Heksen in de Harz

Duitsland, Thale

We worden wakker en hebben maar matig geslapen. Wij liggen op een slaapbank, want die staat in de huiskamer, en de kinderen op een bed, want die staat in een slaapkamer. Maar de slaapbank slaapt matig, dus mogelijk gaan we vanavond toch de kinderen verhuizen van het bed naar de slaapbank. Zij slapen daar wel goed op en ze willen het graag.

We zijn van plan vandaag niets te doen, behalve luieren en spelletjes spelen. Het wordt toch slecht weer. We lopen we even het dorpje in voor broodjes, dat is het voordeel van een dorpje. De verse broodjes zijn vlakbij.
Na het ontbijt worden de kinderen, vooral Tije vervelend. Hij moet eigenlijk naar buiten en bewegen. Maar het regent. Het is dus veel gemopper en gezeur. Na de koffie besluiten we toch weg te gaan, want zo worden we allemaal vervelend. Fenne heeft wel zin om naar een stadje te gaan maar Tije totaal niet. Hij moet echt overgehaald worden, hij wil spelen maar speelt niet als hij de kans heeft. Heel opvoedkundig onverantwoord lokken we hem mee met de belofte een taartje te eten in een Duitse Konditorei. Hij gaat mee.
We gaan naar Quedlinburg, een half uurtje rijden. Het moet er mooi zijn. De weg ernaartoe is in ieder geval mooi. Door de weilanden, heuvels en af en toe een bos. Ook zijn de stadjes waar we doorheen komen echt Duits, vele vakwerkhuizen. In Quedlinburg vinden we gauw een parkeeerplaats en gaan we de stad is. De stad is oud, kinderkopjes, vakwerkhuizen, een burcht en smalle straatjes. We lopen op het gemakje de straatjes door en genieten van de mooie gebouwen. Op het marktplein drinken we volgens belofte thee en nemen er een lekker taartje bij. Dat dan maar in plaats van de lunch. We zitten zelfs buiten. Het is inmiddels droog en redelijk goed weer. We bekijken wat winkeltjes en kopen hexenmosterd. Naar het schijnt leven er in de bossen achter ons huisje heksen. In Duitsland hexen genoemd. Superspannend natuurlijk. Maandag gaan we hun leefgebied verkennen, maar nu hebben we vast hexenmosterd gekocht. Op de terugweg van het stadje ziet Tije zelfs de heksenschool in het bos met ernaast een grote ketel voor de toverdrankjes.
We lopen de berg op van de burcht. Bovenop hebben we een prachtig uitzicht. We zien de oude stad met rode daken, vele dakkapelletjes en alle vakwerkhuizen. Zo met de smalle straatjes is het leuk om te zien. Er zijn ook tuinen op de helling van de berg aangelegd, waarin kruiden verbouwd worden. We kunnen via de tuinen teruglopen. Die zijn terrasvormig aangelegd en dat is heel leuk om te zien.
Als we uitgekeken zijn, rijden we naar een supermarkt en een winkel ernaast. Tije is bijna jarig en we zoeken een onderdeel van zijn cadeautje uit. Daarna doen we boodschappen en rijden we terug naar ons huisje. Het is nog niet helemaal ons ding, maar het went wel. We spelen een spelletje. De kinderen willen eigenlijk zwemmen, maar daar is het echt te koud voor. Dan gaan ze maar in de tuin spelen met het zand.
We eten spaztles als diner, lekker hoor, en maken plannen voor morgen, dan wordt het pas echt slecht weer. Zeggen ze.
De avond is rustig en we lijken weer wat geland.

Is het al met al toch een leuke dag geworden.

Ella 2017-08-10 21:38:24

Jammer dat jullie het weer tegen hebben! En dan toch de kinderen zien te vermaken! Hopelijk morgen toch een betere dag!

jaap 2017-08-10 21:51:57

Toch weer een leuke dag geworden, wat typisch hè, ieder land zijn eigen vakstijl?