dag 5

Thailand, phitsanulok

Om 6.00 uur worden we gewekt. want om kwart voor 7 moet de koffer buiten staan en om 7.30 uur moeten we weer de bus in. ik krijg mijn koffer niet dicht maar na wat duwen gaat hij dan toch op slot. mama is ook nog niet helemaal wakker want bij het ontbijt zegt ze " ik hoef niet zo'n spiegelei dus ik heb die andere gepakt" ik snapte niet welke maar had geen zin om antwoord te geven. later zegt ze "het smaakt wel zoet" dus ik vraag "waarom doe je dan ook pannenkoek op je brood?" whuahahaha ze dacht dat het een omelet was. maar goed we vertrekken dus om 8.00 uur, vandaag wordt een lange dag. we rijden tot een ruïne en lopen hier een half uur. er staan veel boeddha's die onthoofd zijn in oorlogstijd om de macht van destijds de hoofdstad atathuya. erg mooi. onderweg hadden we de geschiedenis te horen gekregen. later is de hoofdstad natuurlijk Bangkok geworden. we rijden weer door naar een tempel met een hele grote bouddha tot het hoge plafond en zien hier een ceremonie hoe mensen offers brengen met gele doeken die over de gigantische boeddha worden gegooid. dan gaan we de bus in voor de lunch. de lunch is een klein maar goed buffet, met natuurlijk rijst, in een gezellig klein restaurantje. dan begint een reis van ongeveer 4 uur naar ons derde hotel in Phitsanulok. onderweg krijgen we een film te zien. Ik heb hem niet gezien want wonder boven wonder heb ik een heel stuk geslapen. toen kregen we een groene pannenkoek gevuld met suikerspin in de bus. dit was echt heerlijk. na 2,5 uur stoppen we nog even onderweg om de benen te strekken. Daarna rijden we tot ons hotel. Het is weer een hele mooie kamer maar veel tijd hebben we niet want het is nu 18.00 uur en om 19.30 uur worden we opgehaald met fietstaxi's. één van de taxi's heeft allemaal lampjes en Elvis muziek. we nemen allemaal foto's en dan gaat de tocht beginnen. Het is erg leuk maar ik voelde me toch een beetje ongemakkelijk. een man vertelde me dat hij 77 was en die fietst gewoon met 1 van ons achter in zijn bak. Mijn chauffeur was wat scheef maar ook hij fietste goed Door. Ik was alleen ff bang toen hij stopte met fietsen op de spoorrails. maar alles kwam goed. we stopte als eerst op een markt. Hier mocht je delicatessen proeven. het waren wel sprinkhanen bamboerubs meelrubs kikkers visvel en krekels. papa heeft alles geprobeerd en vond alleen de kikkers vies. mama hoefde niks al had ze gezegd dat ze een sprinkhaan zou eten :-) en ik. .... ja ja je moet mijn gezicht er maar bij denken maar ik heb een bamboerubs en visvel gegeten. het was niet vies maar ik ga ze niet importeren naar Nederland hoor. Daarna dronken papa en ik nog een glaasje rijstalcohol, het Brand en beetje maar ook niet heel vies. Daarna rijden we door naar een restaurant op het water. we moesten niet allemaal tegelijk over de loopbrug want dat kon hij nooit houden. Als eten kregen we soep met een soort komkommer met vlees erin en daarna rijst met allerlei bij gerechten. Wel rijst maar toch weer anders en lekker. 1 van de bijgerechten was spinazie heerlijk bereid. Er was live muziek en ineens begon letitia, onze reisleidster, te zingen en nog goed ook. Toen ging iemand karaoke zingen en dat maakte de sfeer nog beter dan hij al was. Toen en man uit onze groep tegen me zei ik ga zingen als ze john denver hebben, had ik dat natuurlijk zo geregeld. mama en ik hebben nog gedanst en die man bleef zingen Tot we hem van het podium haalde om naar het hotel te gaan. morgen hebben we weer en lange reis voor de boeg. en krijgen we blijkbaar een verrassing. dus ik ga snel slapen want de wekker staat weer om 6.00 uur. truste

ieuw Daan een rups en visvel. had niet gedacht dat je het zou durven eten. hahaha ik ga even kijken of ik het reiverslag kan uitprinten , dan kan ik van de week even naar opa en oma om het te laten lezen. is voor hen ook leuk natuurlijk. doeidoei

Natasja Leloux 2013-11-07 10:58:06

Ja gelukt , ik heb het uitgeprint! groetjes!