(Dol)fijn! 🐬

Australië, Mid-Coast Council

Om 3.10u gaat de wekker en springen we uit bed, eindelijk! Het was vannacht zo warm en benauwd dat we beide niet echt geslapen hebben en zijn 'blij' dat we zo lekker vroeg kunnen staan.. 🙄 Snel de laatste dingen inpakken en om 3.30u zitten we bepakt en bezakt in de auto, op naar Nelson's Bay! Na een goede 75 minuten rijden komen we precies optijd aan bij onze bestemming, parkeren we de auto en wachten we geduldig af voor steiger C van de haven. Het is precies 5u als de eerste mensen van de organisatie 'Dolphin Swim Australia' verschijnen. Want dát is precies wat we vandaag gaan doen! En nee, niet met dolfijnen zwemmen in een zwembad of in het dolfinarium van Australia, maar met wilde dolfijnen midden op de oceaan!🐬 De organisatie waar we met meegaan is een unieke, want ondanks dat het de enige organisatie met een vergunning is in New South Wales om met dolfijnen te zwemmen, is het de enige ter wereld (!!) die het op deze unieke manier doet. We hebben op de video van te voren al gezien dat we met een catamaran gaan en dat de zwemmers uiteindelijk gezekerd, met 6 man naast elkaar aan een koord tussen de twee drijvers in de zee komen te liggen. Terwijl je je vasthoudt aan het koord kan je snorkelend alle dolfijnen voor en onder je door zien zwemmen terwijl de boot langzaam voortvaart.

En we zijn zeker niet de enige, maar gelukkig voor ons is zo ongeveer de helft van de groep hier alleen maar om vanaf het dek naar de dolfijnen te kijken en zijn er maar 13 mensen inclusief wijzelf die uiteindelijk ook echt het water in gaan.
Wanneer we compleet zijn vertrekken we naar de boot en krijgen degene die gaan zwemmen een wetsuit aangemeten. Eenmaal aan boord krijgt ieder die wil een reistabletje, want de golven kunnen nogal ruig zijn en is er tijd voor koffie, thee of een broodje. ☕ Wanneer iedereen op het voordek is beginnen de instructies, over hoe het zwemmen in zijn werk gaat, hoe de snorkels werken en we worden ingedeeld in groepen. Er kunnen namelijk 6 mensen tegelijk zwemmen en aangezien we met 13 zijn, zijn er 2 groepen van 6 en is er een 3e 'groep' met 1 persoon.. maar wordt ons beloofd dat zolang er dolfijnen zijn we kunnen blijven zwemmen en gaan er weer mensen uit groep 1 in groep 3 mee en zo blijven we door rouleren. Ondertussen zijn we vertrokken uit de haven en varen we al een heel stuk de zee op. De golven worden hoger en hoger en ondanks de tabletjes wordt iedereen toch een beetje misselijk..🤢 Gelukkig komen we later weer op wat rustiger water. Het duurt niet lang voor we de eerste dolfijnen zien, maar ons wordt verteld dat dit een bepaalde soort dolfijn is waarmee ze niet mogen zwemmen, bovendien zijn deze dolfijnen ook niet geïnteresseerd in de boot en zijn we juist op zoek naar een groep die willen 'spelen met de golven' en zo voor en rond de boot blijven zwemmen. We varen verder en terwijl we naar allerlei informatie luisteren over de dolfijnen in deze regio kijkt iedereen uit over zee om ze te spotten.. we zien ze regelmatig maar steeds blijken ze niet geïnteresseerd. En dus varen we steeds maar verder en verder en beginnen we ons af te vragen of het altijd zo lang duurt tot ze een groep hebben gevonden 🤷‍♀️. Het is en blijft natuurlijk de natuur en dus kan het ook zijn dat er toevallig die dag geen dolfijn te bekennen is...

Maar! Dan ziet de kapitein een mega groep zwemmen recht voor de boot, nog wel een stukje varen..maar dit moet het zijn! We varen er op af en tegelijk wordt groep 1, waarin wij ook zitten klaar gemaakt voor de 'te water lating' zodat we paraat staan als het zover is. De kapitein vaart
op de groep af en probeert uit of deze dolfijnen de boot willen volgen en bij ons en blijven. En ja hoor, niet veel later zitten de dolfijnen overal rondom de boot! En zo dichtbij dat je ze aan zou kunnen raken als de boot niet zo hoog was 😂. Het water is zo helder dat je ze ook kan volgen als ze onder zijn gedoken en ze zwemmen en springen er op los. Fantastisch! Ons is verteld dat dolfijnen ook op geluid af komen en dus begint heel de bemanning nu te fluiten en gekke geluiden te maken zodat de dolfijnen willen blijven spelen..

