Reuzenjacht

Polen, Strużnica

We logeren nu al drie nachten in het Reuzengebergte en we hebben nog geen reus gezien. Vandaag dus de bergen maar in om op reuzenjacht te gaan.
Maar eerst stevig ontbijten. Gebakken eieren, fruit en lekkere boterhammen en we kunnen ons voorbereiden. Want een goede voorbereiding is het halve werk. Dus we nemen voldoende drinken en eten mee, trekken onze berg- en wandelschoenen aan en nemen voldoende kleding mee. We zien vanaf ons huisje in de bergen bijzondere opgestapelde stenen. Dat kunnen mensen niet gedaan hebben, dus...
Tije neemt een lang touw mee waarmee we de reuzen kunnen vastbinden en vangen, dus als we alles hebben gaan we.
Het eerste deel van de route voert ons door bossen, langs meertjes en plassen vol kikkers, door weilanden vol vlinders en sprinkhanen. We zien muizen, salamanders, heel veel kikkers in alle maten en reuzeveel insecten. En natuurlijk wordt alles bestudeert. Ons eerste doel is een rotspartij bij een uitzichtpunt. Een flinke klim door de modder en het bos. Soms is het zo nat dat we ons afvragen of we niet in de rivierbedding lopen. Gaaf is het in ieder geval wel.
Het uitzicht is weergaloos. Groene heuvels, mooie dorpjes en veel natuur. Het grootste deel van Polen is natuur. Heel mooi. Ook het weer is nog heel mooi. Er was voor de hele week regen voorspeld dus we treffen het wel.
Het is goed toeven op een paar rotsen in de zon met een koekje en water erbij. We bekijken de opgestapelde stenen van dichterbij maar zien geen sporen van reuzen. Wel van herten overigens. Vele hertenafdrukken in de modder.
Ons volgende doel ligt wat verderop. Eerst een stuk terug, het is wel lastig de weg te vinden zonder goede kaart. Er zijn veel trekkersporen van bomenhakkers dus soms lopen we daar. Gelukkig vinden we uiteindelijk het goede pad steeds weer.
We moeten een stuk flink klimmen de berg op. Tije heeft het zwaar, zijn voet doet zeer van een val drie dagen geleden. Rustig aan dan maar. We klimmen ongeveer 500 meter en gaan flink hoger. Bovenaan vinden we weer een aantal rotsen waarop we kunnen uitrusten. Uiteindelijk bereiken we onze tweede bestemming. Een prachtige partij rotsen vol spleten en kieren alsof ze opgestapeld zijn. Te zien aan de afdaling zijn we ook op de top van de berg. Cool! We verkennen de rotsen en vinden het een mooie tijd voor lunch. Gelukkig hadden we die meegenomen. Het is ook nog steeds droog terwijl er wel regen voorspeld was. Lekker lunchen dus. Ons volgende doel is een kilometer verderop. Dat lijk niet veel maar dan moeten we een flinke afgrond over en straks dus weer terug. We besluiten dat doel te laten voor wat het is en lopen terug. Nu die flinke afdaling naar beneden. Het gaat wel gemakkelijker, maar is echt zwaar voor de benen. Het laatste stukje is vlak langs weilanden en een meertje. En dan zijn we weer bij ons huisje. We picknicken met een kopje thee in de tuin, de zon schijnt stralend, het is lekker warm. Tije gaat even lekker liggen lezen, Fenne vermaakt zich op de trampoline. Alwin rommelt in de tuin en rookt kip voor het avondeten en Dionne doet een tukje. We genieten van het mooie weer en de tuin.
Het avondeten smaakt top met de gerookte kip. Na het eten doen we een spelletje en gaan dan naar binnen. Het koelt flink af zo in de avond.
Een vuurtje in de kachel en lekker zitten. Dionne barst van de koppijn dus die gaat vroeg naar bed. Alwin geniet van een avondje rust.

Dionne, Alwin, Het leest weer als vavouds. veel plezier allemaal

Opa K 2017-07-27 09:15:46

leuk verslag geniet er van

Nel 2017-07-27 18:55:27

Prachtige foto's weer!

Nanda 2017-07-30 12:43:25

Leuk hoor Dionne en Alwin, lekker genieten.