Dag 15 Yosemite NP (El Portal), California

Verenigde Staten, Yosemite NP (El Portal), California

We worden wakker en hebben alle 3 heerlijk geslapen En voelen ons allemaal top. We douchen en ontbijten. Vandaag willen we veel gaan zien en een wandeling van ongeveer 2 uur maken. We hebben (behalve Dave) lange mouwen aan maar hier in het dal is het wel lekker weer. De zon schijnt en het is niet te warm maar ook zeker niet koud. Dan gaan we even boodschappen doen voor de picknick want we worden nu niet meer verrast dat er geen eten te vinden is in het park. Dan rijden we weer richting de ingang van het park en er staat een file. We vullen de pot maar weer even aan want die gaat steeds harder leeg. Bij de ingang van het park zien we dat het brandgevaar hoog is. Er zijn ook wat delen afgesloten. Onderweg zie je hele stukken bos verkoold. Echt zonde dat zulke grote stukken natuur hierdoor wegvagen. We rijden eerst naar Mariposa Grove. Het is een flinke rit en als we er bijna zijn moeten we 4 mile terug omdat we niet meer kunnen parkeren en 4 mile terug rijd een shuttlebus. Dus als we eindelijk met de bus boven komen gaat onze wandelroute beginnen. Mariposa Grove is een geweldig mooi bos met gigantische Sequoia-bomen. Bij de ingang staan er al 2 die ze de beschermengelen van de rest van de bomen noemen. Ook hier heeft een bosbrand gewoed maar de barst van deze bomen hebben een soort brandvertragende laag. Sommige zijn toch aardig verkoold. Dan komen we aan bij de Grizzly Giant een boom van 2700 jaar oud die niet de hoogste boom is doordat hij al een paar keer door de bliksem is geraakt maar een reusachtige omtrek heeft. Daarna komen we bij eenzelfde boom waar ze voor toerisme een gat in is gemaakt om er onderdoor te lopen. Erg mooi maar natuurlijk niet echt bevorderent voor de natuur. Ook zien we hier veel eenkhoorns. Na 1,5 uur wandelen komen we terug bij de bus en we rijden terug naar de auto. Daar aangekomen eten we ons broodje en rijden we door naar Glacier Point. De weg word steeds smaller en de afgronden hoger. Ik doe mijn ogen maar even dicht want voor Dave is het een soort speeltuin :) Op het punt aangekomen is het nog maar 6 graden Celsius.... brrrrr maar het is het waard het uitzicht mag de benaming 'adembenemend' weer hebben. Vanaf hier heb je het beste uitzicht op Half Dome. Na wat foto's zijn we toe aan een warme chocolademelk maar dat dachten meer mensen en helaas net voor ons is deze op. Dan maar een koffie om warm te worden maar deze is niet echt lekker vinden Dave en ik maar Marc denkt er anders over. Dan rijden we het dal weer in en donkere wolken pakken zich samen. We stoppen bij Tunnel view. Je raad het al een uitzicht na een tunnel en daar is de Half Dome weer. Het is mooi om te zien dat hij van elk punt weer anders is. Dan rijden we door naar Yosemite fall. Onderweg komen we nog herten tegen maar helaas nog steeds geen beer. Dan komen we aan bij de watervallen..... Maar helaas geen water te bekennen hier. Je ziet waar hij gelopen heeft maar door extreme droogte is alles inclusief de rivier volledig droog komen te liggen. En alsof de hemel weet dat we water nodig hebben, barst deze open en begint het hard te regenen. we gaan terug naar de auto en rijden terug naar het hotel. onderweg nog even tanken en het blijft regenen. in onze hotelkamer staat de airco ook nog eens op vriesstand. Dat wordt even opwarmen douchen eten en niks meer doen want er is hier niets te beleven. Dus alvast tot morgen xxx (Ps mama als het goed is heb je geen dag een verhaal gemist hoor)

hoi Daantje , ik heb inderdaad geen dag gemist, maar doordat 1 verslag een dag later kwam omdat jullie geen wifi hadden was ik door t tijdsverschil even kwijt welke dag jullie waar waren. maar lig weer op schema .haha. xx pa en ma.

anja 2014-09-28 08:37:58

Lieve Daan, Je gaat inderdaad verslaafd raken aan het lezen van de verslagen. erg leuk om bij te houden wat jullie allemaal mee maken. we gaan vandaag met zijn allen bij opa en oma de sère leeg halen want als het goed is beginnen ze morgen met afbreken . tot snel, X