Maar dan is het ook tijd voor ons om het water in te gaan. Terwijl de boot stil ligt, klimmen via het voordek in een driehoekig net dat vanaf de voorste rand van het voordek naar de punt van de catamaran is gespannen en worden daar door een van de medewerkers gezekerd aan het koord waar we aan gaan zwemmen. Als iedereen gezekerd is gaan we met zijn allen op de rand van het net zitten, zodat je tussen de drijvers van de boot in op het net zit met je benen in het water. We hebben het koord waar we aan gaan zwemmen vast en op 3 laat iedereen zich in het water glijden, onder het koord door en daar lig je dan! In de meters diepe blauwe zee, onder een catamaran omgeven door dolfijnen. Het snorkelen is aan het begin nog best lastig, want de boot begint met varen en door de golven heb je snel water in je pijp...maar het went snel. Wat je hier onder water ziet is bizar, bizar mooi! Tientallen dolfijnen zwemmen om ons heen, voor ons uit en ze zijn zó dichtbij! Ze springen, spelen met elkaar onder water en zijn nieuwsgierig als je geluiden maakt in het water met je snorkel. Je beseft nu pas dat het aantal dolfijnen die je ziet vanaf een boot maar een fractie is van hoeveel er rond en onder je boot zwemmen. Het zijn er zó veel!
Als we even later uit het water worden gehaald klimmen we weer via het net naar boven, hoe tof!! We genieten nog van de springende dolfijnen langs de boot en hopen stiekem dat de ze lang genoeg blijven zodat we nog een keer kunnen! En ja hoor, nadat een andere groep weer omhoog klimt de boot op gaat onze snorkel voor de 2e op en zwemmen we wederom met ze mee in deze magische onderwater wereld. 🤩 De dolfijnen hebben een goede dag als we de crew mogen geloven. Blijkbaar een van de beste/langste 'swims' ooit. Want we gaan er allemaal ook voor nog een 3e keer in! Als iedereen 3 keer in het water heeft gelegen hebben de meeste dolfijnen het voor gezien gehouden en besluiten we terug te keren naar de haven. Het is inmiddels ook al 9.30, we zijn dus al even onderweg!
We trekken snel droge kleren aan en er worden nog de nodige groepsfoto's gemaakt. We zijn zo blij dat we besloten hebben dit te gaan doen, want dit was echt het geld en het vroege opstaan meer dan waars! Zo gaaf!!

Rond 10.30 staan we weer aan land en zijn we toe aan een ontbijtje! We hebben vanochtend om 4u ontbeten in de auto en daarna op een bakkie koffie na niets meer op dus we rammelen!

Dan is het tijd om naar onze nieuwe AirBnb te rijden. 1.5u vanaf hier in Topi Topi hebben we een klein huisje op een farm. Terwijl we daar heen rijden beseffen we hoe moe we zijn en besluiten we de rest van de dag maar gewoon lekker te luieren. En dat blijkt niet eens een heel slecht idee met alle aangegeven regen. Precies 2 minuten nadat we binnen staan breekt de hemel open en komt de regen naar beneden waar ze hier al die tijd op gehoopt hebben. Het giet, het onweert en het houdt maar niet op. En volgens de laatste weerberichten blijft het tenminste de komende drie dagen nog onafgebroken regenen... Terwijl we zelf niet in een gebied zitten waar nu bosbranden zijn weten we dat daar vandaag ook deze mate van regen is voorspeld en hopen we maar dat dit eindelijk een beetje een eind gaat maken aan alle ellende..

We stappen vanavond vroeg in bed, dat is één ding dat zeker is. Na een dag om nooit te vergeten!!

(Er zijn veel foto's door de crew gemaakt incl onder water video's. Deze krijgen we pas later deze week dus tot nu toe moeten jullie het doen met een paar fototjes van boven water!)

Wow wat een ervaring! Deze foto's zijn al heel gaaf dus ben benieuwd wat er nog gaat volgen!

Suus 2020-01-16 10:49:16

Supergaaf 🤩🤩

Karin 2020-01-16 10:57:06

wat n verhaal joh... en wat fijn dat de tegen pas smiddags kwam🤔

annemarie 2020-01-16 12:11:14

Wat een onvergetelijke ervaring, goed dat jullie dit hebben gedaan. En wat een mooi plekje om onder de veranda naar het onweer te kijken. Ik hoop voor jullie dat de regen verder meevalt.

Jolinda 2020-01-16 13:17:27

Geweldig !!👍

Johan 2020-01-16 13:27:23

Heel gaaf om mee te maken 😀

Hans 2020-01-16 19:31:37

Goeiemorgen zeg, wat een verhaal weer 🤭. Maar wat een onwijs mooie ervaring zeg!!!! Dat vergeet je niet snel, goede keuze hoor✌. En dan genieten van een lekkere lunch op een mooie locatie. Ik zeg goed bezig.......