St Petersburg - Moskou

Rusland, Malaya Vishera

Momenteel zitten we in de trein naar Moskou, een vier uur durende trip in een heel chille trein.
Gister nog weer een topdag gehad in St Petersburg met weer zo'n 28km lopen op de teller. Allereerst richting Summergarden. Het park waar Slawa graag zit om te lezen, en waar veel standbeelden en fonteinen staan. Ik vond het zeker een mooi park, met een mega paleis en al het groen. Maar het was me toch wel erg "binnen de lijntjes"; overal groene hekjes en strakke paden en nergens afval.

Hierna gingen we opweg naar het water, een boottripje meepakken! Eerst nog even wat Russisch voedsel naar binnen gewerkt: Frank boeuf Stroganoff en ik een soepje genaamd Borsch. Iets met rundvlees, kool, bieten, tomaat., het was lekker. Slawa en Frank namen nog een Absinth omdat het kon. Leek mij nog niet zo'n strak plan.

De boottocht was nice. Dit kostte 500 roebel pp, wat zo"n 6euro is, dikke prima. Heel vet om de stad weer in een ander perspectief te zien. Je neemt veel meer details waar en ziet zoveel meer zonder moe te worden (benen dan,, gapen kon ik wel). Ook waren er best wat gebouwen waar Nederland mee te maken had.

De avond was heel gezellig. We zijn uit eten geweest bij een fantastisch Italiaans restaurant. Heb nog nooit zo lekkere rode wijn gedronken (of mijn rode wijn standaard is crap, dat is ook goed mogelijk gezien afgelopen jaar). En zooo goeie soep en pizza. O.. Goei betekent dus blijkbaar je lul. Was grappig toen Frank sochtends in de supermarkt dat een paar keer zei per ongeluk.
Maargoed, na het eten hebben we voor Miriam filmpjes gemaakt die we haar om 00:00 konden sturen want ze is JARIG! Gefeliciteerd Mirii! Zij en de rest van ons bestuur van Tjas vonden ze volgens mij wel geslaagd.
We zijn nog blijven plakken bij een straatmuzikant die rock speelde. Met een biertje schoven we aan bij een oude man; Erik. Ik zat naast hem en we spraken in het Duits met af en toe Engels erdoor over ditjes en datjes. Hij was bijv weer goed bevriend met iemand in Nederland die 1 of andere hoge pief is geweest in Mongolië.
Ook grappig was een man rond de 50 in ruitjes trui die flink losging, in Armeense dansstijl. En een stel daklozen kwam samen en deelden water en wat eten met elkaar. Ik vond het wel interessant om te observeren.. Wel even een momentje om te beseffen hoe goed ik/wij/jullie het heb(ben).

We gingen nog naar een bar waar Slawa vaker is geweest en dronken daar nog wat. Er kwam nog een dude langs die echt heel grappig was. Hij had een fluitketel bij zich waarover hij een lulverhaal vertelde over appels die hij daar in had zitten en zo altijd hongerige mensen wat kon aanbieden. Wat het echt was, was dat zijn ouders de fluitketel wilden weggooien. Die dude wilde hem dus nog natekenen voordat hij bij het vuil kwam te liggen. Het laatste biertje dronken we voor een deel als een adje (ad fundum). Het Russische woord daarvoor is Dodna (zo zeg je het ongeveer).

Vanochtend ging Slawa niet naar zijn course omdat hij voor ons kip en aardappels wilde maken en ons uitzwaaien. Wat een goeie kerel. Hij zei dat wij de beste mensen zijn die die ontmoet heeft. Raar om afscheid te hebben genomen nu, want in die paar dagen hebben we toch veel meegemaakt! Misschien komt hij nog wel eens naar Nederland.