Een lange rijdag

Noorwegen, Akershus

We hebben de wekker gezet! Wow! We hebben veel te doen voor we weg kunnen en moeten ver rijden. Bovendien willen we via wat mooie weggetjes dus dat kost allemaal extra tijd. Dus om wat extra tijd te hebben, gaat we iets eerder uit bed als dat we normaal wakker worden.

Ontbijten, opruimen en het hele huisje schoonmaken. En dat is best groot... en het wordt toch echt wel vies in drie dagen. We kunnen het afkopen hoor. Voor 60€. Dus dat is wel gauw verdiend.

Maar evengoed zitten we nog voor 10 uur in de auto. Een record! We gaan vandaag naar Oslo. 300 kilometer rijden maar, zoals eerder gezegd, we willen dus ook via mooie weggetjes. De weg vanaf ons huisjespark begint gelijk al goed. Door de bossen, steeds hoger de bergen in. Tot we weer boven de boomgrens rijden. Langs de hoge bergen. Met vele watervalletjes, meren en rivieren. En wat we steeds vooral prachtig vinden zijn al die mossen overal. Zoveel soorten in allerlei kleuren. Echt heel prachtig.

Op een heel hoog punt slaan we af naar de Jotunheimenvegen. Een zogenaamde scenic Road. Een onverharde weg voor in ieder geval 60 kilometer. Maar wat is de weg prachtig. Door de hoge hoge bergen. Prachtige uitzichten. We komen in Skabu voor een stukje asfalt. En dan draaien we de Peer Gyntvegen op. Weer een toeristische route. Waar we, net zoals eerder, tol voor betalen. Het eerste stuk gaat dwars door de bossen. Als we tijdens een kleine pauze zien dat hier de struiken vol bosbessen zitten, eten we ons vol met die heerlijke bessen. We zien overal veel plantjes, maar niet eerder hadden we zoveel bessen gezien. Echt zo lekker.

Verder over deze weg. Langs prachtige rotspartijen, mooie meren en bossen, kleine dorpjes en soms hele uitgestrekte vlakten. Echt de hoogvlaktes van Noorwegen.

Bij Lillehammer draaien we de E6 op. De doorgaande weg. We zien veel bebouwing, heuvels en het wordt direct echt een stadser gebied. Ook drukker met verkeer. We moeten nog 200 kilometer tot onze eindbestemming. Maar als we verder langs een andere route gaan, wordt de weg weer mooier. We slapen in een soort hostel ten westen van Oslo, dus rijden ook vanaf de westkant aan. Dan hoeven we niet de hele stad door.

Het rijdt lekker door. Na wat problemen met de navigatie die de wegwerkzaamheden niet snapt en vindt dat we wel kunnen omkeren op de snelweg, vinden we toch ons hostel. Het is even buiten de stad, in een soort buitenwijk. We hebben een vierpersoonskamer met een gedeelde badkamer. Koken kan in de gemeenschappelijke keuken. De kids plukken aalbessen in de tuin, wij koken en eten tortillabootjes met spaghettisaus. De tuin is megagroot dus genoeg ruimte om te voetballen.

We douchen en mikken de kids te bed. Wij drinken nog een bakje thee in de gemeenschappelijke woonkamer.

Morgen een dagje naar Oslo.

Wat een prachtige reis maken jullie zeg, geniet van de dagen die nog komen gaan en doe voorzichtig tijdens de terugreis. Ik hoop dat de bootreis rustig verloopt. Tot ziens in de Noord. Lia en Harry

Lia en Harry 2019-08-10 01:08:47

Hallo beste reizigers, Prachtige tour door dat bijzondere wonderschone land. Vanuit mijn ervaring met Noorwegen kan ik zeggen dat jullie reis zeer goed voorbereid Is. Veel plezier in Oslo en het Vigeland park. Een goede terugreis gewenst.

Ferdinand 2019-08-10 11:25:00

Schitterende route. Ik heb net het boek uit van Peer Guynt ( 7 zusters "storm") dus grappig om jou verslag en gelijk het boek over Noorwegen te lezen, ook best overeenkomsten over plaatsen die jij noemt en ook in het boek.