Grampians ⛰️

Australië, Halls Gap

We worden wakker in onze ultra moderne stacaravan en na een douche, ontbijtje en de nodige koffie zijn we klaar om op pad te gaan.

We zitten in Halls Gap, een dorpje in Grampians National Park welke letterlijk in het dal ligt en we rijden dus met de auto binnen 3 minuten naar een parkeerplaats waar allerlei wandelroutes beginnen. Eén van die wandelroutes is naar 'The Pinnacles', oftewel de berg waar je vervolgens kilometers schitterend uitzicht hebt over het dal waar wij dus ook op de camping staan. De route is niet heel lang, maar 2.5km en we kunnen hem wat uitbreiden door via de 'grand canyon' te gaan. Dus dat doen we dan maar...🚶‍♀️🚶‍♂️
We lopen via enorme rotsblokken, trappen en nog meer rotsblokken door een soort vallei wat ze hier dus de grand canyon noemen. Prachtig! Het krioelt hier van de salamanders, bij elke stap die je zet schiet er wel een voor je voeten weg..
Dan komen we weer terug op het oorspronkelijke pad en wordt de weg die we lopen steeds steiler, komen er steeds meer traptredes gemaakt uit rotsblokken (en dus lekker ongelijk) en klimmen we steeds hoger en hoger. Het is dan nog pas 10u in de morgen, maar de zon schijnt en het is al aardig warm. ☀️
Op een gegeven moment komen we een paaltje tegen die zegt dat het nog maar 700 meter is, nou... dat kan toch zeker niet lang meer duren?! Ha, mis! Deze 700 meter zijn de zwaarste meters ooit gelopen.. De route wordt steeds maar steiler en we lopen door een super smalle vallei een mega steile trap omhoog. Iedereen op deze hike is aan het afzien, het is warm en het is zwaar. Maar we komen continu mensen tegen die zeggen dat we er nu toch écht bijna zijn, dus dat geloven we dan maar en met de zweetdruppels op ons voorhoofd lopen we stug door..🥵 Uiteindelijk komen we er en het is het waard geweest, want het uitzicht is grandioos! Bovendien staat er hier boven op de berg een frisse wind en kunnen we meteen een beetje afkoelen. Na de nodige foto's, een broodje en een goeie slok water is het tijd om ook weer naar beneden te gaan, dezelfde weg terug richting de auto.

We rijden vervolgens nog een stukje verder het park in en stoppen bij het startpunt van de route naar de MacKenzie Falls. Wederom een korte afstand, maar deze bestaat ook alleen maar uit traptredes. De heenweg naar beneden is dan ook een eitje en brengt ons naar de meest mooie waterval. Hier onder waar het water neer klettert in een meertje is het heerlijk! De warme zon in combinatie met de nevel van de waterval maken dit eigenlijk de beste plek om vandaag te blijven..helaas is het hier druk en dus zit dat er niet in. Naar boven is weer een sloper, zeker nu het nog een aantal graden warmer is dan vanochtend. Een beetje oververhit stappen we de auto weer in en besluiten we nog één hike te doen, maar ditmaal een korte en vlakke.. niet zo zwaar dus! Dit stukje wandelen brengt ons naar 'The Balconies', een uitzichtpunt met een groots uitzicht. Maar niet heel spectaculair, we zijn blij dat we hier niet helemaal een berg voor zijn opgeklommen...

Dan rijden we terug naar het dorpje en vinden we dat we wel een verfrissend ijsje hebben verdiend.🍨 Hier in het dorp zit een ijstent waar de rij tot buiten op de stoep staat, dat moet dus wel goed zijn! We sluiten aan en zien ondertussen dat ze ook zelfgebakken wafels hebben, met ijs en maple syrup! Oke, makkelijke keuze...en niet veel later zitten we in en park in het zonnetje te genieten van onze wafels omeven door de meest mooie parkieten, papegaaien en kaketoes.

We zoeken nog een meertje op dichtbij en slaan onze handdoeken hier uit om nog even van het zonnetje te genieten en een frisse duik te nemen ⛱️. Op de terugweg spotten we nog de nodige wilde Emoes die langs de weg hobbelen.

Terug aangekomen bij de caravan is onze 'voortuin' omgetoverd in een waar kangaroo verblijf! Er zitten hier zoveel wilde kangaroos dat je ze 's avonds en 's ochtends overal kunt spotten, zelfs dus gewoon voor je caravan. 🦘

's Avonds drinken we nog een bakkie in het centrum, pakken we de tassen weer in voor morgen en duiken we na de nodige spelletjes weer een beetje optijd en moe maar voldaan in bed...

Het is er heel mooi hele ervaring Je zou denken dat er niets aan de hand was fijn dat jullie de mooier plaatsen bekijken top 😊👍

Opa slaats 2020-01-06 11:20:34

Ik geniet iedere dag weer van jullie verhalen en foto's! Keep them coming! 👍🏼🥰 en heel veel plezier!

Lidwien 2020-01-06 11:35:35

Jullie laten me wel meegenieten liefs

Oma 2020-01-06 15:21:43

Jullie zullen wel spierpijn hebben van al die trappen. Ik kreeg even de beelden terug van de Panoramatrail in Yosemite met al die trappen en rotsblokken. Leuk hoor dat jullie de uitdaging zijn aangegaan en dat het uitzicht jullie rijkelijk beloonde! 😃 Prachtige foto's!

Jolinda 2020-01-06 18:35:38

Wat een mooi ongerepte natuur. Gelukkig zijn jullie jong en hebben jullie geen knieklachten. Zo steil, maar het einddoel is prachtig. Leuk om de kangaroos van zo dichtbij te zien. Groetjes uit Voorhout.