Himeville – Sani Pass

Zuid-Afrika, Mkhomazi Wilderness area

Hoewel vandaag de klim van de reis op het programma stond de dag toch heerlijk rustig aangevangen.

Ontbijtje op de camping, Margriets pony geknipt door 1 van de vriendelijke Zuid-Afrikaanse dames, bij de benzinepomp in Himeville een bruin brood, koekjes en 2 pakken soep (als noodvoeding voor Lesotho) kunnen kopen. Vervolgens een meer dan aangename koffiestop bij de Quail & Rose waar we een 2e ontbijtje nuttigden in de vorm van worteltaart en citroenroomtaart met lekkere koffie. Pas toen hadden we het gevoel klaar te zijn voor de klim naar de Sani Pass. Oh nee, ook nog een stukje kaas kunnen kopen bij de Giant Cup Café https://www.facebook.com/Sani-Pass-Road-Giants-Cup-Cafe-Crafts-and-Indigenous-Nursery-1747607188785671/timeline.

Over de klim naar de Sani Pass veel gelezen en 1 ding wisten we… het zou zwaar worden. Een aangenaam begin over asfalt maar vervolgens onverhard, steeds slechter onverhard en steeds steiler. Maar… eigenlijk minder zwaar dan de etappes naar Pietermaritzburg en die naar Himeville! Ja, Margriet moest regelmatig haar fiets duwen en zelfs Erwin moest heeeeeeeel af en toe een stukje lopen, maar de top kwam gestaag in zicht. En… onderweg genoten van de meest fantastische uitzichten, volop de tijd genomen om foto’s te maken en met de verrekijker wat Jackal buizerds bekeken.

Bij de pub op de top (zou Afrika’s hoogstgelegen zijn) kwamen we 2 Zwitserse fietsers tegen die eigenlijk gelijk met ons op het warmshower adres in Pietermaritzburg zouden slapen. Wij waren daar 1 dag later dan voorzien en dus misten we hen daar. Wel vreemd wanneer je ergens aankomt en iemand direct op je af komt en vraagt of je uit Nederland komt ;-)

Het biertje op het terras met fantastisch uitzicht smaakte goed maar het diner – gezellig genuttigd met de Zwitserse fietsers, die overigens al 14 maanden onderweg zijn – nog beter. Pure verwennerij! En, zo dadelijk ook nog ’s in een echt bed slapen http://www.sanimountain.co.za/. We kozen voor de slaapzaalaccommodatie (de camping is zoals op de website vermeldt inderdaad niet meer dan een zeer onbeschut veldje) maar aangezien er zeer weinig gasten zijn (4 in totaal) hebben we gewoon een eigen kamer. En morgen ook heerlijk een verzorgd ontbijt zodat we vol goede moed Lesotho in trekken.

Terwijl ik dit schrijf laden we ook nog onze gps-en en telefoons op; om 22 uur gaat het aggregaat uit en is er dus geen elektriciteit meer.

GPS track: https://www.strava.com/activities/438071654

Heb net na 3 dagen weer internet. Wat een speciale reis maken jullie. Wel zwaar hoor! Maar jullie kunnen hier helemaal tot het uiterste gaan van jullie sportieve manier van leven. Dus, geniet ervan!!! Veel plezier terwijl wij jullie verslagen blijven lezen ;) Bij de kachel haha xxx Irène.