Whalesome! πŸ‹πŸ¬

Verenigde Staten, Stevenson Ranch

• --Verlate versie van gisteren, we hadden geen bereik meer πŸ˜…----

Ons ritme is nog steeds niet echt up to date. Vannacht lagen we allebei weer om 3 uur snachts klaarwakker in bed. Gelukkig toch nog in slaap gevallen uiteindelijk tot om half 7 de wekker ging (dat zijn toch geen tijden voor op vakantie?). We werden om 08:15 in de haven van Monterey verwacht, een kwartiertje rijden vanaf onze camping.

Na even wakker worden, ontbijten en de camper loskoppelen was het tijd om te gaan en heb ik (Lenneke) ook de eerste kilometers in de camper gereden (gisteren durfde ik nog niet).😌 Veilig aangekomen in Monterey parkeren we de camper vandaag wel netjes in één parkeervak en haasten ons richting de pier aangezien we al een beetje laat zijn. Voor de pier op lopen zien we al een aantal zeehonden in de baai zwemmen en zonbaden op de rosten daar. Hoe leuk!
De pier zelf is ook echt net als uit een film, een beetje Lucky Luke style; met allemaal verschillend gekleurde houten hutjes en eettentjes. Aan het eind van de baai is het hutje van Monterey Princess Whale watching, waar wij met een boot mee zullen gaan de zee op op zoek naar walvissen.

We zijn gelukkig nog een van de eersten en weten daarom een perfecte plek te bemachtigen; bijna voor op de punt. De kapitein meld nog een aantal dingen qua veiligheid en meldt dat, mocht je zeeziek worden, je wordt verzocht aan de achterkant van de boot zogezegd 'de vissen te voeren'. En, voor degene die weten dat ze snel ziek worden:' achterop heb je minder last van golven dan op de punt voorin'. Wij besluiten mooi te blijven zitten waar we zitten, want dit kunnen wij best aan, toch?!
Om 9 uur stipt vertrekt de boot uit de haven en varen langs de dam van rotsen waarop honderden zeehonden liggen uitgestald. Echt bizar om te zien, zo enorm veel van die beesten bij elkaar. In het water zijn er ook nog een aantal aan het zonnen en komt er eentje springend voorbij. Ook zien we een aantal otters, welke lekker relaxed als een vlot op hun rug in de zee drijven. Dit gezien te hebben varen we verder en echt 3 minuten varen uit de haven zijn er al enorme golven. Zoo hoog dat ze je soms gewoon het uitzicht ontnemen. Wanneer we net op open zee zijn wordt de eerste walvis al gespot; een einzelganger welke zich elke 3 minuten zo'n 3-4x laat zien. Wauw, zo mooi! Ze verraden waar ze omhoog komen door eerst uit te ademen en zo'n spuit te produceren. Daarna komen ze boven, wat zijn ze enorm!πŸ‹ Na een aantal keer besluiten we verder te varen, verder de zee op waar we hopelijk meer walvissen treffen. In de tussentijd komen er ook nog wat dolfijntjes voorbij welke nu echt in het niets lijken te vallen bij die enorme walvissen die we eerder zagen. 🐬
Ook hier komen soms nog wat otters of zeehonden voorbij. Verder op zee worden de golven alleen maar hoger en hoger, maar tijd om hier last van te hebben is er niet want we treffen direct weer nieuwe walvissen. Soms enkele alleen, soms een hele groep en ook zelfs een moeder met een kalf. Één keer zien we ze het zogenaamde 'lunchfeeding' doen, waarbij ze met hun bek open omhoog komen om zoveel mogelijk vis te scheppen (helaas niet op fotoπŸ˜“).

Vergeten om wat te eten mee te nemen wordt het utiendelijk toch een beetje vervelend, die hoge golven. We zijn niet echt ziek of misselijk, maar voelen ons zeker niet helemaal topfit. Zeker niet doordat het echt ontzettend warm is, maar wij ons super warm hebben aan gekleed omdat het erg koud zou zijn op het water: niet dus! Daarbij laten de walvissen zich het laatste kwartier niet echt meer zien en hopen we dat we zo omdraaien. We zijn dan ook blij als het 11 uur is en de kapitein omroept dat het tijd is om terug te varen. Hoe dichter we bij de haven komen, hoe minder de golven weer worden en langzaam trekt het weeïge gevoel weg. We zien nog een paar laatste valwissen en stappen later tevreden van boord.
Bij een van de leuke tentjes op de pier halen we een snelle lunch: fish and chips en popcorn scrimps.🍟🍀 Dat hadden we echt even nodig na dat geschommel op het water.

