Een zondag in.Salta

Argentinië, Salta

Na een laat en lekker ontbijt in ons Hostal ging Erwin een stukje fietsen en werkte ik de administratie qua reserveringen bij. Tijdens het fietsen had Erwin een park gespot waar veel etenskraampjes waren. Het bleek een prima lunchlocatie te zijn!

We begonnen met humanitas (gevulde maïsbladeren), gevolgd door kaasempanada's en toe een heerlijk citroentaartje. Met daarbij heerlijk versgeperst sinaasappelsap.

Vervolgens bezochten we een museum over de kindoffers die de Inca's brachten. Dit museum wijdt zich aan 3 kinderen die ooit werden geofferd op de vulkaan Llullaillaco, op de grens van Argentinië en Chili. Doordat de kinderen op ruim 6.700m geofferd werden, zijn niet alleen de kinderen inclusief huid en haar, maar ook hun kleding en de zaken waarmee ze uiteindelijk begraven werden, ontzettend goed bewaard gebleven. Eigenlijk zoals mummie's. Per toerbeurt toont het museum één van de kinderen. Mij ontroerde het vooral.

Op deze Engelstalige wikipedia pagina valt meer te lezen over dit ritueel: https://en.wikipedia.org/wiki/Capacocha

De laatste foto (genomen toen ik nog niet wist dat je geen foto's mocht nemen in het museum) is een sneeuwschoen uit het Inca-tijdperk.

Op de terugweg boodschappen gedaan en vanavond heerlijk gekookt, pasta met een butternut-rode-ui-kastanjechampignon-kokos-roomsaus. Morgen de fietsen inleveren en 's middags de vlucht naar Buenos Aires. Het eind van de reis komt met rasse schreden dichterbij!

Met veel plezier jullie reis gevolgd als onbekende. Heb de indruk dat jullie ook vegetarisch/vegan zijn? Ik kom ieder jaar voor familie bezek in Buenos Aires en sinds een klein half jaar is er een nieuw vegan restaurant het heet Sacro en is in Palermo. Echt zo'n aanrader!!!! Misschien wel een beetje prijzig maar zo de moeite waard! Wilde ik jullie gewoon even schrijven want ben er zelf zo enthousiast over.

marlies 2019-12-09 12:43:53

Oh, Marlies, wat grappig. We vliegen zo naar BA en slapen 2 nachten in San Telmo! Dank dus voor de tip want eten inderdaad vegetarisch en regelmatig vegan. Zonnige groet, Margriet

Margriet 2019-12-09 14:30:23

Geniet van de laatste momenten!