Dan Sai

Thailand, Ban Noi Khiri

We hebben zowaar een beetje uitgeslapen en beginnen de dag dus al goed. We nemen vandaag toast en thee, en doen er een shake bij. Ze waren zo lekker gisteren. Helaas duurt het erg lang voor ze de shake brengen dus zijn we toch weer laat. Om 10 uur halen we Yasutama op en gaan we. We moeten wel twee uur rijden. Onderweg hebben we een klein beetje spijt van onze plannen want het is erg ver. De route is prachtig mooi. We rijden door de bergen van de provincie Loei. De uitzichten zijn prachtig en we genieten van de rit.
Na twee uren komen we in Dan Sai. En gaan we eerst een tempel bekijken. Gelegen op een berg, met een indrukwekkende toegangspoort is het binnenrijden al echt mooi. Het grote, belangrijkste gebouw van de tempel is heel groot, zowel van binnen als aan de buitenkant heel rijk versierd en van mooie bakstenen gemaakt. Dat mag ook wel voor 190.000.000 Bath. Het is gelegen in een zeer stijlvolle, goed onderhouden tuin. We steken natuurlijk kaarsjes en wierook aan, beplakken verschillende boeddhabeelden met bladgoud en bekijken alle schilderingen aan de binnenkant van de tempel. Natuurlijk kun je ook hier je geld wel kwijt en geld doneren aan de boeddha die bij je geboortedag hoort. Voor elke geboortedag heeft de Boeddha een andere positie aangenomen. Geluk blijft toch te koop.
Als we uitgekeken zijn is het tijd voor lunch en rijden we Dan Sai binnen. We vinden een prima lunchtentje en eten met zijn vijven een lunch die we niet eens allemaal opkrijgen incl. drinken voor 280 bath, ongeveer 7 euro. We lopen een stukje door het dorpje naar het museum. We zien verschillende winkeltjes, ook met maskers, waar Dan Sai bekend om staat en Tije koopt van zijn vakantiegeld een mooi masker.
In het museum leren we, dankzij de vertaling van Yasutama, veel over de maskers. Er was een koning, en die wordt eens per jaar geeerd, door een feest waarbij die maskers worden gedragen. Zo iets. En we zien hoe de maskers gemaakt worden en hoe de ontwikkeling ervan gaat. Het is leuk. Er zijn natuurlijk ook mooie maskers tentoongesteld. We kijken even rond. Het is vandaag ontzettend warm, dus we zoeken elk schaduwplek op om af te koelen en uit te rusten.
We pakken de auto weer en rijden naar een andere tempel. Een oude, met veel regeltjes. Al vanaf de ingang moeten we onze schoenen uit. En vrouwen mogen niet overal komen omdat ze menstrueren. En je mag geen rood in de kleding aan hebben, dat is hier het symbool voor bloed en haat. Het is een mooie, 400 jaar geleden voor het laatst geschilderde, witte tempel. Er komt een man naar ons toe en hij begint uitgebreid met Tije te babbelen. Wij verstaan hem niet maar Yasu vertaald. Hij vindt hem schattig. Later horen we dat de tempel in beheer is bij een familie. Dit is bij de bouw zo besloten en wordt al 400 jaar overgedragen van generatie op generatie. Deze man is oud en is zo bezig voor de tempel, vereerd, en praat nauwelijks met iemand. Mooi dus dat hij Tije zo leuk vond. Hij zocht zeker een opvolger....
Op de terugweg naar de auto bezoeken we een klein museum met een schaalmodel van de tempel en het landschap. En we bezoeken wat winkeltjes. We eten een ijsje. Asian Delight. Ze hebben bijzondere smaken, zwarte bonen, mango met mais of doerian. Wij houden het bij een veilige kokos, al dan niet met mango. Het smaakt goed.
En dan gaan we terug. Twee lange uren in de auto. Alwin koopt fruit langs de weg voor de monniken, morgen. Op het bordje stond 5 stuks drakenfruit voor 100 Bath, prima. Haha, hij krijgt 5 kilo mee! Nu maar hopen dat ze honger hebben. De helft valt in slaap, de andere helft kijkt uit het raam. De route is weer erg mooi maar we zijn allemaal blij dat we terug zijn. We rijden direct door naar Yasutama, waar we gaan eten. De kids spelen even met een dikke pad voor we gaan eten. We krijgen mango met kleefrijst. Superlekker.
Tijdens het eten slaat de hond aan. De oma van Yasu had vanmorgen een slang gezien onder het huis. En aangezien die dikke pad daar zat, had ze verwacht dat die slang wel terug zou komen. Dus toen de hond aansloeg ging ze kijken en zag ze de slang. Ze pakte een lange stok met een scherpe punt en prikt die slang eraan. Dood. Het blijkt een cobra. Gatverdamme. En, wat een stoere oma zo zeg. Wow!
Het eten smaakt weer heerlijke na het eten is het voor de kids een mooie tijd om te gaan slapen. Morgen vroeg op, want we gaan iets heel bijzonders doen!

Super Granny 🐍

Hennie 2018-08-07 21:32:00

Cobra's maken wij ook dood. Ze zijn niet agressif naar mensen (deze kleintjes niet in ieder geval) en zelfs niet naar de honden, maar de honden vallen de cobra aan, die zich dan verdedigt met een bij ons al drie keer een dode hond tot gevolg....