Yosemite Falls πŸ’§

Verenigde Staten, YOSEMITE NATIONAL PARK

Zaterdag:
Weer op tijd gaat de wekker in Yosemite. We blijven hier nog een dagje, morgen pas gaan we verder naar San Francisco. Het is vannacht een stuk minder koud geweest, gelukkig. Nog steeds wel erg koud, maar een stuk beter te doen dan de nacht hiervoor. Als we weer klaar zijn voor vertrek, begint weer hetzelfde ritje als gisteren op weg naar het park. We hoeven dit keer niet meer te stoppen bij de uitkijkpunten aangezien we daar gisteren al waren en zijn dus al vroeg in het park. En dat is maar goed ook, het is zaterdag en dus rukt nu ook heel Amerika uit om Yosemite te bezoeken en is het al aardig druk voor zo vroeg op de dag.
We stoppen nog wel even bij de trail naar de Bridalveil Fall. Een korte route van een halve mile (heen en terug) naar een waterval. Het is hier onzettend druk omdat dit een van de weinig makkelijke trails is die voor iedereen te doen is. Hoe dichter we bij de waterval komen, des te meer zien we mensen (vooral Aziaten) met regenponcho's aan, omdat je hier net zoals gisteren in de nevel staat van de waterval. Het is echt bizar druk op het uitkijkpunt en we houden het snel weer voor gezien...wat een gekkenhuis.

We rijden verder en parkeren onze camper weer op dezelfde plek als gisteren en pakken nu het busje nu de andere kant op.🚍 We stappen in Yosemite Village uit, hier heb je restaurantjes en winkeltjes. We halen nog snel een bakkie koffie bij het restaurantje en warmen even op in de zon. β˜€
Ze geven vandaag ruim 20 graden aan hier, wat uitzonderlijk is in Yosemite in april. Toen we aankwamen was het nog onder de 10 en gisteren rond de 15. Woensdag heeft het zelfs nog gesneeuwd. We treffen het dus maar weer.
Na ons bakkie lopen we een stukje verder, en uiteindelijk staan we op een soort pleintje onder de Yosemite Falls. Twee watervallen onder elkaar, de lower en de upper. We willen vandaag een trail gaan lopen die je onderaan de bovenste waterval brengt. Je kan met deze trail ook helemaal tot aan de oorsprong van de bovenste komen, maar tot de onderkant blijkt al een pittig stuk te zijn; dat is dus ons doel en we zien wel of we nog verder gaan.
Het eerste stuk is vlak en prima te wandelen. Daar komen we uit bij nog een camping en hier staat, dat tot de ' Colombian Rock' het maar 1 mile lopen is. Als je hier bent heb je het grootste gedeelte gelopen van wat wij willen lopen. Klinkt niet zo heftig toch, 1 mile?! πŸ˜… Misschien wel wanneer je hoort dat je in deze ene mile je 1000m in hoogte gaat stijgen. Oftewel: lekker steil omhoog vandaag!
En zo was het! Hele steile haarspeldbochten lopen we tegen de berg omhoog. En dan niet op een mooie gladde asfaltweg of een zandpad. Nee over trappen van keien, paden vol rotsen en ongelijke stukken. Het is erg pittig en we lopen op de meeste stukken pal in de zon. Na 10 minuten zweten we ons al helemaal achterover. Gelukkig koop je hier alleen flessen van 1 Gallon (3.8 liter) en hebben we zo'n fles vol water meegenomen: die gaan we nodig hebben!πŸ’§We stoppen als we het te warm hebben of als onze benen verzuurd zijn van het omhoog lopen, nemen pauze op een grote koele rots en als we afgekoeld zijn hervatten we onze tocht. En zo doet iedereen het, er zijn bar weinig mensen die dit zonder pauze omhoog lopen.
De haarspeldbochten gaan maar door en door, er lijkt geen eind aan te komen. We lopen in een redelijk begroeid stuk bos en hebben nog niet echt een idee hoe joog we al zijn. Natuurlijk zie je onder je de stukken pad die je hebt afgelegd, maar dat zegt weinig. En dan ineens.. lopen we op een recht stuk en heb je een uitzicht waar je U tegen zegt. Zó ontzettend hoog zijn we al!
We ploeteren verder en de weg wordt beter. Nog steeds stijgen we, maar minder steil. Ook komen we dichter bik het water, op sommige plekjes lopen al kleine stroompjes tussen de rotsen door van de berg af en maakt het water ons pad nat en glibberig. Maar deze beekjes zijn dé verkoeling die je nodig hebt onderweg!
Als we aankomen bij Colombian Rock is het echt al super warm in de zon en zijn we toe aan een pauze. Gelukkig staan hier een aantal grote bomen met veel schaduw er onder.
Maar we zijn er nog niet, we wilde de waterval halen en die is pas om de hoek en nóg wat hoger. Dus we gaan weer verder als we zijn uitgerust. We moeten nog een stukje erg steil omhoog, maar daarna wordt het beter. We krijgen vlakkere stukken pad en zelfs wat naar beneden weer. Ook komt er steeds meer water over het pad gelopen en hoe hoger we komen, hoe lekkerder het briesje is dat er waait. Een klein kwartiertje lopen vanaf Colombian Rock komen we bij de waterval: Wauw! Oke, deze trail was heftig..maar wel de moeite waard want dit is mooi!😍
De nodige foto's en een goede pauze verder besluiten we om te draaien. Helemaal naar boven lopen is echt nog een bits eind en een hele klim en we hebben geen lunch bij ons dus dat wordt taai. We lopen de hele weg weer naar beneden, wat een stuk makkelijker en sneller gaat dan naar boven!

