Onafgebakken pannencrackers

Noorwegen, Ytre Arna

Weer hebben we heerlijk geslapen. Fijn is wel dat je ziet dat het al best licht is, je kijkt hoe laat het is en gewoon nog een paar uur kunt slapen. Het is hier natuurlijk vroeg licht en laat donker. Zo hebben we elke dag anderhalf uur extra licht ten opzichte van Nederland.
Vandaag lopen we eerst even de berg af om een vers brood te halen in de winkel. Zelf snijden met een snijmachine in de winkel is wel zo handig. Dan hebben we net iets behapbaardere plakken brood. De zon schijnt, het is heerlijk weer dus we ontbijten lekker buiten in het zonnetje. We hebben ook iets wat lijkt op onafgebakken pannencrackers. We proberen het graag want het ziet er lekker uit. En het smaakt ook goed. Zeker met de bosbessenjam die we ook gekocht hadden.

Na het ontbijt worden de kinderen uitgenodigd mee te spelen met de dochter van ons huisje. Samen leren ze elkaar tellen en praten met elkaar via het Engels. Leuk om te zien. Wij benutten de tijd met een bakje koffie en een genietmomentje van het uitzicht. Het is prachtig weer en de temperatuur is heerlijk.

Na de koffie gaan we weer naar de stad. We hebben het plan om met de floybaan omhoog te gaan de floyberg op. Aangekomen bij het onderste stationnetje blijkt er een enorme rij voor alleen al de kaartverkoop. Wij schakelen de mobiel in, pakken de creditcard en kopen ter plekke online kaartjes. Ze zijn nog goedkoper ook en we mogen gelijk doorlopen. Wat een goed idee! De rij voor het treintje is ook enorm maar gelukkig gaan er honderd mensen tegelijk in een trein en komt hij eens per tien minuten. We hoeven dus niet al te lang te wachten alhoewel er altijd zeikerd zijn die vinden dat ze sneller mogen.

Met een supersteil baantje gaan we dan omhoog. Door dat het andere treintje omlaag gaat, gaan wij omhoog. Het is verrassend stil en best snel. Met minder dan 10 minuten zijn we bovenop de berg. Daar is het best wel druk. Sowieso is het in Bergen wel erg druk. Veel Nederlanders ook. Alhoewel we bij onze accommodatie de tweede Nederlanders ooit zijn.
We genieten van het fantastische uitzicht. De stad, de haven, de fjorden en in de verte de zee. Het is prachtig. De cruiseschepen zijn opeens een stuk kleiner en we zien ook de boot waarmee wij zijn aangekomen maandag. Heel leuk om te zien. De tallships van het festival varen weg dus ook dat kunnen we mooi zien. En we kijken neer op een helikopter.

Achter ons begint het bos. Daar kun je leuk wandelen naar het schijnt. Dat willen we wel eens zien. We lopen als eerst naar een klein meertje. Maar we komen langs een bordje waarop staat dat we de babydino niet bang moeten maken. Iedereen speelt lekker mee dus we lopen zachtjes verder.

Bij het meertje aangekomen gaan we kanoën. Dat kan hier en wel gratis. We moeten voor de volledigheid wel allemaal een zwemvest aan. Het interesseert ze niet dat wij zeker goed kunnen zwemmen. De meisje gaan met elkaar en de jongens. En het gaat verbazingwekkend goed. Alhoewel de jongens dat natuurlijk niet kunnen toegeven. Die gaan in volle vaart twee rondjes om het meer. De meisjes genieten meer van de kanten en bekijken sommige uitzichten gewoon helemaal rondom. Kortom, we vinden het allemaal leuk. Als we uitgekanoed zijn (beetje raar woord wel), leveren we de spullen weer in en gaan eerst maar eens lunchen. Aan een riviertje. We leggen een wedje wie zijn schoenen als eerst nat worden maar geheel boven verwachting blijft alles droog. De herinneringen aan een stranddagje vorige week waarbij beide kinderen per ongeluk in het water vielen, staat ons nog helder voor de geest.

