Het weer is als een half geroerde vlaflip

Noorwegen, Ålvundeid

Doordat we het kacheltje binnen hadden aangestoken en iets te veel hout erop hadden gedaan, werd het best warm in onze blokhut. In combinatie met de flanellen dekbedovertrek was het dus best een warme nacht... maar wel erg stil hier en nog steeds lekker weer.

Eerst eens flink wakker worden door onszelf te wassen in de rivier. Heel koud en heel fris... er is hier verder helemaal niemand dus in ons nakie staan we in de rivier te spetteren. Heerlijk. Helemaal opgefrist zitten we aan ons ontbijt. In het zonnetje. Maar er staat een koud windje. Dus zodra we meer in het windje staan, wordt het wel echt fris. Net als een slecht geroerde vlaflip aldus Alwin, dan weer koud en dan weer warm. Dan weer zoet en dan weer zuur.

We drinken op het gemakje onze koffie, terwijl de kinderen gaan kijken tot hoe ver ze durven te pootjebaden in het watertje. Best ver. Met ijsklontenvoeten komen ze terug.

Na de koffie stappen we onder luid gemopper van Fenne die een veel te lange stok als wandelstok mee wil nemen, in de auto. Helaas voor Fenne laten we de stok bij het huisje en mag hij later pas mee als er een stuk afgehakt is. Gelukkig hebben we een bijl...

We rijden vijf minuten en parkeren de auto. We hadden kunnen lopen, zou je denken, maar we gaan een lekkere wandeling maken dus toch naar het startpunt met de auto... er staan meer auto’s dan we hadden verwacht. We zitten redelijk in de buurt van het toegangsweggetje en kunnen ip elke auto zien die voorbij komt. We gaan lopen in Innerdalen. Naar verluid het mooiste dal van Noorwegen, maar de vraag is wel hoe objectief dat is... het zal in ieder geval wel mooi zijn. Het doel is een hut, daar schijnen ze lekkere wafels te maken. Maar we beginnen met een steile klim. Over een grindpad. Steeds meer langs een rivier en dus steeds hoger.

Als we weer omlaag gaan, wordt de wandeling makkelijker en zien we opeens de vallei. Een prachtig meer, omgeven door hoge, puntige bergen en groene velden en bomen. We lopen langs met meer. Veel stenen om te gooien. We eten een boterham. Gelukkig hadden we nu de lunch wel mee. We lopen in een vee losloopgebied en zijn al een paar koeien tegengekomen. Van die grote, met bellen om hun nek. Maar als we zitten te lunchen zien we in de schaduw een paar schapen liggen. Dionne grapt nog dat ze zo allemaal komen om water te drinken uit het meer. En snel daarna komt er een schaap. De kinderen in de hoogste staat van paraatheid. We denken nog dat het schaap gewoon langs zal lopen, maar het is een erg nieuwschierig schaap en hij komt uitgebreid kijken, snuffelen en afknabbelen bij ons. We jagen hem weg maar er komen er meer. Gelukkig gaan ze wel allemaal de andere kant op.

Daarna lopen we verder, langs de eerste hut, maar wij gaan naar de tweede hut. Dat is er al snel. Het is gezellig. We eten een wafel met room en jam, drinken wat en genieten van het uitzicht. De kids spelen voetbal. Een Noors jochie doet mee en Alwin ook. Twee tegen twee en bloedjefanatiek. Heel leuk om naar te kijken.

En dan lopen we weer terug naar de auto. De groep koeien staat nu gezellig op het pad, precies voor een hek waar wij doorheen moeten. Een paar mensen durven niet echt maar dan komt Alwin en die jaagt de koeien we door een tik op hun billen. De kinderen boos, want dat is zielig. Alle andere mensen blij, want de koeien zijn aan de kant. Op de terugweg met de auto zien we twee hertjes staan. Dat is toch altijd leuk.

Bij het huisje vermaken we ons met het water, lezen een boekje en gaan koken. We zijn nog steeds de enige hier. Er zijn drie huisjes. Tot de afwas blijft dat zo. Dan komt er een groepje Aziaten hun intrek nemen in de beide andere huisjes. Ze gaan gelijk aan de slag met koken en schoonmaken dus het ruikt heerlijk. Alwin en de kinderen nemen een bad in de rivier. Dapper hoor. Samen in hun zwembroeken en helemaal in het water. Fenne gaat er helemaal in zitten en Alwin en Tije zijn iets terughoudender. Maar ook de buren vinden ze dapper!

We steken het kacheltje weer aan met iets minder hout, gaan naar binnen want het is hier echt te fris om buiten te zitten. In de avond 10-11 graden. Maar binnen is het gezellig, warm en stil. Helemaal prima dus.

Zo Alwin🤗 Ik ben even terug in de tijd! zei je ook....; hup naar ome Arie! En fenne snap je ook best wel, nog even een xtra plakbandje op de stok, net als wij vroeger.

Dorien 2019-08-07 10:40:15

Stoer hoor in het koude water .