Yosemite, here we come!

Verenigde Staten, Olancha

• -kort en verlaat verslagje ivm geen verbinding 😐---

Donderdag:
We staan weer vroeg op, popelend om deze saaie en verlaten camping achter ons te laten. Aangezien we vanaf vanavond in Yosemite op een camping zitten zonder wateraansluiting en stroom, maar ook zonder douches op de camping besluiten we nog even te douchen voor we gaan. Hier kan het ten slotte nog. Hierna moeten we drie dagen leven van onze watertank, dus uitgebreid douchen zit er niet in (niet dat dat ook kan in die krappe douche in de camper...)🚿. Op deze kleine camping zijn maar twee hokjes met douche en toilet. Een van die twee, welke we gisteren hebben bekeken, was super groot en ruim; prima! Dachten we toen nog. Tot deze vanochtend lang op slot bleef en we beide die andere moesten gebruiken..een hokje waar je je kont niet kon keren en de douchekop hing nog langer dan schouderhoogte. Oké, alles in Amerika is gemaakt voor kleine mensen, want ze zijn hier nou eenmaal niet zo groot als wij. Zo kijk je bij ieder toilet- en douchehokje ongegeneerd in die van je buurman/vrouw, hangt de wc zo laag dat je bijna op de grond zit en krijg je rugpijn van de wastafels. Maar deze douche hing wel zo laag dat er ook een normale Amerikaan niet onder past. Een beetje lenigheid en acrobatiek zitten we toch later weer aan het ontbijtje. En daarna begint de nieuwe tocht van vandaag: ruim 500 km op de planning. En dat vooral over saaie 'provinciale wegen', op het laatste stukje vlakbij Yosemite na dan.

Het is ook echt zo saai als dat het ons leek, dus terwijl de ene rijdt leest de ander een boekje. Het uitzicht is weinig spannend over het algemeen. We rijden weer veer bergop- en bergafwaarts, veel bochtige wegen en verder is het cruise control aan en gaan. We stoppen nog een aantal keer voor een volle tank, een bakkie koffie en de nodige boodschapjes bij de buurtsuper. Want een fatsoenlijke supermarkt zullen we in yosemite ook niet tegen gaan komen.πŸ•

Hoe verder we richtig yosemite komen,hoe groener het wordt. We wanen ons soms bijna in Schotland, door een heuvelachtig groen grasland als uitzicht met enkele grazen de koeien. Maar het gras verdwijnt en maakt plaats voor vooral naaldbomen: we zijn er nu echt bijna! We hebben nog een flinke regenbui onderweg. De weg naar de camping is prachtig, hij loopt dwars door het bos. Bergopwaarts en met ontzettend veel bochten. Op sommige stukken langs de weg ligt nog sneeuw! (Vandaag gaven ze ook sneeuw aan écht in het park!). Onze camping zit nog 60 mile buiten het centrum van het park. Yosemite is zo geliefd dat, zelfs toen wij gingen boeken begin van het jaar, alle campings in het park al vol zaten voor april en alle campings er net buiten ook of bijna vol.
Als we aan komen bij de camping worden we nog gewaarschuwd door de medewerker dat we echt rekening moeten houden met beren hier en geen eten of afval buiten mogen laten liggen. In een camper mag eten binnen blijven, maar tenten en auto's moeten leeg zijn en alle etenswaren (en andere dingen met geur zoals tandpasta) moet in de speciale 'bearsafe' een soort grote kluis die iedereen op het plek heeft staan. Ook mag er niks van eten in het zicht liggen in je camper en moet je, sowieso als je weg gaat, je gordijnen dicht houden.
De camping is prachtig: je staat in een soort dennenbos met een royaal plek en een grote bak voor kampvuur. Het is hier super rustig, de plekken zijn ver uit elkaar en als je buiten komt ruik je echt de natuur.πŸƒπŸƒ Je hoort niet veel anders dan het stromen van de rivier waar de camping aan ligt, veel zingende vogels en knisperende vuurtjes een paar plekken verder op. Heerlijk!

Het is best wel frisjes hier, dus we steken al vroeg het kampvuur aan. Het hout halen we hier uit de bossen; dat mag hier en we zitten een beetje aan de rand met vlakbij een stuk waar redelijk wat bomen zijn gekapt en dus veel hout te vinden is
We hebben hier de hele avond plezier van, zoveel hout hebben we gevonden. We zitten lekker bij ons vuurtje deze avond en gaan vroeg slapen; het wordt koud en we zijn moe van de lange dag rijden. Morgen gaan we Yosemite echt in, benieuwd wat we daar gaan zien.

(Helaas niet zoveel leuke foto's, alleen die saaie rit gehad! )

Gelukkig zien jullie geen beren op de weg!πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

Nicole 2018-04-21 10:02:54

Wat een mooie foto's van de vorigr dag. Dat de aarde zoveel kleuren heeft. Fijne dag morgen alvast in Yosemite. Nog gefeliciteerd met de verjaardag van Jolinda. Groet, Hans en Mieke