dag 10

Thailand, Chiang Mai

Om 08.00 uur worden we weer opgehaald. Dit keer door de lokale taxi's. dit zijn die open pickups die leuk zijn voor 10 minuten maar nu we er 3 kwartier in moeten valt het toch tegen met al die uitlaatgassen. Dan komen we aan bij de fietsen. ja ja we gaan vandaag ongeveer 30 km fietsen. we krijgen allemaal een flinke fles water en dan fietsen we weg. we rijden langs mooie wegen dwars door de rijstvelden. Het is heerlijk weer en we stoppen soms om wat foto's te maken van het prachtige landschap. Dan komen we bij een tempel en je merkt dat iedereen het wel een beetje gehad heeft met tempels. dus we fietsen weer snel verder, met de nadruk op snel want het tempo zit er behoorlijk in. De volgende stop is een rijstverwerkingsfabriek. Er wordt ons wat verteld over soorten rijst en dan fietsen we weer verder. Je ziet dat door het warmer worden van de dag en het tempo van het fietsen mensen langzaam roder en natter worden van het zweet. we stoppen vervolgens bij een houtsnijderij waar we lekker koud drinken krijgen en een bananencakeje. daar waren we wel even aan toe :-) dan fietsen we tot we bij een tempel komen. en dit is weer wel mooi want ze hebben gister een nieuwe grote boeddha uit zijn mal gehaald en die zijn ze nu nog aan het bewerken met bijna iedereen uit het dorp. de vrouwen mogen nog wat dingen naar boven trekken met een touw. echt vrouwenwerk is dat hier :-) dan fietsen we weer terug en krijgen we heerlijke annanas en vruchtensap. Ik ben eigenlijk best trots dat ik nog bij 1 van de fitste hoor :-) wat een vooruitgang. voor de lunch rijden we naar een super mooi hotel in centrum Chiang mai. het eten is er heerlijk, ze hebben zelfs sushi en een megagroot toetjesbuffet. dan gaan we allemaal al behoorlijk moe weer naar een tempel. we rijden een half uur de bergen in en dan mogen we kiezen. voor 30 bath kunnen we met de lift of gratis kunnen we via de 300 treden tellende trap naar boven. we kiezen voor de trap. We blijven weight watchersproof :-) het is er erg toeristisch. boven aangekomen gaan we met de eigen boeddha op de foto. iedere dag van de week heeft namelijk een eigen boeddha. ik ben op zondag geboren en dat is een staande. pa en ma zijn beide op woensdag geboren en woensdag heeft 2 boeddha's. Dan gaan we naar een monnik om gezegend te worden. we moeten allemaal voor hem gaan zitten op onze knieën met onze handen tegen elkaar in bidhouding en ons hoofd naar beneden. Dan begint hij te vertellen en spettert hij water over ons heen. Dan krijgen we allemaal een bandje om, de mannen om hun rechter pols de vrouwen om hun linker. Dat moet 3 dagen minimaal blijven zitten en dan zijn we gezegend. we gaan buiten nog even kijken naar het adembenemende mooie uitzicht over de stad. En ik koop en amulet met de boeddha die staat voor zondag. Op de achterkant staat de boeddha die de weg door de bergen heeft laten aanleggen naar deze tempel. Dan gaan we weer eindelijk na deze vermoeiende dag naar ons hotel en jumpen we met z'n alle in het zwembad. de rest gaat savonds naar een shoppingmall hier in de buurt maar wij 3 besluiten wat te gaan eten bij de avond markt en daar nog even overheen te lopen. we pakken weer de tuk tuk. eten heerlijk bij hetzelfde restaurant als eergisteren en gaan dan de markt over. Ik koop nog een wierook setje, nee natas lekkere geurtjes ;-) en dan zijn we alle 3 toch best moe dus we drinken nog een heerlijke koffie bij starbucks, en nemen de tuk tuk weer terug naar het hotel. Dan snel de koffer inpakken want papa en ik gaan morgen nog een excursie doen met ziplijnen door de jungle (eng eng eng) dus moeten er weer vroeg uit en morgen avond vetrekken we per nachtbus richting onze laatste bestemming. dus dan eindelijk RUST. maar de tijd gaat veel te snel. truste

haha ik ben meestal inderdaad niet zo van de wierook maar ik ben benieuwd. x