Laatste dagen vakantie & weer terug in Nederland

Nederland, Leiden

Zondag regende het zo ongeveer de hele dag en dus een echte rustdag moeten houden inclusief uitslapen en een siësta. Er was nogal wat eten over van het feest en de superaardige eigenaren (Wendy & Ray) van Shapes of Africa drukten ons op het hart om hier vooral een lunch voor onszelf mee samen te stellen. Verder 's middags alvast de fietsen ingepakt op een manier die British Airways hopelijk beter zou zinnen dan onze methode van de heenreis. Ons 's avonds laten verwennen met een heerlijke maaltijd en een lekkere fles wijn.

Zondag was de zon er weer en konden we op het terras van ons hutje ontbijten. Daarbij nauw - heel nauw - in de gaten gehouden door een groepje apen. Vervolgens een wandelingetje gemaakt naar het uitzichtspunt van de boerenzwaluwen. 's Avonds komen hier 3 tot 5 miljoen zwaluwen samen: http://mountmoreland.com/Mount-Moreland-Barn-Swallow-viewing-site.html.

Interessante info hierover op wikipedia:
Zowel in de broed- als in de overwinteringsgebieden overnachten boerenzwaluwen in vaste roestplaatsen die vaak elk jaar opnieuw opgezocht worden. Regelmatig komt het voor dat een kolonie zijn roestplaats deelt met andere zwaluwsoorten, zoals bijvoorbeeld de oeverzwaluw. Normaal gesproken verzamelen boerenzwaluwen zich rond hun roestplaats een uur voordat de zon ondergaat, maar bij slechte weersomstandigheden kan dit eerder zijn. De boerenzwaluwen vliegen schijnbaar doelloos rond tot de zon ondergaat, dan worden de zwermen vogels compacter alvorens ze in groepen neerstrijken. Door te rusten in een zo groot mogelijke groep lopen de boerenzwaluwen het minste risico om in de slaap verrast te worden door roofvogels en andere natuurlijke vijanden. Ondanks het feit dat er zoveel boerenzwaluwen dicht op elkaar zitten wordt er altijd enige afstand van elkaar gehouden, behalve als de nacht erg koud is. De roestplaats wordt weer groepsgewijs verlaten als de zon opkomt.

Tijdens het broedseizoen besteden paartjes veel aandacht aan hun jongen en zijn de kolonies in de roestplaatsen klein. De jongen groeien op in nesten gebouwd op beschutte plekken en de ouders rusten in de buurt. In de overwinteringsgebieden vormen boerenzwaluwen grotere kolonies rond hun roestplaatsen, soms met duizenden vogels. In Nigeria is een roestplaats waargenomen met naar schatting 1,5 miljoen vogels. Overdag foerageren ze rond de roestplaats in een straal van ongeveer 50 kilometer. Tijdens periodes van aanhoudende droogte zoeken ze hun voedsel ook verderop.

Roestplaatsen bevinden zich bij voorkeur in rietvelden of andere dichte begroeiing, maar soms kiezen boerenzwaluwen hun roestplaatsen in de stad, met name in India en Zuidoost-Azië. Ze lijken zich daar niet te storen aan het verkeerslawaai en overnachten op elektriciteitsdraden, bomen en dakranden. In de schemering profiteren ze van insecten die aangetrokken worden door de straatverlichtinɡ.

Nog even wat eten en een douche nemen en toen was het bijna tijd om naar de luchthaven te gaan, maar.... redelijk grote paniek toen Margriet haar paspoort en portemonnee niet kon vinden. Erwin had even eerder gezegd dat hij de pinda's niet kon vinden dus die zouden waarschijnlijk in Nederland uit een tas te voorschijn gaan komen. Overal gezocht; in de keuken, de badkamer, het kantoor, alle tassen leeggehaald maar geen paspoort en geen portemonnee te vinden. Erwin wilde onze wandeling al weer overnieuw gaan doen toen Margriet achter een hek een aap zag met een lege plastic zak. Een lege plastic zak waar eerder onze pinda's in zaten. En een meter voor het hek en net achter de bar zag Margriet iets roods... jawel, paspoort en portemonnee!

Het inchecken verliep vervolgens geheel probleemloos; alle bagage werd heerlijk in 1 keer doorgecheckt tot Amsterdam. De reis verliep ook redelijk rustig; wat turbulentie o.a. veroorzaakt door Margriets achterbuurman en maandagmorgen waren we weer op Schiphol. Onze tassen kwamen als item 1 en 5 van de lopende band maar de fietsen bleken niet met ons meegereisd te zijn. Aangifte gedaan en toen maar met de trein richting Leiden.

Dinsdagmiddag belde men om te zeggen dat de fietsen er waren en zouden worden bezorgd. Maar helaas, de vervoerder vervoert geen fietsen in plastic dus gaan we ze zelf maar op Schiphol afhalen.

Zondag rijden we terug naar Le Mont-Dore vol met mooie herinneringen en inspiratie.

Iedereen bedankt voor het volgen en de leuke berichtjes!

We hebben genoten van jullie verslagen. Fijn dat jullie weer op Europese bodem zijn. Goede reis terug naar huis.We hopen jullie snel weer te zien. Liefs Irène en Jean-Paul. 😃

irene 2015-12-09 23:00:24

Hele goede reis terug naar huis..........kunnen we weer zwaaien. Lieve groet, Roos

Roos 2015-12-10 08:47:54

Fijn om te lezen dat de tocht zo goed is gegaan, zonder ongevallen. Jullie hebben Lesotho nu van een heel unieke hoek gezien. Wij waren 30 Nov thuis in Pretoria