Dag 6 Dusa Tumbu

Indonesië, Desa Tumbu

Om 08.30 uur zitten we klaar voor het ontbijt. We hebben nog niet zo'n honger maar we gaan vandaag met een gids een tour maken en hij is er om 09.00 uur. Wayan en de hulp van de andere villa (de villa bestaat uit 2 villa's geschakeld aan elkaar) hebben het ontbijt al klaar. De andere gasten zijn gister vertrokken dus nog meer personeel voor ons :-) maar wayan blijft de leukste en liefste. Om 09.00 uur staat de gids voor de deur. Hij heeft ons ook opgehaald van het vliegveld en heet Ketut. We besluiten naar de besakihtempel te gaan en naar de vulkaan en het meer. Ketut legt ons in de auto vanalles uit over bali en over hun ceremonies en hoe ze aan hun naam komen, over de rijstvelden en het fruit. Na een lange steile rit komen we aan bij de tempel. En ik herken het meteen als de moedertempel. 1 van de belangrijkste tempels van bali. Ik ben hier al geweest maar ben blij dat reggy deze tempel ook ziet. Ketut legt ons uit dat de gidsen 500.000 Ruphia vragen naar dat dit veel te veel is en dat we max 100000 moeten geven. Na een helling oplopen van 1 km komen we bij de tempel. En inderdaad er word 500 gevraagd en we hebben uiteindelijk 100 gegeven. We kopen nog een offerbakje met wierook (hierin zitten bloemen en vaak rijst en offeren ze met een wierookstokje aan de goden en overledenen, wayan zet ze ook weleens bij onze villa en het tempeltje naast onze villa) de gids legt ons vanalles uit en maakt foto's van ons. Dan gaan we met de gids bidden voor veiligheid en geluk. Er word water en rijst en bloemen over ons heen gegooid en dan is het weer goed :-) en zien we er niet meer uit haha grapje. Het is hier echt prachtig. We lopen terug naar ketut en ik koop een nieuwe sarong in hetzelfde winkeltje als in 2012. Maar deze is veel mooier. Met een sarong kun je de tempels in want je knieën moeten bedekt zijn. We hadden ze nu van ketut geleend. We rijden door en gaan nu naar het zicht op de krater van de vulkaan en het meer. Het is super mooi en ook wel eng vind ik want hij is nog actief. Maar we staan er nog ver vandaan. Ook is er een dorpje onderaan de vulkaan en ketut legt uit dat daar bomen zijn die heerlijk ruiken en daar hebben ze een begraafplaats waar mensen gewoon neergelegd worden onder een sarong en deze overleden verkleuren wel maar gaan niet stinken door die bomen. Om de 5 jaar worden de botten verbrand. Ketut vraagt of we er willen gaan kijken. Maar sorry wij weten al genoeg en hebben al een horrorbeeld op ons netvlies staan. We zien de krater vanaf verschillende punten en gaan lunchen bij een restaurant met zicht op de vulkaan. Het is in buffetvorm en erg lekker met een mega uitzicht over een met verkoolde lava bedekt stuk land. Daarna rijden we door naar een traditioneel Balinees dorp. Het bestaat uit een mooie hoofdweg met een soort vlaggen en allemaal stenen huisjes. Je ziet precies welke huisjes zijn gerenoveerd. We gaan bij 1 huis binnen. Ze hebben aan het begin een deel met kleine tempels. Een aantal zijn voor de goden en 1 is voor de as van overleden familie. Bij die tempel zetten ze dan offers met wat de overleden lekker vond. Als voorbeeld noemt hij koffie. Ik moet vanbinnen lachen en voel aan mijn ketting en denk moet ik je ook koffie geven papa :-) dan komen we bij een klein huisje van bamboe met een heel laag deurtje. Het blijkt de keuken te zijn. Het is mega laag donker en ze koken op hout. Wat ben ik blij met onze keuken. Dan passeren we het huis en laat de eigenaresse haar tuin met kippen en een groot varken met jonkies zien en krijgen we fruit zo uit haar boom. Het is Sallak. Ik vind het lekker Reggy niet. We lopen terug en als dank kopen we een klein budhatje uit haar kraampje. We lopen door naar het bamboebos. Bamboe groeit erg veel in Bali en ze maken er manden van en ook de offerbakjes. Het is echt heel mooi in het bos en ketut maakt wat foto's van ons. Dan lopen we terug naar de auto en rijden we terug richting de villa. We stoppen nog bij een tempel en daar is net een ceremonie bezig. We wachten even en lopen dan naar de grot. Er hangen echt honderden vleermuizen aan het plafond. Enge beesten zijn het. Ala we weer onderweg zijn zie ik ineens veel grijze apen. Ketut vraagt of we nog popcorn hebben van Wayan. Hij stopt en zegt dat we ze kunnen voeren. Mijn raam staat open en ketut en Reggy stappen gelijk uit. Ik blijf veilig in de auto en ketut lacht hierom. Ik maak fotos als een klein aapje uit de hand van Reggy popcorn pakt. Ketut zegt dat ik uit de auto moet komen. Ik doe het en geef ketut de popcorn. Dan komt er ineens een grote aap pakt popcorn aan van Ketut en dan doet hij vals naar hem. Ketut gooit snel een steen. Ik zet langzaam 2 stappen naar achter en ga weer in de auto. Ik gooi wat popcorn naar kleine aapjes maar vraag ketut op te letten dat er geen bij me in de auto springt. Dan rijden we even later door en terug naar onze villa. Daar aangekomen is het al schemer. Het is hier om 18.00 uur al pikdonker. Op onze kamer hebben ze op bed met bloemen love u gelegd en een hartje van bloemen bij onze trouwfoto en het bidprentje van papa. We gaan douchen en daarna staat ons eten alweer klaar. We hebben ons weer laten verassen en het is dit keer tomatensoep met rijst gemengde groente en babi pangang. De groenten zijn niet zo lekker de rest gaan wel. Wayan en de andere huishoudster gaan naar huis. En wij gaan lekker in de bank ploffen en vallen later zelfs in slaap. :-) vandaar een wat later verslag. Ik probeer foto's van de villa mee te sturen. Xxx

Hey schat weer prachtig reisverslag, en hele mooie foto's vooral die met t hartjexxxxxxx. En was dat t bankje? En blijf uit de buurt van de apen,want lotte is in thailand gekrapt door een aap en dan wordt t een hele heisa inverband met rabbies he. Dus niet meer om laten praten,hihi Nou have fun met je mannetje ik ga zo weer lekker werken pffff. Dikke x voor allebei van iedereen hier.xxxx.

anja 2016-05-14 07:50:13

Weer genoten van jullie reisverslag En mooie foto s ook. En idd zoals je moeder zegt , kijk uit voor die gekke apen hihi. Ga lekker verder met genieten . Dikke kus

Jolanda 2016-05-14 09:13:23

Mooie foto's van de villa :). X van ons

Ilona & Tommie 2016-05-14 10:05:57

Leuk hoor Daantje om jullie zo te volgen! Ook herkenbaar! We hebben in het zelfde restaurant gegeten bij de vulkaan! Ook mooie foto's. Geniet er nog lekker van en ik blijf jullie volgen! 😘😘

Loortje 2016-05-14 18:38:56

Wow wat een mooie villa zeg! Mooi gedaan zo met al die bloemetjes zeg, super lief! xxx