Roma Trading Post – Semonkong Lodge

Lesotho, Maseru

Vandaag heeft Margriet haar slingeraaptechniek weer flink kunnen verbeteren! Er waren namelijk zulke steile stukken (lees: 20% over meerdere honderd meters) dat Margriet al zigzaggend omhoog ging. De goede kwaliteit asfaltweg is normaal al een brede 2-baansweg, maar op steile stukken worden dit er – tot Margriets grote vreugde – zelfs 3. En aangezien er zeer weinig verkeer is heeft zij die techniek vandaag tot in de finesse onder de knie gekregen. In ruim 80 kilometer hadden we maar liefst 2.400 hoogtemeters; dus gewoon nog een “paar” meer dan gisteren.

Tijdens ons ontbijt spraken we nog met de eigenaar van de Roma Trading Post; voornamelijk over de extreme droogte. Toen we ons inlazen over fietsen in Lesotho wisten we dat regenkleding noodzakelijk zou gaan zijn. Iedere einde middag zou er een onweer (kunnen) zijn. Dit werd inderdaad bevestigd door de eigenaar van de accommodatie. Maar – fijn voor ons maar rampzalig voor de inwoners van dit land – dit jaar is er sprake van een extreem El Niño jaar en is het extreem droog. Terwijl ik dit type is er net een ieniemienie onweersbuitje over getrokken, maar die paar druppels gaan geen zoden aan de dijk zetten.

We kamperen bij de Semonkong Lodge http://www.placeofsmoke.co.ls/ langs een riviertje en het is een waar vogelparadijs; van wevervogeltjes, zwaluwen, een tamme eend die van pinda’s houdt, tot flink lawaai makende kale ibissen. Helaas maken die laatsten bij zonsopgang (4 – 4.30 uur) al een hels kabaal. Gelukkig behoren oordoppen tot onze basisuitrusting. We kamperen naast 2 Belgische motorrijders die we eerder deze week al eens tegenkwamen.

We proberen vervoer naar Qacha’s Neck te regelen om zo wat tijd aan de kust te kunnen doorbrengen. Het meisje bij de receptie gaf ons weinig kans…

’s Avonds eten we zeer luxe in het restaurant van de lodge: aardappelcrème soep, eendeborst met aardappelpuree, broccoli en worteltjes. Toe voor Erwin appelcrumble met kaneelroom en een fantastisch kaasplankje (de 1e kaas die we in Lesotho tegenkomen) voor Margriet.

GPS track: https://www.strava.com/activities/441975840

Ziet er goed uit!! Geniet nog van de komende dagen!

Mirjam Molenaar 2015-11-30 14:38:38

Gaan we doen, waarschijnlijk nog 3 dagen afzien, daarna dagje langs de kust. Xxx