Maar goed, de schoenen blijven droog dus na de lunch kunnen we gaan wandelen. We checken een leuke route. Helaas is de route al snel afgesloten wegens werkzaamheden dus duiken we een alternatieve route in. Geheel boven verwachting, we zijn tenslotte de familie Jillings, bereiken we toch ons doel van de wandeling. Een ander meertje. Hier zijn nauwelijks toeristen, het is er erg mooi. Rustig en stil. We volgen het padje tot de rand van de berg. En ook hier hebben we een prachtig uitzicht over de stad. We zien hoe ver onze auto eigenlijk staat. We vinden het normale pad ook weer makkelijk terug. Hier taan weer bordjes. En we volgen het helemaal de berg af naar het centrum. Via een te leuke speeltuin waarbij je een parcours moet afleggen zonder de grond te raken en een glijbaan die een stuk de berg af gaan komen we weer in de bewoonde wereld. Het eerste stuk in de stad is echt leuk. De weg zigzagt langs mooie straatjes met houten huisjes. Het voetpad gaat met trappetjes overal rechtdoor. Heel handig en leuk gemaakt. En dan zijn we weer in het centrum.

We hebben gisteren niet echt leuke armbandjes kunnen vinden dus kopen we maar iets minder leuke. Het gaat tenslotte om de traditie. En we trakteren de kids op een Amerikaans ijsje, dat hebben ze wel verdiend na al dat gewandel. We lopen terug naar de auto. In een soort tunneltje gaat Tije rennend proberen een skateboarder bij te houden de heuvel af. Helaas valt Tije knetterhard. Hij slaat zelfs over de kop. Maar wonder boven wonder heeft hij nauwelijks een schrammetje. Alleen wat pijn hier en daar maar niet dat zichtbaar is. Als hij wat is bijgekomen besluiten we hier maar direct boodschappen te doen, nu zijn we toch bij een winkel. We zetten Tije op een stoel, Fenne er naast en wij racen de winkel door. Tije wordt intussen tig keer gevraagd of het wel gaat. Hij is ook wat witjes om zijn neus van de schrik.

En dan rijden we weer met de auto terug naar ons huisje. Het betrekt intussen helemaal en onderweg regent het al wat. Maar, het voordeel van de bergen, de wolken blijven hangen dus bij ons huisje is het droog. Gelukkig maar want er hangt een wasje buiten. We gaan gelijk koken, of eigenlijk afbakken, want we eten pizza en sla. De sla doen we bij gebrek aan beter maar in een pan. Tijdens het eten wordt het echt fris en gaat het ook regenen. Dus we gaan naar binnen. Als het droog is maken we een klein avondwandelingetje. En dan gaan we echt douchen, een spel spelen, en gaan de kids te bed.

Morgen verkassen we weer naar een volgende plek. We hebben geen idee of daar WiFi is, anders komen onze avonturen later wel. Want vanaf morgen gaan we echt een beetje meer op avontuur.

Wat leuk allemaal weer, en zulk ander weer dan hier met bijna 40 graden haha. Veel plezier!

Ingrid 2019-07-24 23:30:39

Echt leuk, lekker een wandeling en het kanoën, super. Tije beterschap, klinkt wel heftig, hopelijk gaat het maar het kwam hard aan zo te horen, morgen zal Tije wel spierpijn hebben. Sterkte.

Trudy 2019-07-25 03:55:40

Weer een mooie dag dus.... en weer benieuwd naar de volgende;)

Hennie 2019-07-25 07:57:09

Het klinkt weer allemaal super (op de val van Tije na)! Veel plezier de komende dagen!

Wendy 2019-07-25 13:29:57

Tijd zal wel spier pijn hebben. klink goed en het weer is ook redelijk.

Nel 2019-07-25 16:00:59

Het kwam gelukkig goed af met Tije het had veel erger af en komen. Hopelijk valt de spierpijn morgen ook mee. Morgen weer verder reizen naar een andere plaats, wat gaan jullie daar allemaal beleven. We leven via de blogg mee met jullie vakantie. Hier is het weer lekker warm daar hebben we vandaag met volle teugen van genoten. Liefs van ons.

Lia en Harry 2019-07-25 20:36:43

Leuk leuk leuk! Oké, behalve de dubbele flikflak van Tije dan! Geniet net zn allen!