Hele nacht regen, dus watervallen!

Polen, Strużnica

Je hebt reizigers en je hebt vakantiegangers. Normaal in de zomervakantie zijn wij reizigers. Aangezien we dit jaar alles anders doen, thuis ook, besloten we dit jaar eens geen reizigers te worden maar vakantiegangers. En zo kan het gebeuren dat de dagen wat meer ontspannen zijn, we minder doen en meer gewoon aanklooien. Zo kan het ook gebeuren dat de blogs wat minder spectaculair zijn als andere jaren. Wellicht volgend jaar weer als reizigers op pad.

We moesten er even flink aan wennen. Bewuste keus om dit jaar dichter bij huis te blijven. Maar dus ook geen spectaculair andere cultuur, vele dingen zijn ongeveer hetzelfde. Polen is prachtig maar wel Europees. Geen tropisch eten, dieren of bloemen in de tuin en al helemaal geen tropisch klimaat. We missen het zeer zeker maar genieten nu ook en onze levens zijn erg toe aan grote rust. Alhoewel we soms wat moeten inkomen in deze manier van op vakantie zijn is het nu na een paar dagen wel prima zo. We genieten evengoed, doen leuke dingen en komen goed in de vakantiesferen.

En zo kan het ook gebeuren dat we vandaag tot ver in de ochtend in ons huisje blijven. Deels omdat het regent en we in het geplande kasteelbezoek toch niet zoveel zin hebben, deels omdat we het heerlijk vinden om even rustig thuis te blijven. We hadden dus een groot kasteel bedacht voor een regendag. Die regendag is voor vandaag voorspeld maar we hebben geen zin in een kasteel. De buitenkant is vast mooi zo op de plaatjes te zien, maar de binnenkant is vol met antieke kamers, vs niet geschikt voor kinderen met teveel energie. We zoeken dus iets anders.

We hadden gelezen over een waterval in de hoge Reuzengebergte hier vlakbij. En opeens wordt het droog en lijkt het ook droog te blijven. Dus hup, lunch maken, spullen bijeenzoeken en wegwezen. Met een niet-zo-toeristische route rijden we naar Szklarska Poręba. Alwaar we na even zoeken parkeerplaatsen vinden voor het startpunt van een korte wandeling naar een waterval. Helaas is daar geen plek voor onze auto dus we rijden een stuk terug om daar te parkeren. Langs de weg lopen we naar de ingang. We moeten betalen om de waterval te mogen zien maar gelukkig is het Polen en niet zo duur. De waterval is wel erg mooi. Donderend geraas stort het water van de Kamniek rivier 13 meter naar beneden. We kijken een tijdje en lopen dan door het bos naar de auto. Onderweg vinden we een geweldig lunchplekje langs de rivier.
We rijden door voor een andere waterval. Door het stadje waar het heel gezellig is maar we zo snel geen parkeerplek kunnen vinden. Dan door naar de tweede waterval. De hoogste van het Poolse deel van het Reuzengebergte. We moeten betalen voor het parkeren en mogen dan doorlopen. Het is een curvewandeling. Begint vlak, steeds wat steiler tot je gevoelsmatig recht omhoog gaat. Als we bij de waterval komen, bijna dan, moeten we betalen en krijgen we een helm. We moeten er erg om lachen en lopen als een soort Bob De Bouwers naar de waterval. Het is een metalen hekwerk waarover we lopen en we vertrouwen het niet helemaal, waarom anders die helm. De waterval is in een soort kloof, vandaar die helm, tegen vallende stenen. Maar heel, heel mooi. En best wel hoog. Genoeg gekeken klimmen we weer omhoog en lopen nog even verder door. Zeg maar tegen een uitzicht aan. Ze verkopen er ook ijsjes dus dat laten we ons goed smaken.

Teruggekomen bij de auto rijden we via de nu wel toeristische route en de supermarkt naar ons huisje toe. We geven ons 10 minuten om ons om te kleden want we gaan uit eten. En niet zomaar een restaurant maar een echt kasteel. We denken eerst in de oude stallen te gaan eten maar dat is een zelfbedieningsrestaurant. Daar hebben we geen zin in dus we gaan naar het kasteel zelf. Een sjiek de la kaque restaurant waar wij in ons vakantiekloffie totaal underdressed zijn. Maar gelukkig kunnen we er wel eten, ze hebben alleen geen plek voor ons. Dus we mogen in een kastelerige zaal op de eerste verdieping zitten. Met zijn vieren in een zaal. Sneu voor die ober dat hij steeds die trap op moet. Gelukkig is er een rode loper op de trap. Wij gedragen ons kastelerig en vooral Tije peutert verder niet in zijn neus en oren.
We krijgen zwijnboullion met zwijnenballen, mannetje of vrouwtje is niet helemaal duidelijk. Tomatensoep, de kinderen Franse frieten met gefrituurde kip opgemaakt met een blaadje munt en een framboos. Wij hebben dumplings en geroosterd varken. Opgemaakt met bloemetjes. Echt kasteel eten dus. Alles smaakt erg goed en het is erg gezellig.

Als we klaar zijn rijden we weer naar huis en genieten we van een ontspannen avondje. Morgen weer een dag.

Ook dit zijn allemaal hele leuke dingen om te zien en te doen. Gewoon lekker vakantie houden :) Klimmen en klauteren

Ella 2017-07-27 22:55:51

Ja het leven als vakantiegangers is toch heel wat anders als het leven van een reiziger. Maar alles went......

Marion 2017-07-27 22:57:45

Hé Dionne, ik heb nu nachtdienst en lees jouw verhalen. In gedachten ben ik ook op vakantie en heb helemaal geen zin meer om te werken!😵😘

Jolanda 2017-07-28 00:27:55

Hey familie Jillings, klinkt allemaal weer erg leuk en gezellig! Op dit moment rijden wij nu ook al redelijk ver in Duitsland, op weg naar Hongarije. Het weer is hier overigens ook niet erg denderend en maar 15 graden, maar wat wil je ook om nog geen uur 's ochtends, hahahaha. Geniet nog lekker verder van jullie vakantie!!!

Ilona 2017-07-28 06:56:10

Lekker toch, je niet aan schema's te houden en doen zoals het uitkomt . Jullie hebben je goed voorbereid dus weten altijd wel weer iets leuks te vinden! Veel plezier verders.

Jaap conijn 2017-07-28 10:45:43

Die watervallen zijn altijd geweldig he en eten in een kasteel is ook bijzonder.

Jose Conijn 2017-07-28 18:48:41

In een kasteel eten geweldig en wat een mooie watervallen

Nel Groot 2017-07-28 21:00:59

Lekker toch, ook dit is vakantie hoor, lekker genieten, doen jullie goed.