Het platteland op

Polen, kujawsko-pomorskie

We hebben erg genoten van ons weekendje weg tijdens de vakantie. Zo voelt deze citytrip wel een beetje. Luxe, een onpersoonlijk hotel met grote bedden en een ontbijtbuffet. Wel zijn we alle vier nog erg moe van de stad. Alhoewel we allemaal wel beter hebben geslapen.

We hoeven vandaag niet zo heel ver te rijden en pas om 12 uur uit te checken dus na een uitgebreid ontbijt lopen we nog even de stad in. Eigenlijk willen we naar de rivier om daar langs te lopen, maar dat is best ver en zoveel tijd hebben we nu ook weer niet. Dus we lopen een rondje om een oud gebouw, dat klinkt heel sneu, maar het gebouw is heel groot. Ooit geschonken door de Sovjet Unie aan Polen en toentertijd het hoogste gebouw van Warschau. De lokale mening is erover verdeeld, je vindt het lelijk of je vindt het mooi. Bij ons hangt het in het midden. Rondom zijn fonteinen en parken die we bekijken. Je kunt ook de toren op, maar de torens eromheen zijn vele malen hoger en het kost ruim € 17 om met de lift te gaan. Laat maar dus.
We drinken een bakje koffie bij een Hard Rock Cafe. Het is eigenlijk best wel duur en de bediening is traag. Beetje stomme keuze dus, achteraf. Maar het is wel dichtbij het hotel. We halen even snel lunch voor onderweg en dan gaan we op pad. We rijden soepeltjes de stad uit alhoewel er weer twee routes zijn, een die ietsje sneller is, zeg 10 minuten, maar wel 80 kilometer langer en over de snelweg. En de ander is korter, binnendoor en iets langer qua tijd. We kiezen dus daarvoor, vele malen leuker. We gaan wederom ruim 200 kilometer door dorpjes, over het platteland en door bossen. We zien vele ooievaarsnesten op palen of daken. En ook vele ooievaars. Supergaaf is dat. Het land wordt al vlakker en bos wisselt zich af met graanvelden en weilanden. Het ziet er mooi uit. De rijstijl van de medeweggebruikers is wel anders, harder rijden, meer inhalen en gevaarlijke inhaalmanoevres. Goed opletten dus. Beetje zoals in Zuid Afrika, beide rijstroken moeten een beetje opzij uitwijken zodat er genoeg ruimte is voor een derde om in te halen.

We blijven op het platteland en komen, na even zoeken, bij Kon-Tiki 7. Klinkt tropisch, maar het is een fruitboomgaard met een groot vakantiehuis met 2 appartementen. We worden hartelijk welkom geheten door de eigenaar die erg gezellig is en zijn zoon, die vertaalt. Het klikt goed en we krijgen direct een rondleiding. Wij zitten op de begane grond en hebben een privéterras met houten tafel en banken, uitzicht over de boomgaard en de omliggende velden. Prachtig dus.
We hebben een grote kamer met vier bedden, een gezellig minikeukentje en een roze badkamer. Het ziet er supernetjes uit.

In de tuin zijn verschillende fruitbomen, appels, peren en pruimen. En een groentetuin waaruit we mogen pakken. Er is een kas waarin druiven geteeld worden en waar de eigenaar wijn van maakt. We worden direct uitgenodigd voor een wijnproeverij.
Er is ook een grote visvijver dus morgen eten we vis als ze willen bijten, er is een zwembadje, trampoline, midgetgolfbaan, tennisbaan, energiepiramide, enzovoorts. De kids verdwijnen direct in de tuin. Wij gaan ons hier zeker vermaken.
In de avond eten we lekker buiten op ons eigen terras en daarna gaan de kids heerlijk eens op tijd te bed. Als ze slapen vertrekken wij in de tuin en komt onze gastheer ons tegemoet met een fles wijn. We drinken een fles leeg met uitzicht op het prachtige platteland en we hebben met Google translate leuke gesprekken. Onze gastheer was vroeger autohandelaar in onder andere Nederland geweest. Jaja. Maar nu in het ecologische boeren en geïnteresseerd in energiepiramides. Beetje Duits, beetje Engels en beetje translate. Het is gezellig en we genieten van goed gezelschap en lekkere wijn.

Als het half donker is, vertrekken we naar de energiepiramide. Een schaalmodel van metaal met hout van de piramide van Cheops waarin we op een platform op eenderde van de hoogte zitten en elkaar uitvragen over klankmassages en energiepiramides. Heel leuk. We zitten er ruim een half uur en we lopen dan terug naar ons appartement. En zo zitten we dan op het platteland van Polen, met twee Polen in een energiepiramide. Hoe bijzonder is dat?

Jullie starten daar goed zeg. Veel plezier.

Jose 2017-08-06 22:49:29

Gaaf!

Yvonne 2017-08-07 09:38:18

Leuke plek zoals jullie beschrijven! Jullie zullen daar vast veel energie opdoen!

Jaap 2017-08-07 14:15:34

Klinkt allemaal weer erg gezellig en leuk, geniet ervan

Ella 2017-08-07 20:55:44

Wat leuk allemaal geniet van jullie verhalen

Nel 2017-08-08 20:38:02

Heel bijzonder Dionne. Wat een leuke ervaringen.