Hi, Ha, Hobbelpaard @zioncanyon

Verenigde Staten, Springdale

Vandaag gaat vroeg de wekker want...we hebben gisteren besproken om vanochtend een tocht per paard te gaan maken in Zion. We moeten er om half 9 zijn, dus om 8 uur met het busje en dus al rond half 8 weg bij de camper.

De stallen zitten midden in het park, ergens waar je als bezoeker niet kan komen. Maar waar wij moeten zijn is een soort van één grote paddock. Als wij aankomen is er nog niemand, alleen de mevrouw in de kiosk. Daar laten we onze tassen achter, nemen alleen een telefoon en camera mee en wachten, zoals zij het zegt 'op de Cowboys die er aankomen met de paarden'.

En niet veel later zien we inderdaad de eerste stoet aankome. Niet op ieder paard een Cowboy, nee een bereden paard voorop en de rest er onbereden achteraan. Elk paard met het halster vastgebonden aan het zadel van het paard ervoor. In de paddock maakt hij ze los en zet ze naast elkaar aan de rand.. Zo komen er nog meer, tot er wel zo'n 40 paarden zijn. Allemaal al met zadel en al, en dan echt van die retro cowboy zadels en van die grote leren stijgbeugels. En oké, het zijn niet allemaal paarden, er staan ook een stuk of 10 muildieren (kruising ezel en paard), voornamelijk te herkennen aan hun enorme oren.🐎🐴
Als alle paarden klaar staan, wordt ons gevraagd of we ervaring hebben. Bob zegt van niet en krijgt een lief en schattig klein (in verhouding tot Bob) paardje (Stamper) aangewezen en wordt erop gehesen. Ik (Lenneke) zeg te kunnen rijden en het mij leuk zou lijken om eens op een muildier te zitten, is toch weer eens wat anders dan een paard he..?! En dus krijg ik een flink muildier onder m'n kont geschoven(Suzy). En aangezien het een muildier is.. wordt me nog gezegd dat ik streng voor haar moet zijn, want ja ze zijn nou eenmaal net zo koppig als ezels..

We zijn maar met z'n vieren: wij twee en twee andere mensen uit Californië. Dus dat is lekker rustig! We vertrekken bij de ranch en steken meteen dwars de rivier over, een best diepe rivier.. de paarden lopen echt zowat tot hun buik in het water en Bob zijn benen zijn zo lang (en zijn paard zo klein) dat hij vol met zijn voeten door het water gaat.. natte schoene en sokken dus! πŸ˜‚ Daarna komt eerst een rustig stukje, best vlak..dit is het enige dat de mensen doen die het rondje van 1uur doen en wij zijn blij gekozen te hebben voor de 3uur durende tocht. We steken nog een beekje over en gaan dan berg opwaarts. Echt heel gaaf, dwars door de bossen op een pad van keien, rotsen, stuifzand..alles! En ook echt heel steil op sommige stukken. Uiteindelijk zijn we bijna een halve kilometer in hoogte gestegen op de paarden. We hebben ook echt weer een super mooi uitzicht en komen onderweg weer eekhoorns en herten tegen, maar nu ook konijnen en de wilde kalkoenen die hier lopen. Jim, onze Cowboy, is echt een super grappige man en verteld de hele route de leukste dingen over de omgeving. En wanneer hij het geluid van een kalkoen na doet als we er een tegen komen, doen de kalkoenen het naar hem terug...hoe dan πŸ˜‚.

Als we boven op de berg zijn aangekomen is er een pauze plek. We stappen af en kunnen hier wat drinken en de paarden kunnen even uitrusten. Daarna vervolgen we onze weg weer naar beneden, eerst door een soort van duinachtig gebied en daarna weer door de bossen. Ook hier zijn de paden soms echt supersteil maar iedereen blijft netjes op het paard en we komen weer veilig aan, terug door de rivier, bij de ranch.
We bedanken Jim voor de leuke tocht en gaan aan de overkant even wat eten, het is inmiddels 12 uur geweest en we rammelen van de honger!

Daarna pakken we het busje verder het park in, helemaal naar het laatste punt. Hier loopt een korte wandelroute langs de rivier en die eindigt bij de 'Narrows'. Dit is nog een stuk waarbij de rotsen dichter bij elkaar komen, de rivier smaller wordt en je alleen kan wandelen in het water. Hiervoor moet je aan het begin van het park waterdichte kleding en schoenen hebben gehaald. Dat hebben wij niet, dus op dat punt draaien wij om. De wandelroute langs de rivier is ook mooi en hier zitten echt ontelbaar veel eekhoorns, overal zitten ze en ze zijn zo aan mensen gewend dat ze vlak voor je langs lopen, naast je stil blijven zitten etc.🐿

Het is pas twee uur, dus we besluiten nog één wandeling te doen en dan terug te gaan naar de camping. Dan zijn we vandaag eens vroeg terug en kunnen we nog even lekker buiten zitten en bijkomen. Maar eerst dus nog één hike. Weer een redelijk korte van zo'n 3km, met een beetje klimmen en afdalen, maar niet heel heftig. In het middenpunt van de ronde zijn de 'Lower Emerald Pools', een soort meertje midden in de bergen die ontstaat door een waterval van het meer er boven, en die evenzo van het meer daar boven en, logischerwijs, uiteindelijk door de regen. Omdat het de laatste dagen erg droog is geweest zijn er niet echt watervallen, ligt het meer ver droog maar is het eveneens mooi. Er zijn een paar straaltjes waterval, maar bij regen is er een muur van zeker 20 meter aan waterval hier..dat móet prachtig zijn.

Na deze Hike pakken we de busjes terug naar de camping en zijn we blij om even te zitten. Die 3 uur durende rit en die wandelingen van vandaag en gister hebben onze benen een beeetje verzuurd, dus het is wel even goed geweest.
Onze kleren zitten vol stoffig zand en dus besluiten we hier een wasje te draaien, aangezien hier wasmachines en drogers zijn, handig!

We maken een lekkere pasta salade en steken het kampvuur weer aan voor weer een heerlijke avond buiten! Op tijd gaan we weer slapen; we zijn moe en morgen willen we weer vroeg onderweg..want Las Vegas wacht op ons!🎰🎰

Jeetje wat een grote flappers hebben mudieren idd! Wel heel leuk om op deze manier de tocht te maken.🐴

Nicole 2018-04-16 07:18:50

Dagje cowboy spelen ook leuk toch en alweermooie foto’s,

Emiel 2018-04-16 07:41:16

Heerlijk om op te staan met je verhalen len πŸ˜ƒ aangezien ik er tegenwoordig toch langer over doe om uit m’n bed te komen (morningsickness = eerst eten, dan pas opstaan) geniet ik altijd van jou verhalen onder het genot van een rijstwafel en een glaasje water πŸ˜πŸ‘Œ perfecte start van de dag 😁

Tjitske 2018-04-16 08:40:35

Geweldig weer, de bergen in op een paard is toch net weer iets anders. Weer een mooie ervaring erbij, leuke foto's.

Jolinda 2018-04-16 09:03:27

Iedere keer denk ik mooier kan het niet worden, maar nee hoor, weer overtroffen met dit reisverslag. Wel handig het monopoly geld als jullie morgen naar Las Vegas gaanπŸ˜„πŸ˜„

Rob 2018-04-16 19:21:13

Wat genieten er van en wat een mooie verhalen dit is iets wat je nooit kan vergeten nou weer een rit op een paard geweldig dikke kus voor beiden