Zakopane

Polen, Łostówka

Vandaag gaan we naar Zakopane. Dus zodra we wakker zijn, springen we uit bed en maken ons klaar. Dat duurt twee uur, we zijn zeker op vakantie ofzo...
We hadden het originele plan om ofwel een wandeling van 20 km naar een meer te lopen danwel met een kabelbaan omhoog naar de hoogste berg. Maar het is veel te warm voor een wandeling van ruim 20 kilometer en we moesten eigenlijk reserveren voor de kabelbaan. Dat wisten we wel, maar toen we dat gisteren wilden doen was alles vol. Dus we hebben een ander plan. We rijden evengoed naar Zakopane omdat die stad nogal een mooie ligging heeft. En je kunt er evengoed wel leuk wandelen.
Dus twee uren nadat we wakker zijn zitten we in de auto en rijden we erheen. Een tochtje van ongeveer 50 kilometer waar we uiteindelijk wegens drukte, wegwerkzaamheden en dus files ruim twee uur over doen. En wij nog lachen toen we verwachte reistijd zagen staan... heel laat dus komen we aan in Zakopane, nu nog een parkeerplek. Die zijn er gelukkig genoeg.
We moeten echt koffie en plassen, dus we drinken een bakkie op een muurtje waar geen toilet is en gaan dan op zoek naar een toilet. De toiletzoekerapp geeft een toilet in de buurt aan, daar lopen we heen, maar wat we vinden, geen toilet. Dan maar in de struiken...
Opgelucht gaan we naar het begin van een vallei waar we een wandeling zullen starten naar een waterval. Dat begin ligt aan de buitenrand van de stad en is al best ver lopen. En dan moeten we nog aan de wandeling beginnen. We betalen een klein prijsje entree, € 1,25 voor volwassenen en de helft voor de kinderen. We nemen notie van alle gevaren die ons kunnen overkomen tijdens de wandeling en weten wat we moeten doen als we een beer tegenkomen. En dat er lawines of omvallende bomen kunnen zijn. We mogen helaas niet in het water, omdat dat vervuild en er dieren uit drinken. Het is best druk op het pad, het ligt langs een riviertje en loopt dwars door een vallei, aan beide kanten staan hoge bergen. Het is er supermooi. Na ongeveer 40 minuten zouden we de waterval moeten bereiken, helaas zijn we dan op een open plek gekomen en niet bij een waterval. Dan eerst maar eten, de kinderen met de voetjes is de ijskoude rivier. Lekker in de schaduw nemen we een broodje.
Er loopt een mooie route door een andere vallei terug, maar eigenlijk willen we de kinderen dat niet aandoen met deze hitte. We besluiten dat Alwin met de kinderen doorloopt naar de waterval en daarna terug naar de stad gaat, Dionne gaat de andere route lopen.
De waterval is nog 10 minuten door en dan dezelfde weg terug. Het is een klein stroompje wat langs de bergwand loopt. Het is er erg druk en de waterval stelt weinig voor. Een teleurstelling dus. Terug in het stadje lopen ze wat winkeltjes langs en eten ze eindelijk een erg hoog ijsje wat we steeds al zien.
Dionne beseft halverwege een megabeklimming dat je natuurlijk over een berg heen moet voor je naar een andere vallei kunt. Er staat 55 minuten beklimming te wachten langs een soort rotsige trap. En dat met deze hitte. Het is ongeveer 33 graden.
Gelukkig is het geen 55 minuten lopen maar een stukje korter. Zoveel korter dat Dionne het wel aandurft om een ommetje van twee keer 10 minuten te maken een bergtop op. Dat is onwijs de moeite waard, heel zwaar. Het laatste stuk moet er flink geklauterd worden, maar als je dan boven komt, wat een uitzicht! Aan de ene kant de hoge Tatra, aan de andere kant de stad en het achterland. Ik ben erg tevreden met dit besluit.
Dan terug de berg af in 10 minuten en nog eens 10 minuten door naar de vallei, gelukkig nu afdalen. Door het bos, langs een riviertje, steeds een beetje zakken. Soms steile wanden en zelfs een grot onderweg. Echt prachtig en volop genieten. Terug in Zakopane wacht er nog een flinke wandeling door de stad voor we elkaar weer vinden. Zakopane is een mooie stad, een echte bergstad met een bijzondere houten bouwstijl die je overal terugvindt. Zakopane heeft een geheel eigen bouwstijl, en het is mooi. Zelfs de toegangshekjes zijn helemaal netjes in hout afgewerkt en de bushokjes zijn ook in stijl. Het is er wel erg druk, vooral in de grote winkelstraat zijn echt overal mensen, terrasjes en winkeltjes. Het zijn wel vooral de Polen zelf die hier op vakantie gaan. En ze wandelen ook graag in de bergen, met hun kinderen is dat geen probleem, sommigen nemen wandelwagentjes mee maar velen dragen hun kinderen als ze nog klein zijn. In ieder geval loopt iedereen in de bergen op echt goede schoenen, we hebben nog niemand op slippertjes gezien. Wat we in andere landen wel eens zagen.
We lopen terug naar de auto en gelukkig duurt de terugweg minder lang, want het is al half 6 geweest. Rond kwart voor zeven zijn we thuis en gaan we gauw koken en eten. Na het eten de kids te bed, zij vonden het toch wel leuk vandaag ondanks het eerdere gemopper.
Wij gaan nog even shuttelen en verbazen ons over het verschil in een week, vorige week hadden we de houtkachel nog aan, nu zijn we de hele avond in een hemdje buiten.
Weer een superfijne dag.

Geweldig he, die bergen en valleien.

Jose 2017-08-01 22:31:52

Klinkt prachtig allemaal!

Marga 2017-08-02 17:50:35

Dit klinkt als een geweldige leuke dag weer

Ella 2017-08-02 18:50:19

Wat een mooie foto's de hele week.

Trudy 2017-08-02 18:53:10

Fijn dat het warm is dan is de natuur ook prachtig.