dag 8

Thailand, Chiang mai

Vandaag reizen we weer wat zuidelijker naar Chiang mai. Om 8.00 uur vertrekt de bus naar de Wat Rong Khun tempel ofwel de white temple. we komen hier 8.30 uur aan. ze zijn hier nu 10 jaar met de bouw bezig en het is dus een moderne tempel. Iedereen in het dorp werkt mee aan de bouw of de organisatie om de tempel heen. de bouw zal ook nog ongeveer 10 jaar in beslag nemen. de tempel is wit met allemaal kleine spiegeltjes erop. Iedereens mond valt open zo mooi. door de glinstering van de spiegeltjes lijkt het wel een ijspaleis. Binnen mogen we geen foto's maken maar ook hier is het heel modern. zelfs de twin towers staan er getekend en in de 2 ogen van een doodshoofd zie je, als je goed kijkt, de portretten van george bush en Binladen. omdat ze vinden dat die 2 de de wereld weer zijn gaan bedreigen. we zien hoe de mensen de spiegeltjes uitsnijden en op het gebouw aanbrengen. in mijn ogen gaat het nog heel lang duren voor ze klaar zijn. Als we terug bij de bus zijn heeft de buschauffeur heerlijke zoete ananas voor ons gekocht. daarna gaan we naar een mooie tuin waar we heerlijk gebak kunnen nemen. ik en mama delen de macademia en choco cherrie en papa neemt appel. daarna gaan we de bus weer in voor 2 uur. we kwamen aan bij een gezellig restaurant, ook weer in een hele mooie tuin. De missen van de miss tall verkiezingen waren er aan het eten. Dit vonden de mannen geweldig dus ze moesten allemaal met miss Netherlands op de foto. papa natuurlijk ook :-) toen we terug naar de bus liepen zat er een grote kikker. je voelt hem al aankomen..... iedereen zei Daniella kus hem snel, je hebt hem gevonden. nou liever niet haha we rijden door naar 2 belangrijke ambachten van Noord Thailand. De ambachten gingen verdwijnen in thailand omdat het teveel kosten en mensen konden in de fabriek meer verdienen. daarom is de koningin dit gaan subsidiëren. en daardoor is het in stand gebleven. eerst gaan we naar de umberella factory. we zien hoe de parasolletjes met de hand gemaakt worden en later kunnen we vanalles laten beschilderen. Ik heb een olifantje op mijn telefoonhoesje en een boeddha op mijn zonnebrilhoesje laten schilderen. echt super mooi, het zijn echt kunstenaars. Dan rijden we weer verder naar de zijdenfabriek. We zien hoe de verschillende rubsen hun cocon maken en hoe er later zijden van geweven wordt. daarna komen we uit in een mooie winkel waar ze zijden artikelen verkopen. Het was nog behoorlijk duur dus we kochten niks. Om 16.00 uur kwamen we dan aan in ons 5de en dus voorlaatste hotel. het parkhotel in Chiang mai. het is een 10 verdiepingen tellend hotel met nette kamers en op het dak een zwembad. Het is een net hotel maar wel het minste tot nu toe. we gaan met een aantal personen nog even lekker zwemmen, al is het water weer koud. en we spreken later af dat we om 7 uur wat gaan eten buiten het hotel. er gaan een aantal van onze groep naar een dinnershow. letitia gaf aan dat in de pickuptaxi's ongeveer 8 personen kunnen. nou wij hebben bewezen dat 13 ook best past. daarna gingen we heerlijk eten bij een thais/westers restaurant. ook hier was een avondmarkt, en een hele grote ook. We lopen erover heen en komen bij een groep travestieten. dit is ook wel een stukje Thaise cultuur :-) dus de lol zit er behoorlijk in. ze hebben op deze markt mooie spullen. wel stikt het er van de muggen. dan ben ik degene die de taxi aan moet houden en moet onderhandelen. dus voor dezelfde prijs, 20 bath pp, mogen we mee. dan begint iedereen te lachen want deze taxi is veel korter. ik moet voorin en de rest zit opgepropt achterin en Remco moet er zelfs aanhangen aan de achterkant. Onderweg zie ik dat er verschillende tenten zijn met veel vrouwen en binnen rood licht :-) de chauffeur kent geen engels dus ik heb een rustige rit. terug aangekomen gaan we gelijk naar bed. morgen eindelijk OLIFANTEN!!!! truste