Rivers deep, mountains high! @zioncanyon

Verenigde Staten, Springdale

Als we wakker worden in Bryce hebben we geeeen idee hoe laat het is..alleen dat het nog steeds bizar koud is. De telefoons, horloges en het dashboardklokje geven allemaal iets anders aan qua tijd, ze zijn een beetje van de leg door dat tijdsverschil. Maar, geen probleem..we hebben vakantie dus tijd doet er niet toe!

En koud? Ja koud! Heel koud. We hebben zo veel kleren aangedaan in bed, liggen onder twee dikke dekens en de verwarming heeft de hele nacht nog zachtjes aangestaan. Het is buiten -3, en het is dus ergens tussen 7 en 9 ๐Ÿ˜‚

Snel trekken we dus onze meest warme kleren weer aan, ontbijten even binnen in de camper en maken ons klaar voor een nieuw tripje. Niet zo ver vandaag, alleen van Bryce Canyon naar Zion Canyon: dat is een heel stuk zelfde route als gisteren alleen dan terug en vervolgens de afslag naar Zion. Vooral dat laatste stukje, naar Zion is weer prachtig! Al voor je het park in rijdt liggen de typische Zion bergen en rotsen in het zicht. Weer van die felle oranje bergen, maar toch heel anders dan in Bryce.

We rijden het Nationale park in en een tunnel door een van deze bergen brengt ons echt in het park. Het andere aan Zion is, in vergelijking met Bryce en de Grand Canyon, dat je hier ín de canyon zit en je tegen de bergen omhoog kijkt en in die andere parken zit je 'bovenop de canyon' en kijk je naar beneden.
Het park is weer prachtig en in het midden loopt een riviertje, 'the Virgin river'. Bij de camping aangekomen hebben wij een plekje aan deze rivier en staan we echt prachtig! Ook overal waar je kijkt lopen eekhoorns, salamanders en vliegen de meest vreemde vogels. ๐Ÿฟ๐ŸฆŽ

Als we geïnstalleerd zijn nemen we het busje het park in en stoppen bij punt 5, vanaf hier gaat een bizarre trail de bergen in en op en we besluiten deze te gaan proberen met het idee dat als het niet kan, wil of lukt we altijd om kunnen draaien. Het pad begint al direct met omhoog lopen, nog niet erg heftig. Daarna komen we op een punt waar weer haarspeld bochten steil omhoog tegen de berg aan voor ons liggen en krijgen we het al aardig warm. Maar, met soms even op adem komen is dit prima te doen. We lopen stug verder en draaien om de berg heen en lopen vervolgens tussen twee bergen in een soort klif. Hier is het pad eindelijk een beetje vlak, en geloof me..dat was nodig na die klim. We zitten namelijk echt al ontzettend hoog. Maar het houdt niet op, want er komt weer een klim en deze is echt nog heel heel heel veel erger dan alles wat we al gehad hebben. Het is zo zwaar, overal staan mensen stil om op adem te komen, maar we komen er. En boven op de top, je denkt er te zijn, maar nee..het beste van deze trail begint pas hier! Je kan helemaal boven de berg op, maar niet via een mooi aangelegd pad..nee gewoon door via de rotsen omhoog te klimmen. Weliswaar met (bijna) overal een ketting langs de route voor de nodige houvast. Bizar, en het gaat zó hoog. We besluiten het te proberen, aangezien er niet alleen maar sportieve types naar beneden komen..dus wij moeten dit ook kunnen.๐Ÿ˜Œ
Aan het begin met de nodige trillende beentjes beginnen we aan de tocht, maar na een tijdje zijn we redelijk gewend aan het omhoog klimmen en gaan we als een speer. Je moet je zelf tijdens het klimmen alleen niet te vaak naar beneden laten kijken want we zitten echt heel hoog en veel van de trail loopt echt heel dicht langs de rand (en dan is naast je echt een klif van 500 meter ๐Ÿ˜•)Maar het is echt onwijs gaaf. Ook zwaar, maar het was het waard. Boven op is het uitzicht echt heel mooi en we zijn echt trots dat we dit gehaald hebben. Zelfs op deze hoogte kruipen de eekhoorns nog tegen de wand omhoog, hoe dan?!

Maar nu komt het, de zelfde weg weer terug naar beneden. Dan is het namelijk best moeilijk om niet naar beneden te kijken. We doen rustig aan, kijken goed waar we onze voeten neerzetten en komen uiteindelijk veilig weer op 'vaste grond'. We lopen de hele lange route weer terug door de vallei en langs de berg naar beneden. Met vermoeide benen en ontzettende honger stappen we weer in het busje. Daar lopen we tegen een pub aan en besluiten daar wat te eten, want we hebben echt totaal geen zin meer om zelf nog te koken. Gelukkig krijgen we naast ons bestelde drinken nog een halve liter water, dat hadden we nodig!๐Ÿ’งVerbaasd kijken we op als de ober ineens aan komt zetten met een 2e ronde Cola, ehh dat hadden we niet besteld?! Maar wacht, we zijn in Amerika he..daar mag je bijna overal gratis je glas laten hervullen. En ja hoor, hier dus ook. En blijkbaar zagen we er uit alsof 1 halve liter cola mer een halve liter water nog niet genoeg was ๐Ÿ˜‚
Het begint buiten aardig af te koelen en we hebben onze korte broeken nog aan dus we gaan snel naar de camper terug na het eten om warme kleding aan te trekken. We maken weer een lekker kampvuurtje, zitten de avond heerlijk buiten met een koud biertje en uiteraard wat marshmallows. Morgen hoeven we niet te rijden, we blijven nog een dagje hier..heerlijk!

Wat een prachtige fotoโ€™s weer en een indrukwekkende Klim hoog maar super mooi. Goed gedaan samen ๐Ÿ’ช๐Ÿป

Emiel 2018-04-15 09:01:43

Zo dat was een pittig dagje. Lekker uitrusten vandaag! De voetjes rust geven!๐Ÿ‘ฃ

Nicole 2018-04-15 09:38:41

Wat een geweldige tocht, respect voor jullie doorzettingsvermogen. Super mooie ervaring zo'n spannende en zware tocht. Ben wel een beetje jaloers op jullie, wat een mooie reis ๐Ÿ–’

Jolinda 2018-04-15 12:31:37

Jullie zijn nog jong en natuurlijk ga je ervoor. Jullie komen terug als ervaren wandelaars en klimmers. Geweldig, wij weten hoe het voelt als je het hebt gehaald. Trots en voldaan. Mooi hoor!