Water, water, water, en ijs!

Noorwegen, Sogn og Fjordane

We hebben heerlijk geslapen. De lakenzakken beginnen te wennen. Heerlijk ontspannen starten we met een ontbijtje naast de waterval. We smeren gelijk lunch, dan hebben we dat alvast. Even koffie zetten en we kunnen gaan.

Er zijn hier nog meer gletsjertongen. Een paar hele mooie. Een dichterbij en een verderweg die erg mooi moet zijn. We besluiten eerst de verre te bezoeken en dan eventueel de dichtbije. We rijden langs het meer, via Skei, door een vallei met veel schapen, geiten en koeien op de weg en een snelstromende rivier, over een bergtop. Slingerend omhoog en slingerend naar beneden. Langs een fjord. Het Nordfjord, tot Olden. Het is eigenlijk veel verder dan we dachten dus we hebben een beetje spijt. Vanaf Olden gaan we over een smal weggetje de vallei in, tot het eind. Onderweg passeren we blauwe meren, heel veel watervallen en bergtoppen van 1700 en 1800 meter hoog. De weg is smal, gelukkig zijn er veel passeerhaventjes, er is vrij veel verkeer. Deze gletsjertong schijnt nogal toeristisch te zijn.

We komen aan op een parkeerterrein en kunnen optioneel verder met en soort golfkarretje. Lopen kan ook. Natuurlijk gaan wij lopen. Eerst een flinke klim, dan steeds een beetje omhoog. Er stroomt een rivier langs het pad die steeds wilder wordt. Onderweg krijgen we wat informatie via bordjes over de gletsjer. In 17zoveel tot hier, in 19zoveel tot hier enzo. Wel schokkend als je kijkt hoe ver de gletsjer nu is. Ik denk over 10 jaar helemaal weg.

Vanaf de rivier komt wat waterdamp. Heerlijk verfrissend, het is weer een warme en zonnige dag. Bij de waterval is de damp verergert tor een heuse regenbui. Jeetje, rennend gaan we de brug over, zeker op de terugweg als we weten wat er gebeurt. Maar nu is het echt lachen. Zeiknat lopen we door. Heerlijk afgekoeld.

De weg stijgt, soms is het echt even klimmen. Maar we lopen ook langs weilanden met geiten. De rivier wordt steeds groter, tot het een meer is en we de bocht omgaan en opeens de gletsjer in vol ornaat zien. Wow! Het valt mee qua aantal mensen. Maar wat is het gaaf zeg. Zo prachtig. Ijsblauw en ijskoud water, harde wind en dan die gletsjer aan het eind van het meer. We hadden foto’s gezien op internet dat het ijs tot het meer kwam maar nu was het een heel eind hoger. Wat prachtig zeg. Ook als we ons omdraaien is het uitzicht geweldig. Watervallen, besneeuwde bergen en veel bossen. Echt heel erg mooi.

We kijken goed en nemen de omgeving in ons op. Het jongste deel gooit wat extra stenen in het water. We lopen terug en halverwege lunchen we. Het is alweer drie uur. De tijd vliegt. Terug bij de auto rijden we het hele stuk terug en is het weer verder als we dachten. Maar oké. Wat maakt het uit. In Skei stoppen we om te zwemmen in het meer. De oudste van het gezin wil wel maar durft nog steeds niet. Helaas. Maar het is zoals het is. De kinderen hebben wel veel meer lef dan gisteren. Ze zwemmen zonder problemen in het diepe water.

We scoren een ijsje, drogen op en gaan boodschappen doen. Helaas is de winkel dicht want het is weekend. Dan naar een andere, kleinere winkel. We slagen evengoed en rijden in 20 minuten terug naar ons huisje. We eten heerlijk tomatensoep met flatbrød met diverse smeersels en gerookte zalm. Heerlijk. Even genieten van een heerlijk avond en het mooie uitzicht. Dat blijft toch geweldig. De waterval maakt nog steeds herrie maar erg is dat al niet meer.

Even douchen en dan de kids te bed. Alles is gewoon een beetje later dan anders. Zelfs het wakker worden in de ochtend.

Prachtig 😍

Hennie 2019-07-28 07:10:40

Wat een geweldige plaatjes hebben jullie gemaakt. Grnieten

Opa k 2019-07-28 08:31:18

geweldig wat mooi

Nel 2019-07-28 19:02:37

Schitterend, wat mooi allemaal, leuk hoor.

Trudy 2019-07-29 09:30:20

Wat is dat genieten zeg. Mooie foto's