dag 6

Thailand, Chiang rai

we hebben allemaal heerlijk geslapen in dit heerlijke hotel. maar vandaag reizen we naar het noordelijkste gedeelte van thailand, Ciang rai. we beginnen de dag gelijk met de verrassing. we mogen gaan kijken op een thaise school en hun ochtend ritueel meemaken. Hier in heel Thailand moeten alle kinderen voor 8.00 uur op school zijn. onderweg zien we nog wat kinderen snel hun rijst op eten en we zien veel ouders hun kinderen, vaak meer dan 1 op de scooter naar school brengen. Het is hier normaal om met 4 a 5 personen op een brommer te zitten. mama zei dat dat bij hun ook normaal was vroeger maar in de drukte van thailand ziet het er toch gevaarlijk uit. Dan komen we bij de school aan. Zo mooi om al die kinderen op het schoolplein te zien rennen en net zoveel kattenkwaad uit te zien halen als Nederlandse kinderen alleen dan in schattige uniformpjes. we lopen langs de klassen waar de schoentjes voor staan. want ze moeten hun schoenen uit doen als ze de klas in gaan. fijn als ze allemaal dezelfde schoenen hebben :-) de kinderen gaan gewoon voor ons poseren, vragen onze naam en geven ons handen. Ze spreken allemaal goed Engels wat van de oudere thais niet verwacht moet worden. Dan moeten ze snel naar het schoolplein. want om klokslag 8 uur begint hun dagelijkse ritueel. Ze staan in rijen met de kleinste voorop daarachter steeds grotere. tussendoor komt een band van schoolkinderen en spelen een liedje. Daarna zingen ze met z'n alle het volkslied daarna een lied voor boeddha en dan groeten ze elkaar van klein naar groot om het respect voor ouderen te benadrukken tot aan de directie. als we vertrekken zwaaien ze ons allemaal uit. en dat doen ze op elke school. Daarna gaan we naar een boeddha om de hoek en lopen we terug naar de bus over een markt. Ik koop er nog een mooie shawl voor 50 bath, dit is 1,25 euro. Dan gaan we met de bus naar de allereerste hoofdstad van thailand sukothaia. we fietsen hier door een nationaal park met de ruïnes van de vroegere stad. Hier staan erg mooie boeddha's maar op een gegeven moment zijn alle afgebrokkelde muren wel hetzelfde :-) vooral in deze hitte. het is vandaag erg warm namelijk. Bij 1 van de 4 zusjes van de groep loopt ook de ketting nog van de fiets maar gelukkig is die snel gemaakt door en andere groepsgenoot. Na nog wat te drinken rijden we naar onze lunchplaats. Hij ziet er gezelliger uit dan dat het eten smaakt en ik krijg gelijk buikpijn. dan hebben we een lange rit tegemoet. we zullen rond 20.00 uur pas in het 4de hotel aankomen. we stoppen onderweg 2 keer. de 2de stop is aan een mooi meer en ze hebben er heerlijke koffie. iets wat in thailand uniek is. ik neem een heerlijke latte caramel waar starbucks zelfs jaloers op kan zijn. Dan rijden we naar ons hotel dat bestaat uit allemaal huisjes. we gaan gelijk naar de eetzaal waar ze heerlijk eten serveren. en eindelijk. ..... aardappeltjes broccoli en bloemkool en ook nog eens niet zuur. Dan naar onze huisjes. echt super mooie huisjes zijn het een hier blijven we 2 nachten. morgen een half uurtje langer uitslapen dus ik ga nu lekker douchen en dan slapen. tot morgen

Heeey mevrouwke, Wat een verhalen joh super hoor wat jullie daar allemaal mee maken. Het is dat het niet om de hoek is anders kwam ik gezellig ff langs hahaha. Nou voor jullie nog een top vakantie gewenst en ik blijf de verhaaltjes natuurlijk allemaal lezen. Heel veel plezier nog en na de vakantie wil ik alles horen en natuurlijk de mooie foto's zien. xxx Maik

Maikie 2013-11-08 08:24:23

Hallo Danielle, Anja en Henk, wat leuk dat we vanaf hier jullie reisverslag kunnen bijhouden. Zo te lezen hebben jullie het heel goed naar jullie zin ! Geniet ervan ! En tot snel, Veel groetjes van ons allemaal