Beneden aangekomen lopen we terug naar de Village en gaan we in hetzelfde restaurant zitten als gisteren en bestellen allebei een goeie protie Nacho's! Die hadden we wel verdiend na deze tocht.πŸ₯˜ We zijn blij dat we even kunnen zitten.

Naast het restaurantje zit een winkel waar je boodschappen kant doen en allerlek souvenirs kan kopen. We lopen hier nog even heen, want hier hadden we gisteren echt super leuke truien gezien die we allebei een wilde als aandenker. Eenmaal daar hebben ze alleen maar big sized Amerikanen maten..we proberen heb tevergeefs maar verzuipen allebei in de kleinste maat die we kunnen vinden, helaas! Dan maar geen kekke Yosemite trui.πŸ‘•

Daarna pakken we het busje terug naar de camper. Het is ondertussen al rond vier uur en we zijn we even uitgewandeld. Het park uit staat al een gigantische file, dus we sluiten aan in de rij. En zeggen voor de zoveelste keer tegen elkaar dat we echt zo blij zijn hier niet midden in de zomer te zijn, dan is die drukte nog zo veel erger. Als we eenmaal de weg pakken richting de camping is de drukte weg en kunnen we vol gas (grapje natuurlijk) de bergpas weer af. πŸš™

Op de camping zoeken we weer een berg hout bij elkaar voor ons kampvuur vanavond. En de watertank van de camper is leeg, maar we hebben hier geen aansluiting om de waterslang erin te hangen. Dus lekker inventief lopen we 10 keer op en neer naar het kraantje verderop om wat 1 Gallon flessen te vullen en die in de tank leeg te gooien. Zo zijn we in ieder geval weer even voorzien tot morgen..

We maken wat te eten klaar, steken het kampvuur aan en installeren ons zelf hier lekker warm naast. Genieten van de laatste avond in het mooie Yosemite. Morgenochtend vertrekken we vanaf hier naar San Francisco, onze laatste bestemming van deze mooie reis.😟

Wat een barre maar mooie tocht hebben jullie gemaakt. Goed dat jullie hebben doorgezet om van het prachtige uitzicht te genieten. Rust maar lekker uit , jammer dat het einde van jullie reis in zicht komt πŸ˜“

Jolinda 2018-04-22 19:35:10

Echt weer een bizar en mooie tocht hebben jullie gemaakt. Hard werken wordt hier beloond πŸ‘. En dan nu langzaam aan de terugtocht gaan werken, altijd lastig dit. Geniet nog van deze laatste dagen🀠🀠

Rob 2018-04-22 19:44:24

Hoezo vakantie?? Haha hard werken geblazen voor al dat moois. Maar jongens wat een beloningen!

Jolanda W 2018-04-23 14:09:35

Wat een klim! Maar weer schitterend. Jullie zien er afgetrained uitπŸ˜‰ En ook heel mooie foto's.