Sani Pass top - Wildkampeerplek

Lesotho, Mokhotlong

Keuzestress bij het ontbijt. Man oh man, een ongelooflijk buffet stond er… alleen voor ons want de Zwiterse fietsers vertrokken voor dag en dauw. Verschillende soorten notenmix, verse fruitsalade, zelfgemaakte cruesli, goybessen, witte broodjes, muffins, pannekoekjes, yoghurt en daarbij kon er ook nog iets warms besteld worden. We bestelden scrambled eggs maar het meisje dat de bestelling opnam was zo teleurgesteld dat we alleen dat bestelden dat we er ook maar gegrilde tomaat bij namen.

Dankzij Chinese investeringen reden we over meer dan goed asfalt. Om de paar honderd meter een groepje Lesothiaanse werklui met steeds een Chinese opzichter erbij. Een groter contrast met de rest van de route van deze dag was helaas niet mogelijk. Na een klim naar 3300 meter – waar Margriet een Cape Vulture (gier) zag – volgde er een fantastische afdaling en toen…. toen sloegen we linksaf; richting Thaba-Tseka. Een onverharde weg van bedroevend slechte kwaliteit. De klimmetjes waren vaak steil en door de losse keien onmogelijk voor Margriet om alles te fietsen. En dalen was ook lastig; op een gegeven moment zo steil dat de remmen het niet bij konden houden….

Maar onze wildkampeerplek maakte veel goed. Een vlak stukje gras naast een riviertje. Af en toe kwam er nog een local langs, maar verder heerlijk rustig totdat… het ging schemeren en het riviertje veranderde in een parenclub voor verschillende soorten kikkers en krabben.