Lake Baikal!

Rusland, Listvyanka

Hellooo,

Gisteravond zijn we aangekomen in Irkutsk. De hoofdstad, het Parijs, van Siberië. M'n pa is vandaag 60 jaar geworden, dus gelukkig kon ik hem via app feliciteren omdat we weer WiFi hadden!! We sliepen in een nice hotel waarna we vanochtend direct vertrokken naar Lake Baikal. Dit is een heel groot meer van 100km breed en 600km lang. Dit is bijna 2x de lengte van Nederland, echt sick als je je dat bedenkt. Daarnaast is het meer heeeeel diep(weet niet precies hoeveel). Het water schijnt zo schoon te zijn dat het drinkbaar is. Behalve in de buurt van de stadjes.
Helaas was het slecht weer, waardoor we geen boottocht gingen doen over het meer.
In de winter is hier alles bevroren en rijden ze met hovercrafts over het meer heen. Ook wordt er bijv aan ijs-golf gedaan. Het lijkt me heel gaaf in de winter naar Rusland te gaan (wel koud...)

We hebben ondanks het weer wel ontzettend veel gedaan deze dag. Het begon met een duik (lees:dompel) in het meer. Want holy shit wat was het koud!!! Buiten regen en zo'n 10 graden en het meer was al helemaal koud. Toch waagden 5 van ons zich hieraan, waaronder Frank en ik. Embrace! Frank was trouwens z'n zwembroek vergeten dus had mijn Nike sportbroekje aangedaan die ik normaal als pyjama gebruik. Zag er grappig uit haha.
Toen ik het water uit kwam voelde ik m'n voeten niet echt meer, damnn wat was het koud. Gelukkig stond de rest er om te helpen omkleden enzo. Het was een hele ervaring.

Verder zijn we nog over een leuk marktje gelopen waar we hongerig aan de soort kebab gingen (Frank uiteraard 2 porties). Toen door naar een tweede koffietentje op een mooie plek. Want jaaa het is vrijdag!! Dat betekent de vrijmibo;) een goeie borrel op een mooie plek is de deal.

Oja sochtends was het heel grappig want Tim had een vies theezakje gepakt en z'n thee toen maar bijgevuld met melk, het zag er heel smerig uit en zelf noemde hij het een disaster. Never had such a bad thee, this is the worst (met piepstemmetje).

Rond een uur of 5 begaven we ons naar de Banya. Ik had me hier smiddags in versproken (banga) wat ik nog een tijdje heb mogen horen...
We gingen een heel proces af in de sauna, typisch Russisch. En wat een ervaring was dat weer, check na de vakantie zeker het filmpje die Frank maakt.
Eerst zaten we met 6 in een sauna, om lekker aan het zweten gezet te worden. Normaal trek ik sauna's niet zo goed dus ik was erg benieuwd. Het was zo'n 100 graden en 2x gooide de host nog wat extra water op de kolen. Iets eerder voor tijd gingen we er uit, gelukkig niet alleen ik, omdat het zooooo heet was.
Daarna kwam de procedure (totaal 2x): met bladeren werd je beslagen door de host, daarna moest je jezelf nog slaan met de bladeren en vervolgens kon je naar buiten om in het koude bad te springen (met water van lake baikal). Het klinkt als een vreemde procedure denk ik haha maar het was heel chill. Daarna werd je nog afgeschrobd met een vrij harde spons, ook door de host, en kwam er nog een emmer warm en koud wat over je hoofd. Denk dat me lichaam nog steeds een beetje in shock is... Maar wel schoon!

Tijdens het eten hebben we nog leuke gesprekken gehad over Nederlandse spreekwoorden, zoals now comes the monkey out of the sleave etc. En andere grapjes en over politieke grapjes (bijv Willy en max). Je kan hier in Rusland voor worden opgepakt als je over Poetin begint.

Savonds deden we nog het kaartspel Spoons (2e plek), sardines (omgekeerd verstoppertje 1x) en hebben we nog een Ierse dans geleerd. Ging trouwens niet mega soepel bij Frank en bij mij ook niet geweldig. De host noemde Frank een elephant haha.

Blijkbaar denk ik zelfs in mijn slaap al in het Engels trouwens Frank was 4 uur lang wakker vannacht zei die en om het half uur begon ik te lullen, bijv; ten; i want to say something.