Ger kamp

Mongolië, Ulaanbaatar

We vertrokken deze dag vroeg om een dag en nacht door te brengen in een Ger kamp. Dit zijn se traditionele woningen in Mongolië. Het dak is gemaakt van hout, schapenwol en lakens. Binnen staat een kachel waar je hout in gooit en dan is het in 2 minuten bloody hot. No jokes.
Voordat we daar echter waren maakten we een aantal tussenstops (zie foto's).

Smiddags maakten we een hike met als eindbestemming een monniken kamp. En wat voor een hike, het was super gaaf! Het wat heel steil op sommige stukken, zowel naar boven als beneden. Naar boven voelt het alsof je duizend squats hebt gemaakt en naar beneden voel je je om de zoveel stappen wegslippen. Soms was het zelfs nodig stukken op je kont te glijden over het zand en kleine steentjes. Dit was echter vooral de tactiek van Megan. Frank, Tim, Megan en ik gingen voor een extra hike; naar een geel hek midden op de hill. We namen alleen de short cut, wat uiteraard uiteindelijk geen short cut was. Want holy shit wat steil soms. Maar we hebben hoger gehaald ondanks de mieren, gladde stenen, stekelplanten etc.

We hebben ook meer gehoord over de cultuur hier, zoals geboorte marks. Als je vader hem op zijn rechter schouder heeft, komt die bij jou ergens links beneden op je lichaam. De kleur verschilt ook met het jaar, aan de hand van elementen die monniken bepalen, zoals rood=vuur. Dit is ook het teken dat dat jaar overledene gecremeerd zullen worden (vuur), zo verschilt dat dus.
Verder is de populatie aan het krimpen hier. In ulaanbataar woont de helft van de populatie en ook dat is aan het afnemen. Elk jaar wordt de mogelijkheid geboden om gratis land te krijgen nu, hiervoor moeten ze een Apply doen. Er worden zo'n 5 plekken gekozen (uiteraard buitens de stad) en iedereen kan zich aanmelden waarna er een loting plaatsvindt. Je kan pech hebben.. Maar dan probeer je het dat jaar erna weer. Ik vind het echt een heel interessant land!