Alles gezien?

Rusland, Sankt-Peterburg

Gister, laat ik daar eens even een monoloog over houden.

Normaal maken ze hier versgebakken brood in het hostel wat we mogen pakken. Deze ochtend niet dus ging ik dat even fixen in de supermarkt van 50 meter verderop. Ik probeer echt wat Russisch, zoals prievjet (hallo) en spasieba (bedankt). De man moet lachen.. Ik lach ook maar mee.
Na het ontbijt in het hostel raakten we aan de praat met Slawa. De eerste Rus die goed Engels praat naast het vrouwtje bij de receptie (ook wel mama genoemd door ons). Van het een kwam het ander en zo zijn we de hele dag met Slawa oo pad geweest. Super leuk. Op het begin was hij wat irritant vond ik. Hij was brak en een beetje sloom. En... Last but not least.. Was hij degene die zo hard aan het snurken was vannacht dat het leek op een aardbeving. En hij sliep ook nog in mijn stapelbed beneden. Toen ik opweg was mijn oordoppen te pakken bleek Frank ook wakker te zijn; jo An, kan je hem niet ff een klap geven ofzo?.. Na wat flinke porren was het beter, maar deze nacht was niet de beste.

Slawa hielp ons bij het fixen van de treintickets naar Moskou (gaan we donderdag heen). Onder het genot van een koffietje nodigden we hem uit mee te gaan net de rooftop Tour. Hij wilde wel, heel nice!

Eerst hadden we het Hermitage op het programma staan, waar Slawa niet bij was. Voor studenten is de entree gratis!! Zo'n 2uur hebben we daar rond gelopen, wauuuuw wat veel kunst! Echt ongelofelijk. Er waren verschillende afdelingen waarvan Polen Nederlandse. Grappig dat je goed herkent dat het Nederlanders zijn, of een Nederlands decor. De afdeling met Leonardo da Vinci trok het meeste aandacht, man man man wat een Chinezen daar!!! Het was dringen geblazen voor heb om een foto te maken van het werk Madonna and Child. Crazy people.
Echt overal was rijkdom en elke kamer weer uniek tot in elk detail. De deurklink bijvoorbeeld met een grote rode diamanten(?) bal erin, het plafond met sick veel goud, of een grote kandelaar of klok in de zaal. Ook indrukwekkend vond ik de kleding en metalen harnassen.
Ik denk dat we nog zeker geen kwart hebben gezien van alles..

Een besefmoment was toen we buiten op Slawa wachtten, al hotdog etende. We zaten met uitzicht op het Paleisplein, met links de Kazankathedraal (zie foto), rechts de Isaacskathedraalen nog een paar anderen, en oja, we zaten tegen het Hermitage aan! Shiiiiiit wat nice is dit.

Op naar de rooftoptour! We waren heel blij dat Slawa mee ging, hij was echt een tolk voor ons namelijk. Bij de metro zouden we meeten met Constantin, de gast waarmee we via Eleni in Tallin in contact zijn gekomen. Leuk kereltje! Vertrouwd en behulpzaam, dat was ook wel nodig op de daken. Hij vertelde ons dat we alleen maar op de randjes mochten staan, waar de platen aan elkaar vast zaten. Gooeeeed, dacht ik, dat kan nog wel eens lastig zijn. Ik hield me overal in ieder geval heeel goed vast. Ook moesten we nog een touwladder op, en eenmaal boven was het uitzicht ge wel dig! Nu hebben we echt alles van St Petersburg gezien. Wat een kick was het om dit te doen, en al helemaal achteraf als je weer veilig op de grond staat ;). Konstantin nam ons ook nog mee naar een ander gebouw met vette muurschilderingen (zie foto). Deze vond ik leuk.

Savonds weer wat pizza gegeten, Franks deel zonder olijven, en voor mij was de 4 soorten kaas pizza spannend. Ben niet echt een kaasliefhebber. Maar deze smaakte goed!!
Rond een uur of 12 gingen we lopend naar de brug nabij het Hermitage aangezien die om 1:25 zou openen. Daar wilde ik wel een keer bij zijn!
Er is een Timetable van wanneer welke brug open staat snachts zodat grote vrachtschepen naar binnen kunnen. Tijdens de wandeling heen en terug (totaal 13 a 14 km) hebben we leuk gepraat over van alles: de Russische en Nederlandse geschiedenis, cultuur, taal, onze hobby's etc.

En over mijn accent, het schijnt een beetje Frans te zijn. Frank vindt ie een beetje Duits. En ik kan de R niet goed uitspreken.

Oja, vannacht heerlijk geslapen. Vanochtend een vreemde chick die het een goed idee vond chips o.i.d. te gaan eten in haar bed..