Hop hop, gas erop 🚀

Australië, Gosford

Om 4u vanochtend gaat de wekker. Met een beetje gezonde tegenzin springen we uit bed.. 🤨 Aankleden, laatste spullen inpakken en alles uit de koelkast voor de 1000e keer deze vakantie in onze koeltas met elementjes voor in de auto. Gisterenavond hebben we al bekers yoghurt met ingekookte aardbeien klaargezet, dus die gaan mee als ontbijt voor onderweg! 🍓Om stipt 4.30 zitten we dan ook klaar om te gaan in de auto en vertelt Google Maps ons doodleuk dat we maarliefst 1081 km voor de boeg hebben en dit bijna 12u gaat duren. Fantastisch... 😝

In het pikkedonker verlaten we de camping, gooien we de sleutel in het bakje voor 'vroege vogels' en rijden we een soort provinciale weg op richting de oprit van de snelweg (bijna 100km verderop 😂). Lantarenpalen doen ze hier niet aan dus we zien geen steek voor ogen.. 👀 Met alle dieren die in het donker oversteken rijden we met een langzaam gangetje en groot licht aan de eerste kilometers. Gelukkig zijn de dieren rustig en hoeven we alleen maar even af te remmen voor meneer koala die op het dooie gemakje de straat oversteekt op zoek naar een nieuwe boom. 🐨
Ondanks dat het voor Australische begrippen niet extreem ver is duurt het voor ons gevoel een eeuwigheid voor we de snelweg opdraaien en ondertussen begint de zon al weer boven de horizon uit te komen. We halen snel een bakkie bij het eerste tankstation dat we tegenkomen (1.5u nadat we vertrokken zijn.. 🥴). We hebben in dat eerste 1.5 uur toch zeker bijna 100 km gereden,
tjonge... als het zo doorgaat zijn we morgen ochtend nog niet in Woy Woy.

Maar we stappen weer in en zetten de reis voort. Nu we op de snelweg zitten gaat het allemaal wat makkelijker. Nog even wat drukte in de ochtendspits (ja zelfs op zondag..) rondom Melbourne maar daarna beginnen we de Australische wegen weer te herkennen 🛣️ (lees: 2 baans snelweg, niemand voor je, niemand achter je, soms een dode kangaroo of wombat in de berm, uitzicht op bomen en bergen!)
De navigatie geeft door dat we de snelweg die we vanochtend zijn opgereden voor 840 km aan moeten blijven houden.. dat is dit stuk snelweg gewoon precies vanaf het begin tot aan het eind. Nu is het dus een kwestie van cruise control aan, muziekje aan en zorgen dat je binnen de lijntjes blijft. Oh, ja en soms toch nog ook wel een andere auto inhalen..😱 Als we een aantal uur onderweg zijn beginnen we te merken dat we op de snelweg rijden langs de gebieden waar bosbranden zijn of zijn geweest. Het mooie uitzicht langs de weg op bergen, bomen en schaapjes begint langzaam te vervagen en we rijden een steeds dikker wordende rookwolk in. Ondertussen begint het ook aardig naar brand te ruiken, dus snel zetten we de airco zo dat we geen lucht van buiten de auto in krijgen. Het is echt niet te harden. En terwijl wij verder rijden wordt de rook die om ons heen hangt alleen maar dikker en dikker, tot we op een gegeven moment echt niet verder dan 1 kilometer kunnen kijken, daar is alles wit en lijkt de wereld op te houden. Het is bizar, en dan te bedenken dat je nog niet eens rijdt waar de branden écht zijn geweest.. Het maakt de route er niet bepaald leuker of mooier van maar we zijn maar wat blij dat we onze accomodaties die praktisch in het bosbrandgebied liggen maar hebben gecancelled...

Onderweg stoppen we voor koffie, nog een koffie en eigenlijk niet heel veel meer. Lunch hebben we bij, want we hebben gisteren nog even snel wat wraps met roomkaas en kip gemaakt en die vallen wel in de smaak vandaag..🤪 Natuurlijk ook de nodige snacks mee en we kunnen het rijden omwisselen, dus stoppen is een beetje overbodig.

Als we bijna in Sydney aankomen begint de rook gelukkig weer wat af te nemen en eenmaal in de stad is het weer helder. Helaas hadden ze vandaag slecht weer aangegeven en is het dus wel bewolkt en pakken we nog even een goede bui mee.
We rijden nog een stukje verder, want we gaan naar Woy Woy. Een klein dorpje zo'n 50 km van Sydney vlakbij het strand. We stoppen nog even om de tank vol te gooien en trakteren onszelf op McDonald's. Een kleine 13u sinds ons vertrek zitten we dan 1100 km verderop in Australië, de meeste bosbranden voorbij.
We rijden het laatste stukje nog en komen aan bij ons nieuwe verblijf wat we via Airbnb hebben geboekt. Het is een treehouse, een soort boomhut welke tegen een rots/berg aan is gebouwd in de bomen 🏡. Via een trap komen we vanaf de weg naar de ingang.. Het is prachtig, zowel van binnen áls van buiten! Grote ramen kijken vanuit de woon- en slaapkamer uit op ons balkon welke uitzicht biedt over een gigantisch meer. En verder zijn we omringd door bomen, eindeloos veel bomen... Oh ja, en wilde kalkoenen welke over ons balkon vrolijk op en neer dartelen en van boom naar boom vliegen. 🦃

's Avonds sluiten we af met even Wie Is De Mol terugkijken, want als vaste kijkers kunnen we dat natuurlijk niet missen 🙄 En dan naar bed, want we zijn toch ook wel een beetje gesloopt na deze dag...

Wat mooi een treehouse. 😍

Angelique 2020-01-12 16:50:54

Geweldig zo jullie vacantie vieren top 👍🦘