2 omgevlogen dagen

Argentinië, Autonomous City of Buenos Aires

Het is alweer onze laatste avond in Buenos Aires. Morgen vliegen we naar Salta, waar we onze huurfietsen afhalen en de reis echt gaat beginnen. Maar gisteren hebben we ook al gefietst! Buenos Aires beschikt namelijk zoals veel Europese steden over een gratis fietsenplan. Jammergenoeg is dit systeem zo populair dat het heel lastig is om zo'n fiets te bemachtigen. De app geeft over het algemeen aan dat er 0 of hooguit 1 fiets beschikbaar is op een bepaald station.

Gistermorgen hadden we snel 2 fietsen gevonden en fietsten we dwars de stad door richting het natuurreservaat Costanera Sur. Daar aangekomen zaten onze 2 uur gratis fietsen er op en konden we de fietsen na onze picknick van heerlijke empenada's nog snel 2 fietsen bemachtigen om door het park te fietsen. Heerlijk langs zee terwijl we de wolkenkrabbers van de stad nog goed konden zien.. Helaas hadden we later die dag minder geluk en wandelden we de laatste 5 km terug naar ons comfortabele appartement. 's Avonds heerlijk gegeten bij een vegetarisch restaurantje bij ons in de wijk.

Vandaag wilden we naar een gauchomarkt in een voorstad van Buenos Aires. Maar eigenlijk wilden we ook geld pinnen. En dat bleek nogal lastig. De pinautomaten geven je weinig Pesos waar je wel € 9 aan commissie moet betalen. Uiteindelijk hebben we via Western Union geld van onze bankrekening laten overmaken. Omdat we geen fietsen konden bemachtigen wandelden we naar het wisselkantoor waar we het geld ophaalden. Het geld waar iets raars mee aan de hand was. De gegeven koers was zo gunstig dat wanneer we de pesos bij een wisselkantoor zouden omwisselen voor euro's, we meer euro's zouden krijgen dan dat we hadden uitgegeven om de pesos te verkrijgen!

Omdat het al halverwege de middag was besloten we niet een uur in de bus te gaan zitten naar de gauchomarkt. In plaats daarvan bezochten we de Carlos Thays botanische tuin en Ecoparque. Ecoparque is de oude, gesloten dierentuin waar nog maar een beperkt aantal dieren in gevangenschap leven. Heerlijk geslenterd en ondertussen mooie planten, bloemen en dieren gezien.

Vanwege het gebrek aan fietsen de 4 km terug ook maar weer gewandeld. Wel met een stop voor een café chico. Een espresso welke hier standaard wordt geserveerd met een koekje, een glasje sinaasappelsap en een glasje prikwater.

Genieten zeg, lopen is ook gezond en je ziet dan veel van de natuur.

Gerda 2019-11-11 01:56:00

Wat ziet het er mooi uit!

Yvonne 2019-11-11 11:11:20

Super leuk en leerzaam tegelijk om jullie blog te lezen. Dus huurfietsen? Hmm, wereldfietsers die niet op hun eigen favoriete fietsen fietsen... waar zou dat mee te maken hebben? Ik zou zo graag op mijn eigen fiets zo'n tocht maken.

Edwin 2019-12-15 22:07:48

Ha Edwin, dank! Meerdere redenen om huurfietsen te gebruiken. De hoge kosten om fietsen mee te nemen en onze wens om een paar dagen vooraf en achteraf in Buenos Aires door te brengen en geen gesleep met fietsen wilden. Maar ook een hele eenvoudige reden; onze 'reis'fietsen (Vittorio en Koga World Traveller) zijn een stuk minder geschikt voor wasbord en het 'wegdek' van de Abra del Acay dan een MTB met voorvering. En onze volgeveerde MTB's zijn weer minder geschikt voor het meenemen van bagage. Voor een langere reis zouden we waarschijnlijk nieuwe fietsen aanschaffen, maar voor de 4 à 5 weken die we elke 2 jaar met bagage fietsen is dit een prima oplossing.