Adventures all over

China, Beijing

Beijing....

Shit wat hebben we weer veel gedaan! En wat een stad, vreemd, chaotisch maar toch ook weer redelijk gestructureerd.
Allereerst troffen F en ik een kamer aan die nog volledig op z'n kop stond, dus gingen er een paar chinezen aan de bak om alles te cleanen. Daarna volgde een welverdiende douche, warm!
We hebben de afgelopen 2,5 dag veel gezien en gedaan.
We zijn naar Tian'Anmen Square geweest, beihaj park, jinsha park, verschillende hutongs (kleine alleys) ingelopen en te laat gekomen bij de nightmarket die blijkbaar om 21:15 al gesloten was. En tot slot mijn eerste ervaring in een tuktuk! Met zijn vieren in 1. Het was uiteraard weer goeie chaos op de weg, waardoor wij allemaal geluiden maakten zoals ooo nooo, fack fack, crap. We kwamen ook een x midden op de weg te staan, auto's van alle kanten. Maar uiteindleijk was het weer een mooi avontuur!

We gingen redelijk op tijd slapen aangezien de wekker om 05:15 zou gaan om naar de Great Wall te vertrekken (70km van Beijing). Weer een kort nachtje dus..
De Great Wall was super! Een fixe mornin workout kan ik wel zeggen. We hebben zo'n 24000 stappen gezet daar. Frank, Tim en ik gingen naar de toerist top, de net niet toerist top en naar de do not enter, dangerous top!

Savonds gingen we naar een acrobatiek show. De zaal was nogal smerig en de stoelen klapten amper meer in omdat er vast al zoveel mensen op hebben gezeten.
De show was echter wel leuk, onmogelijke bewegingen en torens werden uitgevoerd. Ook 10 mensen op 1 fiets blijkt mogelijk te zijn. En er was een grote bol waar ze met 6 motorrijdersin gingen en sick gevaarlijk rond gingen rijden.. Ik kreeg er wel zweethanden van.

Vervolgens een diner gehad waar je speekselklieren direct weer gaan produceren als ik hier weer aan denk. Wauw. Een typisch Chinees theehuisje waar we precies met z'n 12 en in konden en een vrouw en haar man die met allerlei soorten eten aan kwamen. Ik liet af en toe wat eten vallen en ook een x m'n chopsticks, maar heb niks stukgemaakt. Daarna liet ze ons 6 verschillende soorten thee proeven.

Als laatste avond (4jun) gingen we karaoke doen. Dat was awesome! In een kamer voor ons alleen met tv schermen, een klein podium, microfoons, een barretje, loungebank. Perfect! Het was een leuke start van de avond en er dropen telkens mensen van de groep naar het hotel terug. Vooral toen Bob terug ging was de reisleidster Nika erg blij en zette het volgende in; no more Bob no more Bob etc.
Bob is een Amerikaanse oude man die alsmaar liep te zeiken.
Met Nika, Tim en Frank zijn we nog naar een partystraat gegaan met een taxi. Hier hebben we verschillende Chinese kroegjes uitgetest, was mooi. En twee mensen kregen een aanvaring waarbij de chick besloot al het glas wat ze tegenkwam op de grond te smijten.. Heel vreemd.
En ik klinkte mijn biertje op die van Nika waardoor de helft er uit spoot, en ze vervolgens nogal doorweekt was. Whoeps. We konden er hard om lachen.

De dag erna bleek dat we iedereen hadden wakker gemaakt. Frank zette een stapel in op Nika en daar lagen we met z'n vieren in de gang. Daarna zijn we lekker gaan slapen.

De volgende dag (vandaag) zijn we naar het temple of heaven park geweest, de antiekmarkt en de nightmarket (poging 2). Hier hebben we een schorpioen gegeten. De antiekmarkt was huge!! Niet normaal. Hierna zijn we wat gaan eten; eenden hart, en iets anders wat ranzig klinkt. Het was opzich best goed te eten, maR het is niet schoon op gegaan.

We hebben nog in een taxi gezeten waar ik en Andy een spel minigold konden doen op een tv scherm. Was naisss.

Maar toen was het afscheid van Tim! Hij heeft ee treinreis van 12 u in 3e klas voor de boeg. Maybe tot ooit in Engeland.

Frank en ik pakten weer een taxi, super cheap hier. We zaten er net 5min, begint die man ineens keihard zijn keel te schrapen, draait z'n raampje open en spuugt uit het raam. In een flits keek ik Frank aan van wtf, gekke chinezen..
Ze spugen hier wel vaker en ook dat keel schrapen komt me hier zeker bekend voor , cmaar in de taxi was weer wat nieuws.

Savonds was ik ff buiten aan het chillen, waarna een paar chineze vrouwen me kwamen Vergezellen. Dat is ook een hele ervaring, voor mij en voor hen. Communicatie gaat voornamelijk via foto's. En die vinden ze dan ook geweldig. Ze gingen aan m'n haar zitten en vonden het fantastisch dat het blond is. Frank kwam ook en we hebben wel een kwartier over zijn naam gepraat zo'n beetje.

Lekker bezig... zo te lezen.. Rochelen en spugen schijnt een vorm van beleefdheid oid te zijn. Er zijn meer NLers tegenaan 'gelopen'. Adriaan van Dis schrijft oa over deze ervaringen in 'Barbaar in China'.. Maar voorlopig zijn jullie daar en geniet vooral niet met mate..