer te regenen. Echt enorm hard. Het giet uit de lucht. Dus we zitten vrij lang te lunchen.

Na de lunch hoppen we via wat winkels om de regen tegen te gaan. Na een tijdje wordt het weer droog en gaan we richting het kongelige paleis. Ofwel het koninklijk paleis. Natuurlijk gaan de kids met een wachter op de foto en kijken we of iedereen thuis is. We weten het niet. De vlag is in top maar we weten niet wat dat zegt.

En dan besluiten we naar het Vigelandpark te gaan. Het is een stukje lopen maar zo dichtbij als nu komen we niet meer en we willen er wel graag heen. Dus we lopen even flink door en bekijken het park. Het is bekend om de beelden die er staan. Van verschillende materialen. Een indrukwekkende hoeveelheid beelden van allemaal naakte mensen. Mannen, vrouwen, kinderen, babies. Allerlei soorten mensen. Heel bijzonder en fascinerend om te zien. Alle beelden staan langs een pad, aan het eind van het pad is een grote fontein en dan via een paar trappen omhoog komen we bij een pilaar. Een monoliet. Ook hierin zijn ruim 200 beelden verwerkt. Rondom staan ook verschillende beelden. Het hele park is prachtig onderhouden, vol met bloemen, fonteinen en perken. Heel mooi.

Sowieso is Oslo een mooie stad. Afwisseling in gebouwen, modern en oud. De kust waardoor de havens prominent aanwezig zijn, alles is goed onderhouden en ziet er verzorgd uit. Overal zijn grote, kleurige bloembakken en fonteinen. Echt leuk om doorheen te lopen.

Als we genoeg gekeken hebben, lopen we terug richting het centrum. We bekijken nog wat winkels en gaan daarna eten. We willen niet eten op de boot en moeten om 18 uur naar de auto om in te checken. Dus we gaan eten bij de Max. Een soort McDonalds maar dan Noors ofzo. In ieder geval is het eten vergelijkbaar. Vulling, geen voeding. Het smaakt op zich wel.

Na het eten even snel de laatste kronen opmaken. De boot is contantloos dus dat moet al in de stad. Als dat gelukt is, op de valreep toch nog oorbellen voor Fenne, gaan we naar de auto en naar de boot. Dat is nog 15 seconden rijden. We mogen aansluiten in de rij met lage auto’s, zonder dakkoffer of fietsendrager. Het duurt lang. Inmiddels regent het weer dus de auto beslaat heel erg aan de binnenkant. En wij maar wachten en wachten. Uiteindelijk mogen we toch naar binnen. Als een van de laatsten. Maar ach, we zijn er.

We hebben bezuinigd op de hut. Dus we slapen deze keer onder de auto’s op dek twee. We denken onder water want er zijn hier allemaal waterdeuren. Een beetje eng is het wel. We gaan gauw kijken naar hoe we vertrekken en dan zien we dat wel al varen. Het eerste deel van de reis gaat door de fjord van Oslo. We hebben dus tussen de buien door een mooi uitzicht. Maar iedereen is moe, dus we bekijken het schip en gaan dan naar onze hut voor een potje pesten en wat drinken. Dat hadden we al meegenomen.

De kids gaan laat slapen, wij volgen niet al te laat. Morgen vroeg op, want we komen al om 7.15 aan in Frederikshavn. Dan rijden we tot Hollensted. Een dorpje even voorbij Hamburg. In een ruk naar huis leek ons wat te veel van het goede. Dus we hebben nog een overnachting in Duitsland, en dan komen we maandag weer thuis aan.

Jammer dat het zo regende, maar ja weer een informatieve dag geweest in Odlo.

Trudy 2019-08-12 09:03:53

Bij Vigelandpark zijn wij ook geweest prachtig al die beelden