Terug in Salta

Argentinië, Salta

4 weken geleden haalden we onze fietsen op en begon onze reis. Vandaag keerden we weer terug in Salta. 4 weken die voorbij zijn gevlogen. 4 weken met indrukwekkende landschappen. Wanneer we dachten "dit is echt het hoogtepunt van de reis", kwam er stiekem toch weer een ander hoogtepunt.

Zoals gisteren, toen we van Cafayate naar La Viña fietsten, door de Quebrada de Cafayate (kloof van Cafayate). We bleven maar foto's maken. Dan weer van de mooi gekleurde rotsen, dan weer van de mooigevormde rotsen en vervolgens van een rots met een gat er in. Maar ook gaan we tot 2 keer toe een klein stukje van de weg af, om tussen 100 meter hoge rotsen door te fietsen. Ondanks de straffe tegenwind genieten we volop.

Helaas kwam aan de Quabrada een einde en werd het landschap vlakker en een stuk groener. De wind uit de kloof bleef tegen en de laatste 10 km gingen vals plat omhoog. De fanta was meer dan welkom in La Viña. La Viña is een klein plaatsje met een groot sportcomplex maar ook een terrein voor tentjes is. En superdouches. Ook is er een slaapzaal waar 4 Argentijnse fietsers slapen. Zij doen een fietsreis op hun racefietsen.

Voor de laatste keer koken we en slapen we in ons tentje. Vanmorgen een laatste ontbijt met oploskoffie en door een groen landschap op weg naar Salta. Wel moesten we eerst met de Argentijnse fietsers op de foto!

Bij een broodjestop zien we uiltjes. Niet de 1e keer deze reis, maar deze keer lukken de foto's wel ;-) Ook maken we eindelijk een foto van een Gaucho(ti) Gil altaar. Deze staan overal langs de weg. Gauchi Gil is de Argentijnse Robin Hood.

Wanneer de weg echt druk wordt slaan we af. Door een onweg van 10 km vermijden we 30 km van de drukke weg. Het landschap is groen, veel tabaksplanten en af en toe een dorp. Uiteindelijk komen we weer op de drukke weg uit, maar gelukkig kunnen we gebruik maken van ventweg en fietspad. En zo rollen we Salta binnen. Want na 15 km vals plat omhoog zijn de laatste 15 km lichtjes omlaag. Heerlijk!

We installeren ons in het hostal, douchen, lezen, gaan naar het grote plein om een ijsje te eten, bezoeken 2 kerken en maken plannen voor de komende dagen. Nog 1,5 dag in Salta en dan nog 1 volle dag in Buenos Aires. Er volgens dus nog wel 1 of 2 verslagen, maar de landschappen zullen wat minder indrukwekkend worden. Overigens kan deze reis ook grotendeel met een auto gedaan worden ;-)

Wat een prachtige reis, en zoveel mooie landschappen. geniet van jullie laatste dagen!

Yvonne 2019-12-07 22:59:25

Weer super mooie en gave foto's, wat een beleving! Geniet nog van de komende dagen!

Mirjam Molenaar 2019-12-08 08:23:38

Hi Yvonne & Mirjam, Inderdaad een gave & fantastische reis. Mooie foto's maken was eenvoudig, foto's selecteren om te plaatsen een stuk lastiger, want we maakten er nogal veel ;-) Groet, Margriet