Dagje Melbourne

Australië, Brunton Avenue

Vandaag is de eerste dag dat we een keer níet naar een nieuwe locatie en accomodatie hoeven te rijden. We zetten voor de verandering dus geen wekker en slapen lekker uit tot maar liefst 07:30, heerlijk! De zon schijnt inmiddels volop en op onze telefoon zien we dat het ondanks de vroegte al dik 20 graden is. We ontbijten wat en trekken snel onze korte broeken aan, een uurtje later lopen we het hotel uit en de warme buitenlucht in🌡.

Het is zaterdagochtend en nog opvallend rustig op de straten van het normaal toch wel redelijk drukke Melbourne. Op ons gemakje lopen we richting het zuiden waar de Yarra-rivier het van wolkenkrabbers omgeven stadscentrum doorkruist. We genieten op een terrasje aan de rivier van een flinke mok cappucino en chai-latte terwijl we ons plan voor vandaag uitstippelen📍.

We besluiten het hogerop te zoeken en even later stappen we in de lift van het Eureka Skydeck. Hiermee schieten we in 38 seconden ruim 285 meter omhoog om vervolgens uit te stappen op de 88ste verdieping van één van de hoogste gebouwen op het zuidelijke halfrond 🚀. Rondom bevindt zich alleen maar glas waardoor we een adembenemend 360-graden uitzicht hebben op Melbourne. Aan de ene kant torent de ene na de andere wolkenkrabber boven elkaar uit terwijl we aan de andere kant uitkijken over de oceaan en het immense Albert Park (waar over drie maanden de eerste F1 race van het seizoen wordt verreden 🏎)!

Eenmaal veilig terug op de (begane) grond lopen we weer terug het centrum in. De thermometer geeft inmiddels 33 graden aan (en het is pas 11:00), maar dat is gelukkig nog niks vergeleken met de bijna 50 graden die vandaag op een aantal plekken ten oosten van Melbourne wordt verwacht 🥵. Onderweg scoren we nog een heerlijke stel-het-zelf-samen maaltijd in Chinatown want van al dat geslenter krijgen we toch wel een beetje trek. Hierna brengen we een bezoekje aan de Staatsbibliotheek van Victoria, een prachtig historisch gebouw waar ondanks de vakantieperiode al volop wordt gestudeerd. We lopen een rondje en schieten wat mooie kiekjes maar gaan daarna weer snel naar buiten om alle ijverige mensen niet téveel lastig te vallen 🔊.

Eenmaal buiten blijkt het weer ineens volledig te zijn omgeslagen. De strakblauwe lucht heeft plaatsgemaakt voor dichte bewolking en een herfstachtig windje en van die 30+ graden een uur geleden is nog maar 18 graden overgebleven 🥶. Daar staan we dan in onze korte broek en t-shirt met korte mouwen zónder een vest of iets dergelijks...

We brengen wederom nog even een bezoekje aan de Queen Victoria Market om wat souvenirinkopen te doen maar i.t.t. vorige week is het méga druk dus we houden het snel voor gezien! Van onze ambitie om vanavond zelf te koken is inmiddels weinig meer over maar aangezien je hier op elke hoek van de straat de héérlijkste en verste take-away sushi kunt halen was dat probleem zo opgelost 😇.

Terug in ons riante appartement ploffen we even lekker neer op de bank. Onder het genot van een lekker bordje sushi kijken we een serie en checken we het laatste nieuws over de bosbranden op de Australische TV. Daarna is het tijd voor het avondprogramma, eerder vandaag hebben we namelijk kaartjes weten te bemachtigen voor een grote cricketwedstrijd in het MGC stadion 🏏! Het zonnetje is inmiddels weer een beetje gaan schijnen dus we besluiten om maar gewoon lekker naar het stadion te lopen, op nog geen 2km van ons hotel. Een klein half later uurtje zijn we er al en nemen we plaats op onze zitplaatsen met een prima uitzicht op het veld 🏟. Het is dan nog rustig maar als de wedstrijd eenmaal begint zit er ruim 52.000 man aan publiek (en de helft van de stoelen is nog leeg 😳). Het duurt even voordat we alle spelregels goed en wel begrijpen maar na een paar rondjes zitten we er redelijk goed in. Het duurt wel een beetje lang allemaal en er zijn behoorlijk veel 'dode' speelmomenten tussendoor. De zon is inmiddels ook weer onder gegaan dus het begint stiekem behoorlijk fris te worden, óndanks de lange broek en vesten (jaja, we beginnen het te leren😅). Na ruim 3.5 uur spelen besluiten we er vlak voor het einde maar vast tussen uit te knijpen, al is het maar om de grootste drukte zo dadelijk voor te zijn.

We bellen nog even met het thuisfront en om 12u is het toch écht tijd om onder de wol te kruipen. Morgen halen we onze nieuwe huurauto op en starten we met het tweede deel van onze Aussie roadtrip 🚗. We brengen eerst nog even een bezoekje aan de farm waar Lenn al die maanden heeft gezeten om daarna weer door te rijden naar het Grampians National Park!

Wat een geweldige hoogte en uitzicht vanaf de 88ste verdieping! En wat is de staatsbibliotheek een prachtig gebouw, zoals op de foto's is te zien. De sushi ziet er ook heerlijk uit en toch ook weer heel anders dan we in NL gewend zijn. Leuk dat jullie zo genoten hebben van jullie bezoek aan de stad Melbourne! Morgen weer on route en nieuwe avonturen tegemoet, maar eerst even langs de plek waar Lenneke lange tijd is geweest. Veel plezier!

Jolinda 2020-01-04 15:23:13

mooi verslag weer, je kunt altijd nog schrijfster worden😜

annemarie 2020-01-04 17:00:39

Wat een hoogte en wat een prachtige gebouwen. Maar ook het eten ziet er fantastisch uit. Veel plezier morgen weer en zeker leuk om nog even terug te gaan naar je werkplek van de afgelopen maanden 😉 Succes

Emiel 2020-01-04 19:09:04

Prachtige foto's Lenneke en Bob. Hoge gebouwen tegen die mooie blauwe lucht. Valt mee met de rook zo te zien, maar schijn bedriegt denk ik. Succes met de huurauto en veel plezier weer.

Hans 2020-01-05 11:58:40

Spectaculair zo hoog boven de grond. Geen last van hoogtevrees denk ik. Veel plezier verder.