Terug bij de camper aangekomen is het tijd om te gaan vertrekken naar onze volgende camping. We hebben nog een lange middag te gaan met zon 350 mile op de teller, dus we vertrekken snel.πŸš™
In plaats van alleen maar over de snelweg te rijden en weinig moois te kunnen zien onderweg, hebben we een stukje route verplaatst naar de '17-mile drive' door het Del Monte bos en langs de kust voor we wel de snelweg op moeten. Op de drive hebben we nog een paar uitzichtpunten die het stoppen meer dan waar zijn want woh! De zee komt hier echt met geweld in meters hoge golven op de kust af en maakt het uitzicht adembenemend.
We vervolgens onze weg verder over verschillende wegen, waar we de natuur om ons heen continu zien veranderen. We beginnen in een gebied wat super groen is en behoorlijk begroeid is, maar hoe verder we rijden wordt het steeds droger, dorrer en kaler en vervolgens weer groen en begroeid. Prachtige heuvels liggen aan de horizon die plaats maken voor platte landbouw gronden en vervolgens weer terug komen aan de horizon.πŸ” Ook de temperatuur neemt toe met elke mile die we rijden. Waar we vanochtond nog blik waren met een 11 graden in de schaduw en een strakke blauwe lucht zien we het asfalt onderweg steeds heter worden en is het in de zon niet meer om uit te houden. We rijden op prachtigste wegen in de bergen tot de meest saaie uitzichtloze snelwegen en tot eindeloze wegen omringd door eindeloze boomgaarden.

We rijden rustig, stoppen een aantal keer en komen om half 8 aan bij de camping. Eentje een 'klein stukje' boven Los Angeles. Er is hier niemand meer om in te checken, maar wij hebben dit van te voren al reserveerd. Bij ons plekje staat dan ook netjes een bordje dat dit onze plek is. Als je niet hebt gereserveerd mag je betalen in het bakje voor bij de ingang, toch fantastisch dat dat zo kan?! De camping is er eentje zonder stroom, zonder water etc waar we dus echt moeten leven van de tanks in de camper. Het is hier op drie andere campers na leeg en pikkedonker, maar wel prachtig! We zitten midden in de bergen en het is super helder.
Snel maken we een pan pasta, want: hongerrrrr!🍝 Het bed wordt opgemaakt en onder het genot van wederom een koud biertje checken we hoe laat we morgen weer uit de veren moeten, want we willen om 10u bij de ingang van de Universal Studios staan en zullen dus door de maandagochtend spits heen moeten.

We zijn doodop van deze lange dag en kruipen vroeg in bed. Voor nu dus weer tijd om te gaan slapen; morgen dus de Universal Studios en vervolgens een klein uurtje daar vandaan weer de volgende verblijfplaats.

⬇⬇⬇⬇ weer de nodige foto's

Prachtige dag geweest, dat is wel te lezen en te zien!🚒

Nicole 2018-04-09 18:52:33

Wat een geweldig leuk verhaal weer en mooie foto's. Echt leuk om jullie reis op deze manier te volgen. Veel plezier morgen in de Universal Studios.

Jolinda 2018-04-09 19:16:43

Nou ik denk dat jullie tijd te kort hebben oma

Oma riet 2018-04-09 19:38:15

Super leuk om jullie op deze manier tevolgen!!heel gaaf wat jullie allemaal doen daar.have fun xxx chan

Chantal 2018-04-09 19:59:56

super gaaf mooii verhaal ,mooie omgeving genieten En heel veel plezier morgen.

Emiel 2018-04-09 20:26:13

Geweldige ervaringen! Genieten en wij genieten mee. πŸ‘πŸΊ

Angelique 2018-04-09 21:39:22

Geweldig zoveel zeedieren gezien ben bijna jaloers goed gedaan πŸ‘

Opa slaats 2018-04-09 21:42:02

Ik zit nu al te wachten ol het verslag van vandaag...πŸ˜‚