Dag 8 Desa Tumbu Bali

Indonesië, Desa Tumbu

Vandaag word ik om 06.30 uur al wakker maar ik draai nog lekker om en zo denkt Reggy er ook over maar toch moeten we optijd opstaan want vandaag komt Ketut ons weer halen. Het heeft vannacht erg hard geregend en nu we wakker worden is het nog steeds bewolkt en erg klam weer. Ons ontbijt staat weer klaar en om 09.00 uur komt ketut ons halen. Ik heb hem zondag al gevraagd of hij de buddha to buddha fabriek weet te vinden want ik kan me herinneren dat deze bij Ubud in de buurt is en ik ga geen 2de keer spijt hebben. Ketut vraagt wanneer ik er geweest ben en toen ik zei 2012 zei hij dat er een jaar later wel iets veranderd was. De Nederlandse importeur kwam er achter dat steeds meer mensen uit Nederland rechtstreeks kochten bij de fabriek zelf voor ongeveer 70% minder als in Nederland. Dat vond hij natuurlijk niet fijn en daar is dus een stokje voor gestoken. De fabriek mag aan Nederlanders alleen nog maar verkopen als hij de merknaam weghaald of er Best to buddha opzet. De rest krijgt pas bij invoering in Nederland de merknaam. Ketut komt ons dus halen en verteld ons naar de fabriek te gaan. Niks is er veranderd in de jaren en in de winkel zijn alleen Nederlanders te vinden. Reggy en ik nemen beide en armband en laten best to buddha erin staan. In Nederland kosten ze samen € 1550,-. Wij hebben ze nu voor €310,- samen. Leuk huwelijkscadeau dus :-). Alleen dan blijkt de pinpas daar niet te werken alleen creditcard en we hebben net niet genoeg bij. We vragen ketut of hij een pinautomaat weet in de buurt. Maar hij bied aan om ons geld te lenen zodat hij daarna naar een betrouwbare pinautomaat kan rijden. Dus we lenen een miljoen van Ketut (klinkt meer dan het is) en rijden helamaal blij met ketut naar de pinautomaat. Daarna gaan we naar een waterval. Hij is erg mooi en je kan er ook zwemmen. Wij gaan maar gewoon met onze voeten in het water en ketut helpt ons over een aantal stenen te lopen. De heenweg is via een trap te bereiken alleen op de terugweg in deze hitte ( want van bewolking is geen sprake meer) lijkt de trap kilometers langer te zijn. En de kleine ketut met zijn korte beentjes gaat als een razende die trap op. Bij de auto aangekomen zweten we alle 3 als een otter. Dus airco aan en door met onze trip. We stoppen nog even bij een houtsnijwerkplaats, ook mooi om te zien maar niet helemaal ons ding. Dus we rijden verder en Ketut vraagt of we al honger hebben. Dat hebben we wel dus we gaan een guur straatje in en ketut zegt dat de crispy duck er heerlijk is. We gaan naar binnen en het is en restaurant met een adembenemend uitzicht over gigantisch verre rijstvelden. We gaan toch voor de Europese kaart dit keer en nemen alle 2 een club sandwich. We maken nog wat foto's van het uitzicht en gaan dan weer verder met onze leuke trip van vandaag. We gaan naar mijn favoriete onderdeel monkey forrest. Ik ben wat bang maar ik heb ketut juist gevraagd daar langs te gaan omdat dat leuk is voor Reggy. We gaan er heen en ik knijp hem al als ik een aap op onze voorgangers zie springen. Maar ik wen er langzaam aan dat er zoveel apen om ons heen zitten en bij een ander meisje probeert een aap haar tas af te pakken. Verder maken we leuke foto's en filmpjes en gaan weer naar de auto. Ketut die geloof ik als enige Balinees zuinig op zijn auto is, zegt "kijk naar mijn auto.... er waren 2 apen baby's aan het maken en springen daarna met hun vuile poten op de auto. We lachen en stappen in en rijden langs het hotel waar ik in 2012 verbleef. Dan gaan we maar de markt van Ubud. Het is hier en stuk toeristischer dan bij onze villa en ja hoor Reggy ziet eenzelfde zonnebril hangen die hij vorig jaar in Turkije had gekocht en daar ook was vergeten in de taxi. Hij neemt er gelijk 2 en voor hetzelfde geld als hij er in Turkije 1 had. We drinken nog wat en gaan dan weer richting de auto. Daarna rijden we nog langs 1 tempel. Er staat nog maar een deel van de tempel en een deel wat opgegraven is. De rest is ooit vernietigd door een aardbeving legt ketut uit. Er is een grot met beelden en het ziet er blauw van de rook van wierook. Buiten de grot worden reggy en ik geïnterviewd door meisjes voor school. Het meisje dat reggy ondervraagd vraagt om of we al bij de Tanaloth tempel zijn geweest. Ik had hem verteld dat lia daar heen ging alleen reggy had die naam onthouden en zei dus ja dat zijn we geweest. Gelukkig vroeg het meisje dat mij interviewde er niet om anders dachten ze vast "raar stel die doen op hun huwelijksreis niet hetzelfde" :-) Daarna liepen we nog door de mooie tuin en reden we weer terug naar de villa. Ondertussen had Westmini al naar ketut gebeld hoe laat we terug waren voor het eten. Terug in de villa gingen we snel douchen en stond ons eten al voor ons klaar. Nu zijn wayan en Westmini weer net naar huis. Wij gaan weer lekker chillen in onze nieuwe stoelen dit keer. Tot morgen! Xxx

Weer geweldig...mama voorgelezen!! Wij aandachtig luisteren..heerlijk !! Mooie foto s ..leuke kadoo s (armbanden) Fijne avond nog samen!! Dikke kussss van ons weer.

Ome Johan en tante ria.... 2016-05-15 17:33:42

Zien we dat nou goed? Reggy heeft geen lange broek aan?! Dat zien we niet zo vaak haha! Leuk dagje gehad weer lezen we, leuk die aapjes ;) & super mooie armbanden! Mooi huwelijkskado. Dikke kus van ons & een pootje van Hunter (hij groeit heel snel!)

Ilona & Tommie 2016-05-15 17:57:49

Wauww, super mooie armbanden. Domi en ik zijn een beetje jaloers hihi. Nee hoor , prachtig cadeau en meteen een mooi aandenken aan jullie reis en huwelijk! Lijkt me helemaal niks die apen, ik durf al niet eens naar de Apenheul laat staan dit haha. Lekker uitrusten en verder met genieten! -xxx-

Natasja 2016-05-15 18:33:12

Hoi schatten heb weer zitten genieten van t verslag. Prachtige armbanden en hele leuke foto's. Ik wordt er bij van. Dikke x voor allebei. Mama.

anja 2016-05-15 20:46:43

Gezellig Daantje en Reggy om jullie zo te volgen! Ik zie het helemaal voor mij en viel de klamme warmte ook weer! Super mooie armbanden ! 👍 Tot het volgend verslag! Xxx